Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 18°C

5 otázek o Temu: Čínské tržiště vzalo Česko útokem. Kde číhá riziko a proč má tolik reklam?

  • Autor: Markéta Mikešová - 
    31. 1. 2024
    05:00

    Kdo se pohybuje na internetu, jistě si v posledních měsících všiml odkazů na čínské online tržiště Temu. Nabízí velmi levné zboží a dopravu zdarma, na což upozorňuje pomocí agresivních reklam. Téměř jim nelze uniknout. Obchod kvůli těmto praktikám čelí kritice, dokonce se objevují varování, že jeho aplikace – v Česku stahovanější i než TikTok - nemusí být bezpečná.

  • 1.Kdo za Temu stojí?

    Temu je podobné čínské online tržiště jako AliExpress nebo Wish. V základu funguje na stejném principu, kdy na jednom místě sdružuje různé prodejce, kteří nabízí velmi levné zboží spíše nižší kvality. Od AliExpressu a Wishe se však Temu liší v jednom – agresivně na sebe upozorňuje. Podařilo se mu infiltrovat online reklamy do takové míry, že už prakticky není možné vyhledávat na internetu zboží, aniž by u toho člověk narazil na Temu.

    Za Temu stojí čínský miliardář Colin Huang, jehož jmění časopis Forbes odhaduje na 50 miliard dolarů. Huang vystudoval informatiku na Wisconsinské univerzitě v USA, načež začal pracovat v Microsoftu, kde působil v americké i čínské pobočce. Odtud se přesunul do Googlu. Huang tím získal bohaté zkušenosti jak se západním světem, tak s velkými technologickými podniky.

    Do vlastního podnikání se pustil v 2007, kdy založil svou první obchodní platformu nazvanou Ouku, kterou prodal o tři roky později. Skutečný úspěch mu ale přinesla až druhá platforma Pinduoduo, s níž přišel v roce 2015. Zaměřuje na propojování zemědělců se zákazníky pomocí neotřelých kanálů – Pinduoduo hojně zapojuje komunity a sociální sítě, díky čemuž firma zaznamenala v Číně raketový růst.

    Huang na post ředitele Pinduoduo rezignoval v roce 2021 se slovy, že se chce zaměřit na nové projekty. A v tu chvíli se začíná psát příběh Temu. Podnikatel díky zemědělskému tržišti věděl, že sociální sítě, budování komunit a tzv. gamifikace (zapojení herních prvků) v nakupování mohou fungovat, rozhodl se proto vybudovat konkurenta pro čínský obchod Shein.

    Shein patří mezi další čínské podniky, kterým je těžké na internetu uniknout. Je to nechvalně proslulý obchod s oblečením, které je nepříliš valné kvality, vzniká za kontroverzních etických podmínek, avšak je levné a jde o trendy. Překonat Shein nebyla skromná meta, je to nefalšovaný gigant. Ale Huang si věřil.

    Temu nakonec založil v roce 2022, přičemž všechny své podnikatelské aktivity sdružil do holdingu PDD Holdings. Dnes je to nejhodnotnější podnik zaměřený na internetové obchodování v celé Číně, hodnotnější dokonce než Alibaba, kterému patří tržiště AliExpress. Roste rychleji i než Amazon, největší online obchod světa.

  • 2.Čím se od ostatních tržišť liší?

    Aktuálně Temu nenabízí jen oblečení a doplňky, uživatelé tam najdou širokou škálu zboží. Vše je velmi levné a s dopravou zdarma. Skoro až podezřele levné… ale to není to hlavní. Lidé na Temu mohou nakupovat za pakatel, a ještě si u toho hrát, což je jeden z důvodů, proč se obchodu daří vytlačovat konkurenci.

    „Je to přístup založený na objemu. Jsou ochotni obětovat marži výměnou za růst,“ vysvětluje pro The Standard Josh Holmes, hlavní konzultant společnosti Retail Economics. Podle něj ziskovost pro Temu díky jeho majitelům není prioritou. Tou je dostat tržiště mezi co nejvíc lidí. „Jejich propagační strategie je zaměřena na sociální média, soustředí se na gamifikaci, nabízejí odměny. Využívají sociální prvky, aby si získali další uživatele, což vyhovuje demografickým skupinám, jako jsou mileniálové a generace Z,“ popisuje Holmes.

    Temu skutečně uživatele za nákupy odměňuje, lidé za objednané zboží a další aktivity dostávají různé kupóny. Jsou tu i takové hříčky jako kolo štěstí nebo časově omezené nabídky. Obchod se tím dokonce chlubí. „Zapojením těchto interaktivních prvků a odemknutím slev mohou uživatelé nakupovat produkty za nižší ceny, než jaké by mohli najít jinde,“ říká Temu. Podle něj je hlavním cílem „usnadnit lidem život a pomoci jim získat to, co potřebují nebo chtějí, aniž by to příliš zatížilo jejich rozpočet“.

  • 3.Proč na Temu pořád vyskakují reklamy?

    Podle Holmese ale tento obchodní model není dlouhodobě udržitelný. Temu navíc zachází za hranu se svými reklamami, kdy si zaplatil na Googlu přední pozice ve vyhledávání určitých klíčových slov. Koupil si takto i klíčová slova obsahující názvy českých firem, což je důvod, proč na vás reklamy na Temu pořád všude vyskakují, i když hledáte něco vyloženě českého. Na problém upozornily Hospodářské noviny, podle kterých tato agresivní strategie české e-shopy existenčně ohrožuje – ceny reklam vyhnalo Temu tak vysoko, že české podniky je nedokážou zaplatit.

  • 4.Je zboží v pořádku?

