Není to aprílový žertík, ale důsledek rozhodnutí Nejvyššího soudu. V podobném případě totiž rozhodl, že automobilka má uhradit náhradu za citovou újmu rodině člověka, který zahynul jako spolujezdec během testovacích jízd v jejím autě.

To, že nehodu zavinil řidič nepřiměřenou rychlostí, bylo označeno za nepodstatné. V této chvíli končí lehkovážnosti, co se půjčování aut týče a každý, kdo chce svěřit klíčky od vozu někomu jinému, by si to měl rozmyslet.


KDO JE PROVOZOVATEL?

„Podle paragrafů je to ten, kdo má právní a současně faktickou možnost vozidlo užívat,“ říká advokát Patrik Šorf. Přeloženo do srozumitelného jazyka: ten, kdo má malý techničák a klíčky od auta a může s ním tím pádem jezdit.

➤ U auta na leasing, je leasingovka majitelem vozu (do chvíle, než ho splatíte), ale provozovatelem jste vy.

➤ V případě služebního vozu je provozovatelem i majitelem zaměstnavatel, vy jste jen řidič.

➤ Pokud máte vlastní auto, které půjčujete kamarádům nebo příbuzným, jste majitelem a provozovatelem vy.


VLASTNÍ AUTO

● Jsem vlastníkem vozu a zaviním nehodu

Škodu na vlastním vozidle uhradím sám, z havarijního pojištění, nebo jinak a současně odpovídám za škodu na druhém vozidle, ale tu za mne z titulu »povinného ručení« hradí pojišťovna. Musím počítat se sjednanou spoluúčastí.


SLUŽEBNÍ AUTO

● Mám služební auto a zaviním nehodu

Provozovatelem je zaměstnavatel, škodu na druhém vozidle hradí z povinného ručení, škodu na služebním autě z havarijního pojištění s tím, že po mně jako zaměstnanci může chtít náhradu škody (spoluúčast nebo škodu v případě, že nebylo auto havarijně pojištěno) do výše čtyřnásobku průměrné mzdy. Pokud by měl podezření, že jsem škodu způsobil úmyslně, potom bych musel hradit skutečnou výši škody. Pozor ale, i když škodu na vozidle zaměstnavatele zaplatí pojišťovna, může chtít peníze zpět po zaměstnanci, pokud škodu způsobil porušením právní povinnosti.


AUTO PŮJČENÉ KAMARÁDOVI

● Jsem vlastníkem vozu, který jsem půjčil kamarádovi a ten zavinil nehodu

Jsem považován za provozovatele vozidla a v tomto případě se z mého »povinného ručení« hradí škoda na druhém vozidle, škodu na mém vozidle hradí havarijní pojištění a pak by mi měl kamarád uhradit případnou spoluúčast, ale pokud není na vůz sjednáno, mám právo požadovat náhradu škody po kamarádovi, protože mi dopravní nehodou způsobil škodu na mém vozidle.


AUTO NA LEASING

● Mám auto na leasing, jsem provozovatelem vozu a zaviním nehodu

Soudy v poslední době rozhodují tak, že provozovatelem auta na leasing jste vy jako leasingový nájemce, takže hradíte škodu na lea singovém automobilu (většinou ale byla povinně uzavřena havarijní pojistka, ze které škoda půjde, zbude na vás jen případná sjednaná spoluúčast) a škodu na druhém vozidle za vás hradí pojišťovna z »povinného ručení«.


AUTO Z PŮJČOVNY

● Mám auto z půjčovny a zaviním nehodu

Provozovatelem je půjčovna, škoda na druhém vozidle je uhrazena z povinného ručení vozu. Škoda na vypůjčeném autě jde z havarijního pojištění – ve chvíli výpůjčky se můžete připojistit pro případ nehody, a pak neplatíte ani spoluúčast. Pokud připojištěni nejste, platíte spoluúčast.



Odškodnění za citovou újmu hradí provozovatel!

Při dopravních nehodách ale nejde jen o škody na majetku či náklady za újmu na zdraví. Bohužel může dojít i k usmrcení. Pak bude muset provozovatel hradit i odškodnění za nemajetkovou újmu – například ztrátu osoby blízké. Právě toho se týká hojně diskutované rozhodnutí Nejvyššího soudu.

Nejvyšší soud v jedné z kauz rozhodl tak, že za nemajetkovou újmu odpovídá provozovatel, i když vše zavinil řidič. V současné době ještě není jasné, jak celý spor skončí, soudní jednání ještě neskončilo a i Nejvyšší soud může později rozhodnout jinak (jiný senát Nejvyššího soudu může ve stejné věci rozhodnout úplně jinak, stává se, že rozhodne i přesně opačně). Pokud se ale jeho názor nezmění, měli by se provozovatelé vozidel začít opravdu bát! Znamenalo by to konec půjčování aut v Čechách?