Jen málo světových výrobců nenabízí takto koncipovaný motocykl ve svém výrobním programu. Jeho konstrukce totiž umožňuje pohodlné cestování na dlouhé vzdálenosti i jízdu v lehčím terénu. Které stroje stojí za to vyzkoušet?

Ducati Multistrada 1200 ABS

Druhá generace multistrady je ve znamení futurismu. Velký endurový zobák pod přední maskou s velkými průduchy doplňují tento celkový vjem. To známé, co zůstalo, je příhradová trubková konstrukce rámu, litá podsedlová část a digitální displej před řidičem. Dvouválec do L (90 °) s výkonem 150 koní doplněný šestistupňovou převodovkou, spojkou v olejové lázni a kontrolou trakce bude asi to hlavní, co pro nový model multistrady Ducati připravila. Elektronická rukojeť plynu ride by wire nabízí čtyři různé průběhy výkonu (Sport, Touring, Enduro a Urban), přičemž k nastavení stačí zmáčknout ovladač na řídítkách. Ve standardu se dnes už nabízí systém ABS a zpestřením nakonec je i pár užitečných pomocníků, mezi něž patří ukazatel řazení rychlosti a varovná kontrolka před nebezpečím námrazy.

Největší výkon: 150 koní
Pohotovostní hmotnost: 192 kg
Cena: 399 000 Kč

Yamaha XT1200Z Super Ténéré
Autor: archiv autora

Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Tento model má zatopit zavedeným značkám v segmentu. BMW, Honda nebo Motor Guzzi se tak musí mít na pozoru. Docela těžký stroj (261 kg) pohání v ocelovém rámu uložený řadový dvouválec o výkonu 110 koní. Nová yamaha disponuje spoustou elektroniky (elektronický plyn, ABS) a také bezúdržbovým kardanovým hřídelem, který přenáší točivý moment motoru (114 Nm) na zadní kolo. Jezdec také ocení dobrou pozici za vyhřívanými řídítky (výška sedla 845 mm nad zemí), objemnou 23litrovou nádrž, nastavitelný štítek a boční plastové kufry.

Největší výkon: 110 koní
Pohotovostní hmotnost: 261 kg
Cena: 389 990 Kč

BMW R 1200 GS
Autor: archiv autora

BMW R 1200 GS

Nejprodávanější evropský stroj tohoto druhu musí mít stále co nabídnout. Modelový rok 2010 proto přináší mnoho především technicky významných změn. Hlavní inovací je nový čtyřventilový motor s protilehlým uspořádáním válců (boxer) převzatý z modelu HP2 Sport. Největší výkon má nyní BMW R 1200 GS vyšší o pět koní. Takže celkových 81 kW (110 koní) znamená v případě »géesa« více než dobrý standard, který společně s dobrými jízdními vlastnostmi předurčuje tento motocykl pro dlouhé jízdy i adrenalinové výlety po bahnitých stezkách. Škoda jen, že většina doplňků včetně praktických kufrů je u bavoráka za nemalý příplatek.

Největší výkon: 110 koní
Pohotovostní hmotnost: 229 kg
Cena: 345 300 Kč

Moto Guzzi Stelvio NTX 1200 4V ABS
Autor: archiv autora

Moto Guzzi Stelvio NTX 1200 4V ABS

I legenda mezi italskými značkami nabízí dnes módní cestovní enduro, navíc i v atraktivním provedení NTX, které ocení praví cestovatelé. Už standardní stelvio je promyšleným motocyklem, k čemuž ve velké míře přispívá i živelný drsný příčně uložený vidlicový dvouválec. Maximální výkon 105 koní je pro jízdu horskými průsmyky nebo na dálkové cesty naprosto dostatečný. Špičkový model nabízí už v sérii off - roadové obutí, hliníkové kufry, nastavitelné sedlo, vyhřívané rukojeti a ABS.

Největší výkon: 105 koní
Pohotovostní hmotnost: 214 kg
Cena: 334 900 Kč