Do restaurování vysloužilých plavidel se Aleš Verner pustil před sedmi lety. „Říkal jsem, že až nebudu mít v důchodu co dělat, pustím se do jejich oprav. Tyhle lodě tlely desítky let v zázemí, já jim vracím jejich dávnou slávu,“ popsal Verner.

Jedinečným kouskem je například čtyřkajak vyrobený ve 40. letech minulého století. „Účastnil se mistrovství světa při olympijských hrách v Londýně v roce 1948. Nakonec visel léta jako dekorace na fasádě loděnice v Plzni. Přišlo mi škoda, že loď s historií a takhle hnije,“ uvedl Verner.

Na londýnském mistrovství dojela se čtyřkajakem československá posádka Klíma, Lomecký, Kroutil a Pech na trati 1000 metrů jako třetí. Dokonce se v lodi dochovala z té doby i původní celní plomba, ta je nyní vystavená v loděnici jako vzácnost. Na poslední závod loď vyjela v roce 1961. Pak ještě nějaký čas sloužila jako tréninková.

Když se jí Aleš Verner ujal, byl z ní vrak. Děravé topolové dno vyspravil březovými záplatami, vyrobil nové sedačky, palubu z březové překližky. Veškeré formy, podle kterých se dřevo tvarovalo, si připravil sám.

Opravený čtyřkajak se loni opět po letech dostal na vodu. Zatím ale pouze jednou. „Není to totiž tak jednoduché. Loď se musí sesadit a sešroubovat, přece jen to chvíli trvá. A také se musí sejít parta lidí, kteří už v kajaku někdy seděli, úplný laik by to těžko zvládl,“ vysvětlil Verner.

Zatím poslední lodí, kterou Aleš Verner opravil, je dvojkajak. „Je z gabonového dřeva, byl dost poničený. Vyspravil jsem ho mahagonovými kousky. Sedačky jsou vytvarované z laminátu, podložky pod nimi z březového dřeva,“ popsal Verner. 

Teď se chystám na čtyřkanoi. Léta trouchniví tady v loděnici, mám v plánu se do ní co nejdříve pustit,“ dodal Verner.

Fotogalerie
20 fotografií