Loni způsobila kombinace deště a teplot kolem nuly kolaps trolejbusů a tramvají, tedy vozidel závislých na elektřině. "Proto jsme se připravili a na trolejbus umístili speciální technické zařízení, které bude vzniku námrazy předcházet, případně bude následky výrazně eliminovat," řekl Valníček.

Nemrznoucí směs se musí aplikovat v předstihu, záleží tedy také na přesnosti krátkodobé předpovědi počasí. "Směs Fridex Eco se nanáší na troleje přes takzvaný smyk trolejbusové botky na sběrači pomocí malých čerpadel," vysvětlil Valníček. Systém vyvinuli a zkonstruovali zaměstnanci dopravního podniku, Drážní úřad jej poté schválil k použití v provozu.

Zařízení pro tramvaje je jednoduší. Jde o lišty s ostrou přední hranou, které se připevní na sběrač a námrazu jednoduše sráží. "Pětice tramvají vyráží ráno z vozovny, aby ještě před vyjetím ostatních tramvají troleje očistily," uvedl Valníček. Námrazou nejvíce postiženou tratí je ta kolem Brněnské přehrady kvůli vlhkému mikroklimatu.

Loňská kalamita postupně během 1. prosince uvěznila v Brně trolejbusy a tramvaje na tratích a až během několika dní se podařilo veškeré následky odstranit a vrátit dopravu do běžného provozu. Počasí loni 1. prosince podobně zkomplikovalo i pražskou hromadnou dopravu. V hlavním městě jsou od listopadu k dispozici dvě tramvaje, které budou na tramvajové troleje nanášet nemrznoucí směs.