Mnohé z nich se už začínají objevovat i v běžných rodinných vozech. Znamená to tedy, že v kabině osobního automobilu přibudou další tlačítka a na displeji palubního počítače nové pokyny. Brzy si například budeme zvykat na to, že auto nám při zastavení na semaforu takzvaně chcípne.
Michal Kaplan

Palivo uspoří systém Start stop

Poměrně jednoduchý systém zajišťuje, že po zastavení auta například na červenou, u železničního přejezdu a podobně samočinně zhasne motor. Sám opět naskočí, pokud řidič zmáčkne pedál spojky. Experti firmy Bosch vypočítali, že průměrně při sedmikilometrové jízdě po městě automobil zastaví dvanáctkrát na dobu vždy asi patnáct sekund. Díky zhasínání motoru lze tak ušetřit asi osm procent paliva. Pokud by systém příliš obtěžoval řidiče, je ho zatím možné příslušným tlačítkem vypnout. Mezi prvními ho zavedla automobilka BMW pro model 1 a Mini, je už ale například také ve Fiatu 500 a čerstvě i v českém Hyundai z Nošovic i30.

Fotogalerie
1 fotografie


Komfort: Odemykání bez klíče

I když stále ještě některé automobilky dodávají ke svým modelům nesklopný klíček, který trhá podšívku mužských kapes a dámských kabelek, stále rozšířenější je možnost odemknout a nastartovat svůj vůz, aniž by klíček spatřil světlo světa. Stačí ho mít někde u sebe. Auto pak samo rozpozná, že je ten správný klíček v bezprostřední blízkosti (zpravidla kolem jednoho metru) a auto se otevře po pouhém sáhnutí na kliku. I nastartování je možné provést s klíčkem v kapse či kabelce. Stačí, když jste vy, případně vaše příruční zavazadlo, uvnitř vozu a sáhnete na tlačítko start. K zamknutí vozu pak postačí sáhnout na malé tlačítko, které je přímo na vnější klice dveří.

Adaptivní odpružení

Jedete-li s manželkou a dětmi na klidný rodinný výlet, zvolíte režim komfort. Při cestě do práce normal a chcete-li se sám projet po pěkné zakroucené silnici, zvolíte sport. Takové možnosti nastavení podvozku jsou již v řadě aut, která se dají pořídit za ceny hluboko pod milion korun. Po stisknutí příslušného tlačítka se navíc upravuje například i to, jak rychle auto reaguje na plyn a otočení volantu.

Samostmívací zrcátka

Kdo často řídí v noci, určitě ví, jak je nepříjemné, když přibližující se auto svítí zezadu dálkovými světly. Ta se odrážejí ve zpětném zrcátku a oslňují. Samostmívací zrcátka (například i v octavii a dalších autech nižších tříd) umějí vyhodnotit rozdíl mezi světlem dopadajícím zezadu a okolním světlem vpředu. Pokud je rozdíl příliš velký, systém sníží odraz zrcátka.

Řidiče hlídá system Driver Alert

Základem je kamera na horním okraji čelního skla, která sleduje pohyby auta uvnitř jízdního pruhu. Elektronika pak vyhodnocuje reakce volantu a tím dokáže rozpoznat blížící se mikrospánek. Úroveň bdělosti řidiče je na displeji zobrazena pětibodovou stupnicí. Jakmile pozornost klesne na pouhý jeden stupeň, zapípá signál, na displeji se objeví šálek kávy a auto tak řidiče vlastně samo pozve k přestávce na kávu. Tento systém zatím používá Volvo, některé jiné automobilky využívají ke stejnému účelu kameru sledující pohyby očí řidiče.

Přednárazový bezpečnostní systém

I když už jde skutečně do tuhého a auto i s posádkou se v příštím okamžiku s něčím střetnou, elektronika spojená s mechanikou v některých autech přesto dále pracuje, aby alespoň co nejvíce snížila následky havárie. Součástí přednárazového bezpečnostního systému v lexusu je čidlo radaru, které dokáže rozpoznávat překážky nacházející se před vozidlem. Údaje o nich jsou odesílány do řídicí jednotky systému, která navíc monitoruje rychlost vozidla, úhel natočení kol a rychlost změny směru. Pokud pak vyhodnotí, že už je kolize neodvratná, připraví vůz na náraz: Bezpečnostní pásy se automaticky předepnou, aby lépe zadržely pohyb řidiče a spolujezdce, aktivuje se brzdový asistent pro co nejlepší účinek brzd a také se upraví nastavení tlumičů.

Tlačítko off road

Je i ve škodovácké novince Yeti. Dokáže například samo (při zařazeném neutrálu) ubrzdit jednotlivá kola auta tak, aby i ve složitém terénu dokázalo bezpečně sjet z prudkého kopce.