Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 14°C

Novinky v dopravě 2024: Řidičák na zkoušku s dvouletou zkušebkou! ...a za volant už v sedmnácti

  • Autor: T. Belica,M. Nový,inf - 
    13. 1. 2024
    12:35

    Rok 2024 přináší mnoho změn na českých silnicích. Kromě překopání bodového systému jsou těmi hlavními novinkami řidičák na zkoušku pro nové šoféry a také možnost sednout za volant už od 17 let. Vedle nich jsou to ale i povinné terapie pro hříšníky nebo zdražení roční viněty.

  • 1.Na zkoušku

    Nově je tu tzv. řidičák na zkoušku. Ten se týká všech řidičů bez ohledu na věk, kteří mají papíry kratší dobu než dva roky (tedy i v roce 2022 a 2023). Ti musí počítat s tím, že během dvou let od získání oprávnění pro ně budou platit o něco přísnější pravidla než pro ostatní. Při spáchání přestupku, který přímo znamená odebrání průkazu, nebo při spáchání šestibodového přestupku bude muset dotyčný absolvovat návštěvu autoškoly i přednášku dopravního psychologa. Řidičák na zkoušku ale platí jen pro první získané oprávnění, pokud si řidič, který má skupinu B déle než dva roky, udělá papíry i na skupinu C, tak už se na něj dvouletá zkušební lhůta nevztahuje.

    Přestupky s udělením zákazu činnosti

    • Jde o řízení pod vlivem alkoholu, nepodrobení se testu na přítomnost alkoholu nebo drog, překročení povolené rychlosti o 50 km/h (40 km/h v obci), způsobení dopravní nehody se zraněním.
    • V období zákazu řízení má řidič povinnost absolvovat školení začínajících řidičů a dopravně-psychologickou přednášku.
    • V případě, že tuto povinnost ve stanovené lhůtě nedodrží, nesmí se na silnice jako řidič vrátit.

    Šestibodové přestupky

    • O papíry řidič po spáchání přestupku nepřijde a může řídit dál.
    • Vzniká mu ale povinnost do 3 měsíců od spáchání přestupku absolvovat školení začínajících řidičů a dopravně-psychologickou přednášku.
    • V případě, že tuto povinnost ve stanovené lhůtě nedodrží, o řidičské oprávnění následně přijde.

    Školení s přednáškou

    • 1 hodina teorie bezpečné, defenzivní jízdy
    • 3 hodiny jízdy v provozu
    • 1 hodina vyhodnocení
    • řešení konkrétního přestupku řidiče
    • sledování a vyhodnocování situace v různé intenzitě provozu
    • dodržování pravidel provozu
    • zranitelní účastníci silničního provozu
    • pravidla kooperativní a defenzivní jízdy
    • vliv psychického stavu, únavy a užívání alkoholu či návykových látek na řidičské schopnosti

    Dopravně-psychologický individuální i skupinový pohovor

    • individuální pohovor s psychologem nad konkrétními přestupky účastníků, diskuze o tom, jak se dala daná situace řešit
    • příčiny závažných dopravních nehod
    • rizikové chování za volantem - nevěnování se řízení, řízení pod vlivem alkoholu a drog
    • specifika mladých a začínajících řidičů
    • krizové situace v provozu a jejich předcházení
    • následky prožití dopravní nehody na osobnost řidiče

  • 2.Mentoři

    Řidičák mohou mít od 1. ledna nově i sedmnáctiletí. Za volant ale budou moci usednout jen pod dohledem mentora, který musí sedět na sedadle spolujezdce.

    • Tím může být osoba, typicky někdo z rodiny, která sama vlastní řidičské oprávnění nejméně 10 let.
    • Navíc v uplynulých pěti letech nebyl dotyčnému udělen zákaz řízení a nemá žádné trestné body v systému.

    Od 17 let pak bude možné řídit osobní auta a dodávky s největší povolenou hmotností do 3,5 tuny, s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým lze připojit přívěs o největší povolené hmotnosti do 750 kilogramů, případně i těžší, pokud ovšem celková hmotnost soupravy nepřevyšuje 3,5 tuny.

    Video  Jací jsou Češi řidiči? A jak předejít nehodám při návratu z dovolené, radí šéf BESIPu  - Pavlína Horáková
    Video se připravuje ...

  • 3.Konec vození dokladů

    Při cestách po Česku už nemusí mít řidiči u sebe řidičský průkaz a technický průkaz vozidla, oba doklady však musí být platné. Letošek také zredukoval počet technických průkazů, skončil tzv. velký techničák. Ten už od začátku roku úřady nevydávají, v platnosti zůstává jen kartička malého technického průkazu. Další doklad, kteří už řidiči nemusí s sebou fyzicky vozit, je tzv. zelená karta, tedy doklad o pojištění. Ale pozor! Pokud se vydáte se svým autem za hranice, všechny doklady – tj. řidičák, kartu i techničák – musíte mít vždy u sebe.

  • 4.Podmínky pro dráhy

    Pracovat na železnici nebo ve veřejné dopravě nemůže jen tak každý. Pokud někdo chce dělat řidiče, musí splnit celou řadu zdravotních požadavků. Zatímco některá kritéria se uvolnila – jako třeba možnost řídit i s kardiostimulátorem, některá se oproti dřívějšku vyjasnila. Třeba u očí je tak nově maximálně možné mít 8 dioptrií na dálku a 5 dioptrií na blízko. A zájemce také musí mít jasný sluch. Novinkou je i možnost těhotenství v řídící kabině pod podmínkou, že žena stav dobře snáší a má klidný průběh.

