Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Metro do Letňan: Kdy ho pokryjí mobilním signálem?

Metro Letňany
Metro Letňany  (Autor: Jiří Hadač)
Autor: ČTK, brum - 
8. května 2009
05:42

Rok po zprovoznění prodlouženého úseku trasy C pražského metra z Ládví do Letňan nejsou nové stanice pokryty signálem mobilní sítě. Dočkáme se vůbec někdy?

Dosud také nejsou pronajaty všechny komerční prostory, které ve stanicích vznikly. Do tří nových stanic v pracovní dny zajíždí jen každá druhá souprava, protože podle dopravního podniku stanice nevyužívá tolik lidí. Nový úsek dlouhý 4,6 kilometru, jehož stavba stála 15,5 miliardy korun, byl uveden do provozu 8. května 2008.

Dopravní podnik se sice už s mobilními operátory dohodl na podmínkách, za kterých by bylo pokrytí stanic signálem mobilních operátorů zajištěno, smlouva se ale podle mluvčího dopravce Ondřeje Pečeného v současné době ještě připravuje. Cestující si tak ještě počkají. Obě strany se dohadovaly především na výši nájemného, dopravní podnik požadoval jeho několikanásobné zvýšení. Dosud každý operátor platil jen asi 50 korun měsíčně za jednu stanici.

Po roce provozu také zatím nejsou pronajaty všechny komerční prostory, které nové stanice nabízejí. Podle Pečeného byly už před rokem uzavřeny nájemní smlouvy na veškeré prostory, někteří nájemci ale ztratili zájem. "V současné době jsou zde volné tři obchodní prostory ve stanici metra Střížkov, jeden na Proseku a jeden v Letňanech," řekl ČTK Pečený. Právě působivá prosklená stanice Střížkov z ateliéru architekta Patrika Kotase počítala i s velkou plochou pro kavárnu nebo restauraci, odkud by měli cestující výhled na nástupiště a koleje. Tu se ale dosud nepodařilo zprovoznit.

Do tří nových stanic od ledna zajíždí v pracovní dny zhruba mezi 6:30 a 19:30 jen každá druhá souprava. Dopravní podnik tam zavedl takzvaný pásmový provoz, který dříve fungoval také na ostatních trasách. Podnik argumentuje menší vytížeností stanic, podle společnosti Ropid, která v metropoli organizuje MHD, je to také snaha ušetřit. "Ekonomika dopravního podniku se musí přizpůsobit počtu cestujících, současný stav je plně vyhovující," poznamenal pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS). Podle něj tuto oblast rozvoj teprve čeká.

Střížkov, Prosek a Letňany ale nepatří podle obratu cestujících mezi pražskými stanicemi úplně na chvost, podle listopadového přepravního průzkumu projde méně lidé například stanicemi Kolbenova, Invalidovna nebo Stodůlky na trase B.

Městské části, které nový úsek obsluhuje, si ale provoz prodlouženého úseku metra celkem chválí. "Intervaly, v kterých metro jezdí, by mohly být lepší, ale obyvatelé Proseku mají teď určitě komfortnější spojení," řekl radní Prahy 9 Adam Vážanský (ODS). Oblast do té doby spojovaly pouze autobusové linky, které místní obyvatele svážely k nejbližším stanicím Palmovka, Vysočanská, Českomoravská a Ládví. Na těchto trasách se ale především v ranních špičkách tvoří kolony.

Starosta Letňan Ivan Kabický řekl, že zavedení metra přineslo městské části více pozitiv než negativ. Také on ale nesouhlasí s pásmovým provozem. "Čím delší budou intervaly, tím méně lidí bude metrem cestovat," poznamenal. Podle něj se ale radnice předběžně domluvila s odborem dopravy pražského magistrátu, že by mohl být pásmový provoz od ledna příštího roku zrušen. Letňany by pak ale podle Kabického zřejmě byly cílem některých autobusů ze Středočeského kraje, které v současné době končí na holešovickém nádraží.

Podle některých realitních makléřů, se díky prodloužení metra zvýšily ceny nemovitostí nejen v těchto lokalitách, ale také v širším okolí. "Ceny panelových bytů v Letňanech jsou nyní přibližně o deset až 15 procent vyšší, než u podobných bytů v místech se špatnou dostupností MHD," řekl obchodní ředitel Mexx Reality Josef Šinágl. Podle něj například byt 3+1 v Letňanech stojí v průměru kolem 2,3 milionu korun, v místech bez metra jsou v Praze ceny kolem dvou milionů korun. "Výstavba metra ale zvýšila i atraktivitu a tím cenu v dalších navazujících městských částech, jako například v Čakovicích. Ceny zde jsou nyní o pět až deset procent vyšší, než jaké by byly v případě, kdyby nebylo metro prodlouženo," dodal Šinágl.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi