Neděle 28. dubna 2024
Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert
Polojasno 18°C

Jak dojet bezpečně na dovolenou? Pozor na mikrospánek i nadávky policistům, varují experti

  • Autor: ula,ČTK,mah - 
    24. 6. 2023
    07:20

    Miliony Čechů letos opět vyrazí po vlastní ose strávit část své dovolené v zahraničí. Odborníci upozorňují, že byste měli důsledně připravit své auto na delší cestu, kterou je třeba důkladně naplánovat. Tradičně také varují před nebezpečným mikrospánkem, únava má na svědomí každou desátou dopravní nehodu. Zároveň byste si měli nastudovat silniční pravidla všech zemí, kterými budete projíždět. Např. ve Francii vám mohou zabavit vozidlo kvůli používání detektorů radarů, v Itálii vám hrozí až 3 roky vězení za sex v autě a za nadávky policistům v Německu můžete zaplatit pokutu až 1500 eur, tedy kolem 35 tisíc korun. Na co se připravit před cestou na dovolenou?

  • 1.Nezapomeňte na doklady

    Platný řidičský průkaz je pochopitelně samozřejmostí. Dále nezapomeňte průkaz zdravotní pojištovny a případné dopojištění nákladů léčebné péče. Dále si vezměte zelenou kartu a euroformulář o záznamu o dopravní nehodě.

    Zelená karta prokazuje platné povinné ručení na vozidlo. Na území ČR bude od poloviny roku 2024 zrušena fyzická zelená karta. Kontrolovat se bude on-line náhledem do databáze České kanceláře pojistitelů. V Evropě by mohly být zelené karty on-line od roku 2025.

    Pro vycestování do státu Evropské unie si vezměte cestovní pas i občanský průkaz. Pro tuto situaci lze kromě cestovního pasu dítěte použít rovněž občanský průkaz dítěte, neboť od roku 2012 je možné požádat o vydání občanského průkazu také pro občany mladší 15 let.

    Čeští řidiči v létě dojedou za své peníze dál. Nahrávají jim v tom nižší ceny benzínu (ilustrační foto) Čeští řidiči v létě dojedou za své peníze dál. Nahrávají jim v tom nižší ceny benzínu (ilustrační foto) | Profimedia.cz

  • 2.Nezapomeňte na techničák a kontakty na pojišťovnu

    Nezapomeňte ani na osvědčení o registraci vozidla (tzv. malý techničák). Rozhodně se vyplatí prověřit, zda máme aktuální telefonické spojení na vaši zdravotní pojišťovnu a také pojišťovnu, u níž máte pojištěno své motorové vozidlo. Také je dobré si ujasnit, na co máte z titulu pojistky motorového vozidla nárok – jedná se například o bezplatnou asistenci při poruše či odtah v případě nehody. Pro případ závažné komplikace je dobré mít s sebou i telefonní číslo českého velvyslanectví v příslušné zemi.

  • 3.Zkontrolujte technický stav vozidla

    Před cestou autem do zahraničí vždy odborníci doporučují zkontrolovat technický stav vozidla, zejména kola a kapaliny. „Dále je vhodné zkontrolovat povinnou výbavu vozidla, vybavit se dostatečným množstvím reflexních vest (v závislosti na počtu cestujících) a předem se informovat o platné legislativě v oblasti provozu na pozemních komunikacích v zahraničí. Každý, kdo jede autem do zahraničí, by si před cestou také měl zkontrolovat parametry pojistné smlouvy a měl by si zajistit kvalitní asistenční služby s odpovídajícími parametry a finančními limity. Finanční náklady na zajištění například odtahu v zahraničí jsou totiž několikanásobně vyšší než v České republice,“ upozorňuje Aleš Marcol ze společnosti GLOBAL ASSISTANCE.

    Trasu, po které pojedete do cílové destinace, pečlivě naplánujte. Kudy pojedete, kdy vyrazíte – například s ohledem na možné dopravní komplikace a také začátky či konce letních školních prázdnin. A rovněž zvažte, jak dlouho vám bude cesta trvat. Dobu jízdy plánujte s časovou rezervou.

    Kolony v Chorvatsku Kolony v Chorvatsku | profimedia

  • 4.Vražedný mikrospánek

    Řidič musí být fit. Právě na něm záleží, nakolik bude cesta bezpečná a příjemná pro spolupasažéry. Před jízdou by si měl dostatečně odpočinout. A během jízdy pamatovat na pravidelné přestávky, každé 2 a půl hodiny dvacet minut odpočinku neuškodí. 

