Do cíle plánuje dorazit ve čtvrtek, po pěti dnech v sedle nijak nekrytého traktoru! V Polsku se pak pan Havelka stane nejvzdálenějším účastníkem mezinárodního srazu traktorů. Navíc jako jediný přijede z takové dálky po vlastní ose. Zdolat bezmála 800 kilometrů na stroji starém více než půl století je totiž unikátní výkon. Maximální konstrukční rychlost traktůrku je totiž 28,6 kilometrů v hodině.

Zetor 25 vyjel z pásů brněnské továrny už v roce 1946. Patřil po válce k nejprodávanějším strojům vůbec a dodnes slouží řadě farmářů. „Je to legenda, kultovní stroj, na němž většina traktoristů začínala,“ řekl Martin Havelka.

„Nenáročný a spolehlivý, s krásným zvukem motoru. A na cestování je ideální. Spotřebou i rychlostí,“ tvrdí nadšenec, který si stroj z pozůstalosti sám zrenovoval a do posledního šroubku sestavil za použití součástek z dvou originálních traktůrků. Cena veterána se pohybuje kolem čtvrt milionu korun.

Traktorista z Vysočiny si cestu pečlivě rozplánoval, volantem točí totiž úplně sám. Jednotlivé etapy jsou různě dlouhé, ta nejdelší meří 240 kilometrů. „Dříve se traktorem přepravoval náklad na velké vzdálenosti, a když si uvědomíte, jaké tehdy byly silnice, tak dnes je cesta k moři úžasnou projížďkou. Nejkrásnější pohled na svět, je totiž ze sedadla traktoru,“ směje se pan Havelka navzdory tomu, že se hned první den musel celý usušit. U polského Jaworu jej totiž zastihl pořádný slejvák – a nekrytý jezdec schytal proudy vody naplno.

Jede traktor, je to Zetor

Zetor 25 má za sebou sedmdesátiletou historii. Už první traktor z roku 1946 nesl označení Z 25. Tím se rozjela jejich sériová výroba a další vývoj. V roce 1949 vznikl modernizovaný legendární Zetor 25 A, který v té době přinesl několik převratných benefitů: vylepšenou přístrojovou desku včetně teploměru, polstrované sedadlo, hydraulické tříbodové závěsné ústrojí, závěr diferenciálu nebo nastavitelný rozchod předních a zadních kol, ale později třeba i kabinu na přání.

* Rychlosti: 6 vpřed (28,3 / 3,7 km/h) a 2 vzad (8,3 / 2,5 km/h)

Trasa traktůrku

Škrdlovice – Turnov – Lubawka – Jawor – Legnica, Lubin – Leszno – Poznań – Budzyň – Pila – Koszalin – Jelno – Lazy pod Morzem.

Technická specifikace

* Zetor 25 A

* Rok výroby: 1946–61

* Motor: 2 válce, vrtání 105/zdvih 120, obsah 2 078 ccm

* Výkon: 26 HP při 1 800 ot./min.

* Hlava válců s vírovými komůrkami

 

Fotogalerie
8 fotografií