Proč pít či nepít kávu...

Klady:

+ Lidé, kteří za den vypijí několik šálků kvalitní kávy, můžou v pozdějším věku méně trpět Alzheimerovou chorobou nebo cukrovkou 2. typu.

+ U lidí, kteří celý život pravidelně pijí kávu, je menší riziko, že zemřou na srdeční příhodu.

+ Vědci věří, že chemické látky obsažené v kávě můžou být použity při vývoji nových léků na nespavost a srdeční choroby.

ss
Autor: profimedia.cz

+ Pomáhá chránit před vznikem diabetu 2. typu.

+ Pití kávy se ukázalo jako ochrana před onemocněním dnou u mužů nad 40 let.

+ Kofein zvyšuje účinnost léků na potlačení bolesti.

+ Káva chrání játra. Zejména proti jejich tvrdnutí a rakovině.

+ Zlepšuje krátkodobou paměť a rychlost postřehů, obzvlášť u starých lidí.

Zápory:

- Některé studie ukazují, že látka zvaná kafestol obsažená v kávě může zvyšovat hladinu cholesterolu v krvi.

- V pražené kávě je kolem tisícovky chemických látek – minimálně 19 z nich jsou karcinogeny (můžou podporovat rozvoj rakoviny).

- Káva zbarvuje zubní sklovinu, »kafaři« často mají žluté zuby.

- Podle dánské studie by neměly těhotné ženy vypít víc než 8 šálků kávy za den. Zvyšuje riziko předčasného porodu.

- Průzkumy ukazují, že káva zvyšuje srdeční tlak.

Pozor! Příliš kávy může na druhou stranu zatížit srdečně-cévní systém a ledviny, stimulovat tvorbu adrenalinu a tím nadměrně stimulovat nervový systém.

... a proč pít čaj?

Klady:

+ Bílý čaj má velké množství antioxidantů. To jsou látky, které chrání tělo proti škodlivým volným radikálům, snižují krevní cukr a cholesterol a tím zabraňují výskytu srdečně-cévního onemocnění a cukrovky. Působí protizánětlivě.

+ Bílý čaj pomáhá proti obezitě. Podle odborníků umí potlačit růst nových tukových buněk. Zelený čaj snižuje chuť k jídlu, zvyšuje výdej energie a podporuje oxidaci tuků lépe než kávová zrna. Je tedy ideálním pomocníkem při hubnutí.

+ Studie prokázaly, že zelený čaj snižuje riziko rakoviny jícnu u žen o 60 %.

ss
+ Antioxidanty v bílém čaji účinně bojují proti stárnutí organismu, pomáhají předcházet některým druhům rakoviny, např. tlustého střeva, děložního čípku nebo močového měchýře, stejně jako zánětům nebo onemocněním srdce.

+  Pití 3 až 4 šálků zeleného čaje denně snižuje riziko srdečního infarktu.

+ Čaj obsahuje fluorid, který chrání zuby.

+ Chrání proti vzniku diabetu 1. stupně.

+ Muži, kteří denně vypijí 10 a víc šálků čaje, trpí méně často poruchami jater.

+ Zelený čaj pomáhá snižovat riziko srdečních onemocnění a některých druhů rakoviny, například plic.

+ Studie prokázaly, že lidé, kteří pijí 4 šálky černého čaje za den po dobu 6 týdnů, mají nižší hladinu stresového hormonu kortizolu.

Poradkyně Jana Vašáková se specializuje na výživu dětí. Pro příští rok vydala Diář Dietář pro rok 2012, který má usnadnit každodenní hubnutí.
Odbornice na výživu Jana Vašáková radí: S pitím čaje byste to neměli obdobně jako s kávou přehánět, doporučuje se okolo dvou šálků denně.

Zápory:

- Nesmíte čaj pít příliš horký, hrozí totiž poškození sliznice krku a jícnu a tím se naopak riziko výskytu rakoviny jícnu zvyšuje. Teplota vody na čaj by neměla přesáhnout 80 °C.

- Čaj může obsahovat pesticidy – chemické látky, které se používají k ochranně rostlin před škůdci.

- Čaj obsahuje velké množství látky tanin. Ten zabraňuje pronikání železa do organismu. Nedostatek železa pak může vést k chudokrevnosti.

- Kofein obsažený v čaji může způsobovat úzkost a zvyšuej krevní talk.

S grogem opatrně!

Pozor na kombinaci čaje a alkoholu. V zimě je sice čaj vylepšený rumem oblíbeným nápojem pro zahřátí, ale pozor! Alkohol totiž roztahuje cévy, tím se hůř prokrvují prsty u rukou i nohou a teplo z těla odchází výrazně rychleji.