VÝHODY:
+ průměrný věk aut na našich silnicích je 14 let, rozhodně se tím omladí
+ nová auta jsou bezpečnější, úspornější a víc šetřící životní prostředí – díky nižším emisím CO2
+ státu by se investice měla vrátit v podobě DPH z ceny vozů
+ podpoří se nejen výroba v automobilkách, ale i v desítkách dalších firem, které na ně navazují – vyrábějí náhradní díly, a nebo provozují služby s tím spojené
NEVÝHODY:
– uspíšení nákupu nových aut znamená, že nejbližších pár let stát o DPH z nich přijde
– nové auto si koupí i lidé, kteří podlehli pocitu, že se to vyplatí, aniž by zvážili, zda na to jejich rodinný rozpočet stačí, a tak použijí své rezervy, nebo se zadluží
– finanční prostředky vložené do auta budou chybět rodinám na ostatní nákupy, omezí se investice do byd-lení, dovolených, ale i kultury nebo dalších aktivit
– akce nemá dlouhodobější vliv na zaměstnanost – je brána jako jednorázová příležitost, nevznikají trvalá místa
– sníží se poptávka po ojetinách, klesnou ceny zánovních aut, jejich majitelé při prodejích prodělají
– vrakoviště budou zavalena a ceny náhradních dílů ztratí na hodnotě
– ze šrotovného se stává politické lákadlo, což potlačuje racionální argumenty