Už to vypadalo, že další ryze česká značka skončí v zapomnění, když jako pták fénix povstala z popela a znovu se vrací. Legendární kolo značky Favorit, po kterém toužily celé generace kluků i dívek. Jeho zrod a významné chvíle z historie připomíná výstava Národního technického muzea (NTM) s příznačným názvem Fenomén Favorit.

„Vždycky to bylo kolo vítězů, každý o něm snil a pro mnoho z nás byl Favorit nedostupný,“ řekl Blesku ředitel muzea dopravy NTM Arnošt Nezmeškal. „Ta kola byla prostě dobrá, a když s nimi Čechoslováci přijeli někde ve světě na závody, všichni je obdivovali,“ dodal.

I dnes jsou středem zájmu pravnuci původních kol. Před sedmi lety totiž značku oživil Richard Galovič, zakladatel společnosti Favorit Czechoslovakia, s.r.o. Kola Favoritů se tak točí dál.

Milióntý Favorit F26 (na fotografii č. 12) vyjel z rokycanské dílny 24. srpna 1978. Do konce roku 313 zaměstnanců vyrobilo celkem přes 60 tisíc kol.
Autor: Blesk, Michal Protivanský

Cyklistice Čechoslováci plně propadli až po druhé světové válce. V Rokycanech, kde kola vznikala pod rukama konstruktérů už v roce 1922, se do výroby kol pustili roku 1950 pod hlavičkou národního podniku Eska-Cheb, kde téhož roku konstruktéři vyrobili prvních 15 kol F1S pro reprezentaci.

Ročně tehdy vyjelo z podniku 5148 kol, miliontý Favorit Rokycany opustil před 40 lety roku 1978. Na zhruba 65 tisíc kol ročně se výroba vyšplhala v roce 1981. „Po listopadové revoluci a privatizaci vývoj i výroba upadly. Zdálo se, že Favorit zanikl navždy,“ řekl Nezmeškal.

Poměrně odvážný krok učinil roku 2011 podnikatel Richard Galovič, když zakoupil originální ochranné známky původního Favoritu a v nově vzniklé společnosti Favorit Czechoslovakia pak začal vyvíjet originální řadu jízdních kol. Navázal v ní na to nejlepší z původní tradice, přidal však i nové nápady, technologie a materiály, které naplňují představy nejnáročnějších cyklistů. Výroba Favoritů probíhá znovu v Rokycanech, kde začala roku 1922.

Výstavu uzavírají současné modely znovu oživené značky, například letošní Favorit Aviator. Podobné kolo vyjde na zhruba 60 tisíc korun.
Autor: Blesk, Michal Protivanský

K vidění jsou na výstavě Favority od počátků výroby včetně miliontého Favoritu, tandemu trojnásobných mistrů světa Kučírka s Martínkem, bicyclebalového kola dvacetinásobných mistrů světa bratrů Pospíšilových i dráhovky Jiřího Dalera, který v roce 1964 v Tokiu získal jako náš první cyklista zlatou olympijskou medaili. Tu návštěvníci najdou v trezorové vitríně ve vstupní hale muzea. 

Co, kde, kdy, za kolik...

Výstava Fenomén Favorit

Národní technické muzeum, Kostelní 42, Praha 7

do 30. září 2018, úterý až neděle 9 až 18 hodin

Za kolik: 220 korun plné vstupné, 100 korun pro seniory nad 65 let, držitele průkazů ZTP, ISIC, ITIC, Staff Card, děti 6–15 let, studenty SŠ a VŠ do 26 let po předložení studijního průkazu, 420 korun pro rodiče s dětmi do 15 let (maximálně 2 dospělé osoby a současně maximálně 3 děti).

Fotogalerie
16 fotografií