„Nadčasový stroj byl představen před 70 lety na strojírenské výstavě v Praze, do sériové výroby se však nedostal, protože v 50. letech dostal přednost skútr ČZ (Čezeta) později pro svůj tvar nazývaný »prase«,“ řekl majitel muzea Jaroslav Šerý.

Na návrhu karoserie skútru pracoval inženýr Jaroslav Hausman s karosářem Josefem Sodomkou. Vyrobili jediný kus. O stroji se ve své době psalo ve Světě motorů, Motoristické současnosti i dalších časopisech.

Když se ale nedostal do výroby, sešel z očí a dlouhá desetiletí zůstal skryt ve vlastnictví Hausmanových dědiců a zachoval se v původním stavu. „Celý jsme ho rekonstruovali. Sedlo je nové, lak je nový, ale jinak je ten motocykl původní,“ uvedl Šerý.

Unikátní je i motor

Stroj obklopuje trubkový rám. Motor je chlazený vzduchem, který nabírají otvory v přídi skútru. Pod předním krytem je rozměrný prostor, v němž se nachází rezerva. Skútr Hausman váží 120 kilogramů a může vyvinout rychlost až 100 kilometrů v hodině.

Unikátní je i jeho jednoválcový motor, který má obsah 170 krychlových centimetrů. „Stosedmdesátka jako taková se nevyráběla. Těchto motorů bylo vyrobených jenom šest. Pět kusů bylo použito do soutěžních motocyklů a jeden motor je v tomto skútru,“ podotkl Šerý.

V muzeu je k vidění i rám pro další skútr, který už ale inženýr Hausmann nedodělal. „Mám k němu výkresy jedna ku jedné. První trubkový rám byl takový kulatý, ten druhý rám je hranatý, v tom se to lišilo a v nějakých drobnostech. I karoserie měla být trošku jiná. Chtěli udělat něco jiného, lepšího,“ řekl Šerý.

Muzeum Old Timer je otevřeno každý den od 09:30 do 17 hodin. Vstupné pro dospělé stojí 65 korun, děti do 15 let platí 59 korun. V muzeu jsou k vidění desítky historických automobilů i motocyklů známých značek z celého světa, mezi nimi i několik unikátních exponátů.

VIDEO: Podívejte se na další unikát – Jawa 250 »pérák« vyrobená ze dřeva.

Fotogalerie
6 fotografií