  • 5.Rozšířené pojištění

    Už ke konci loňského roku poslanci schválili, že povinné ručení se má vztahovat také na některé elektrické koloběžky, segwaye, sněžné skútry či motorová golfová vozítka. Počítá se, že až normu schválí Senát a podepíše prezident, v účinnost by mohla vstoupit od února, případně od března. Kdo bude muset platit?

    • Zákon se vztahuje na všechna motorová vozidla s konstrukční rychlostí přes 25 kilometrů za hodinu a na motorové vozy s konstrukční rychlostí vyšší než 14 kilometrů za hodinu, která váží více než 25 kilogramů.
    • Výjimku dostala například elektrokola, protože jejich primárním zdrojem energie je šlapání, a ne přípojný motor. Výjimka se vztahuje také na zahradní traktory, ale pouze tehdy, pokud se pohybují výhradně na soukromém pozemku. Když vyjedou mimo něj na silnici, nutnost pojištění se na ně vztahovat bude.

  • 6.Bude se stavět i otvírat ve velkém

    Zatímco se v minulých letech otevíralo průměrně nových 50 kilometrů dálnic a vloni jen 15, v letošním roce si užijí čeští motoristé rekord. A nadějné jsou i další roky.

    „Směřujeme k tomu, abychom dosáhli v blízké budoucnosti situace, kdy řidič nepozná, zda jede po české nebo německé dálnici,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (48, ODS). Na představeném celkovém čísle 118 kilometrů nových dálnic bude mít největší podíl třicetikilometrový úsek mezi středočeským Milínem a Miroticemi nebo pokračování dálnice D3 a roky odkládaná výstavba dálnice D55 z Babic do Bzence.

    Jak dále Kupka uvedl, v současné době je v Česku rozestavěno 267 kilometrů silnic a dálnic, letos by mělo být zahájeno dalších 170 kilometrů. Jde přitom o úseky, které ministerstvu dopravy dělají dlouhodobě vrásky. Třeba Pražský okruh i další velká bolístka D11 od Trutnova k státní hranici s Polskem. Vedle toho má pokračovat výstavba na D6 z Prahy do Karlových Varů nebo jihočeské D3.

    Víte, co je pásokilometr?

    Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se přeměnilo na státní podnik. Ta umožní zvýšit mzdy klíčových zaměstnanců a pomůže to též silničářům získávat peníze na stavby i údržbu silnic i z jiných zdrojů než dosud. Část peněz, konkrétně peníze na údržbu, bude ŘSD získávat automaticky na základě vzorce. „Rezort dopravy kvůli tomu vymyslel i novou jednotku, takzvaný pásokilometr,“ prozradil generální ředitel ŘSD Radek Mátl (44).

    Co se zahájí v roce 2024 Co se zahájí v roce 2024 | Blesk

  • 7.Dálniční známky

    Po více než 10 letech stoupne cena dálničních známek. Roční kupon zdraží z původních 1500 korun na 2300 Kč. Naopak u krátkodobých známek ceny mírně klesnou. Desetidenní bude stát místo stávajících 310 Kč nově jen 270 korun, měsíční pak zlevní o desetikorunu na 430 Kč. Novinkou je také zavedení jednodenní známky za 200 korun. Poplatek za užívání dálnic se nově vztahuje také na tzv. mild-hybridy, tedy vozidla kombinující spalovací motor a elektřinu – jejich majitelé zaplatí 25 % sazby časového poplatku.

    Od března

    Ke zvýšení cen známek dojde až od března. Do té doby ji lze pořídit ještě za stávající cenu, přičemž platnost lze odložit o měsíc. Kdo si tak známku koupí 29. února s účinností od 29. března, bude až do března příštího roku jezdit ještě za staré ceny.

    Dálniční známky Dálniční známky | Blesk

  • 8.Dopravní značky

    Řidiči se také mohou nově setkávat s některými neobvyklými dopravními značkami a symboly. Co znamenají?

    • Sdílená zóna – nové značení pro začátek a konec tzv. sdílené zóny, které mohou být zřizovány v městech a obcích za účelem optimálního využití veřejného prostoru všemi uživateli, tedy chodci, cyklisty, motorkáři, řidiči automobilů, autobusů i tramvají. Stejně jako u Obytné zóny při vyjíždění dáváte přednost v jízdě všem.
    • Bezpečný odstup – již dříve platná značka, která nabádá řidiče, aby zachovali odstup od vozidla jedoucího před nimi, prošla grafickou úpravou.
    • P + D (Park & Drive) – parkoviště pro ty, kteří zaparkují svůj vůz a pokračují jako spolujezdci v jiném autě.
    • Sanitace hygienického zařízení obytných automobilů a obytných přívěsů – značka označuje servisní místo pro vypouštění šedé vody, čištění chemických toalet obytných automobilů a obytných přívěsů.
    • Piktogramy – nové značky pro elektromobily a elektrické koloběžky, které značí místa pro jejich nabíjení a parkování.

    Dopravní značky Dopravní značky | Blesk
    Dopravní značky Dopravní značky | Blesk

Zobrazit celou diskusi