    Tím ovšem kontroverze spojené s Temu nekončí. Výbor americké Sněmovny reprezentantů pro čínskou komunistickou stranu minulý rok varoval, že zboží prodávané na tomto tržišti zřejmě vyrábějí i zotročení Ujgurové. To je muslimské etnikum ze střední Asie, které čínská vláda nesnáší – nuceně je sterilizuje, zavírá do gulagů a nutí dělat nebezpečné práce.

    „Američtí spotřebitelé by měli vědět, že existuje extrémně vysoké riziko, že dodavatelské řetězce Temu jsou kontaminovány nucenou prací,“ stojí ve zprávě amerických politiků. Tržiště obvinění odmítlo.

    Prodávané zboží také občas obsahuje kradené motivy, na což si podle časopisu Time stěžuje stále více autorů a návrhářů. Ostatně sesterské Pinduoduo řešilo podobný problém, před lety kvůli tomu, že prodávalo „fejky“, muselo odstranit ze svého webu na půl milionu produktů.

    Nicméně v Česku zatím na oficiálních místech příliš stížností na Temu neproběhlo. „V souvislosti s tímto subjektem eviduje Česká obchodní inspekce nižší jednotky podání spotřebitelů, které obdržela v posledních dnech, žádná kontrola tohoto subjektu nebyla zahájena,“ uvedl pro Blesk Zprávy mluvčí ČOI František Kotrba.

  • 5.Hrozí únik dat?

    Celá jedna kategorie je pak kybernetická bezpečnost Temu. Jelikož je to čínská firma, nelze zaručit, že osobní data uživatelů, která putují přes jeho aplikaci, nekončí v rukách čínské vlády. Stačí si vzpomenout na čínskou sociální síť TikTok, před kterou varují bezpečností složky po celém západním světě. Přitom aplikace Temu byla v Česku v době psaní tohoto textu dokonce stahovanější než TikTok.

    Aby tržiště pochybnosti o nakládání s daty rozprášilo, své vedení před časem přesunulo do amerického Bostonu. Evropská část zas funguje z Irska.

    Přesto loni společnost Apple ve svém obchodě aplikaci Temu krátce zakázala. Důvodem bylo nejasné nakládání s daty uživatelů. Také loni podle televize CNN vyplavalo na povrch, že již zmíněné Pinduoduo z Huangova impéria ukradlo citlivá data stovek milion milionů uživatelů. „Nikdy předtím jsem nic takového neviděl. Je to superrozsáhlé,“ komentoval míru špionáže Sergej Toshin, zakladatel kyberbezpečnostní firmy Oversecured.

    Ale zpět k Temu. „Naši bezpečnostní specialisté na webu ani v mobilní aplikaci Temu nezaznamenali přítomnost škodlivého kódu. Kyberbezpečností hrozbu pro běžné uživatele tedy aplikace ani web v tento moment nepředstavují,“ uvedla pro Blesk Zprávy Vladimíra Žáčková, specialistka kybernetické bezpečnosti společnosti ESET.

    „Na pozoru by uživatelé měli být spíše kvůli osobním údajům, které aplikaci poskytují. Temu jako jiné nákupní aplikace sbírá osobní údaje, které jsou potřebné k uskutečnění nákupu. Dále sbírá například i data o zařízení, o používání služby a také údaje o poloze,“ popisuje Žáčková, jaké všechny údaje tržiště o zákaznících sbírá.

    Expertka: Riziková aplikace

    „Temu uvádí, že tyto informace může sdílet se třetími stranami, např. se svými přidruženými společnostmi. Získané informace tak mohou být použity k cílené reklamě. Pokud přidružené společnosti sídlí v Číně, bude nakládání s daty uživatelů podléhat tamější legislativě,“ líčí expertka skutečnosti, které se pojí s používáním čínských aplikací.

    Podle ní stejně jako u TikToku nevíme, jak jsou data u těchto společností dále zpracovávávána. „A nemusí s nimi být nakládáno v souladu s evropskými principy a standardy zpracování dat. Z tohoto důvodu lze Temu označit za rizikovou aplikaci a uživatelé by měli zvážit její používání,“ dodává Žáčková.

  • 6.Na pozoru jsou i oficiální orgány

    Na pozoru před aplikací jsou přitom i oficiální české orgány. A to samé radí i českým uživatelům.

    „O zmíněném e-shopu/aplikaci TEMU víme. Určitě je na místě doporučit uživatelům, aby byli obezřetní při práci s aplikacemi, stahovali je z ověřených zdrojů a dávali si pozor k jakým funkcím a údajům jim dávají na svých zařízeních přístup. Čínské právní prostředí přikazuje součinnost čínských společností se státem. Z toho důvodu existuje reálná možnost, že k datům aplikace Temu mají přístup čínské státní orgány,“ vyjádřil se k fenoménu Temu pro Blesk Zprávy i Národní úřad pro kybernetickou a infrmační bezpečnost (NÚKIB).

amerlock ( 1. února 2024 06:49 )

Když dojdou konkurenci nápady,tak se vytáhnou zotročení Ujgurové a ukradené nápady. Tak si mají nápady chranit 👎

draurora00 ( 31. ledna 2024 20:07 )

On je prostě ... momentálně zaostalej

Roman Drábek ( 31. ledna 2024 19:30 )

100 háčků na ryby 80kč, ty samé přebalené po 10 za 120kč u nás

Pavel Solnička ( 31. ledna 2024 16:00 )

Za ně kvalita a včasné doručení....

krapotkin ( 31. ledna 2024 15:40 )

Vzhledem k tomu, reklamy v TV nesleduji (aspoň vypíním zvuk) a jinak je přes snahy SEZNAMu mažu, čtu o TEMU poprvé.

Zobrazit celou diskusi