    Vliv únavy je podobný jako u alkoholu. Silně unavený řidič je stejně nebezpečný jako ten, který právě vypil dva panáky tvrdého alkoholu. Pravděpodobnost zavinění fatální nehody se zvyšuje 7x. Únava má na svědomí až 10 procent všech dopravních nehod, na dálnicích se jedná až o 20% podíl.

    „Podle německé společnosti Dekra čtyřhodinová jízda bez přestávky prodlužuje reakční časy řidičů o plnou polovinu, současně se dvakrát zvyšuje riziko účasti na dopravní nehodě. Avšak po šestihodinovém řidičském maratonu je toto riziko vyšší až 8x. Pocit absolutního bezpečí pro unavené řidiče je falešný zvláště na dálnicích. Dle francouzské Association Prévention Routière tam právě oni způsobí každou třetí tragickou nehodu,“ uvádí Roman Budský.

    Nejnebezpečnější je období od půlnoci do čtvrté hodiny ranní. Méně však už se ví, že nás může únava překvapit i během dne – nejčastěji mezi druhou až čtvrtou hodinou odpolední. Pokud je to jen trochu možné, je dobré se při delších jízdách za volantem střídat.

    Nenechte se za volantem přemoci mikrospánkem, následky jsou fatální! Nenechte se za volantem přemoci mikrospánkem, následky jsou fatální! | profimedia.cz

  • 5.Pozor na opravy na silnicích

    Komplikace podle Budského způsobují často také opravy na silnicích. „Na úseku, který se opravuje, je asi pětkrát vyšší riziko, že dojde k dopravní nehodě,“ uvedl. Řidiči by podle něj měli brát cestu jako součást dovolené a neměli by se snažit odjet celou trasu na jeden zátah.

    Dovolená v Chorvatsku: Řada Čechů se tam opět vydá autem Dovolená v Chorvatsku: Řada Čechů se tam opět vydá autem | Profimedia.cz

  • 6.Kam volat v případě vážné nehody?

    Na území celé Evropské unie je to linka nouzového volání 112. Volající mohou komunikovat s operátory v jazyce státu, z jehož území volají, a rovněž tak by se měli domluvit anglicky, případně i německy či francouzsky. Nikdo u volajících nebude předpokládat brilantní znalost příslušného jazyka. Jde jen o to, zavolat a s maximální mírou klidu popsat situaci, heslovitě, stručně, zaměřit se jen na to podstatné. Zkušení dispečeři by měli být maximálně nápomocní a trpěliví. Komunikace s linkou 112 je v rámci celé EU zdarma. 

    Čekání na dlouhé hodiny na chorvatských hranicích (ilustrační foto) Čekání na dlouhé hodiny na chorvatských hranicích (ilustrační foto) | Profimedia.cz

     

  • 7.Pravidla silničního provozu v zahraničí

    „Naprostou nezbytností je seznámit se před jízdou do zahraničí alespoň se základními pravidly silničního provozu v zemích, kterými budeme projíždět,“ radí Roman Budský. Pro získání podrobnějších informací lze doporučit webové stránky Ministerstva zahraničních věcí ČR

    Často mohou být taková pravidla velmi kuriozní a mohou české řidiče prakvapit:

    • V Německu smějí na dálnici zastavit jen vozidla policejní, hasičská či sanitní. Ostatním je to přísně zakázáno. A to platí i pro nouzové stání z důvodu „vyschlé“ nádrže. I to je pokutováno jako důsledek nedbalosti řidiče, který navíc může ohrozit nejen jeho, ale i ostatní účastníky silničního provozu.
    • V Německu byste si neměli fotit dopravní nehody, hrozí vám až 1 rok za mřížemi.
    • Pozor na chodce ve Švýcarsku. Kdykoliv smějí vstoupit do vozovky a na řidiči je, aby je neohrozil.
    • Na Kypru začali v poslední době přísně trestat řidiče, kteří jedí a pijí, zatímco řídí. Pozor, týká se i pití obyčejné čisté vody. A také jsou trestáni šoféři, kteří při jízdě bezdůvodně sundají ruku z volantu.
    • V Itálii je dobré pamatovat na upoutání domácího mazlíčka bezpečnostními pásy. V opačném případě by mohli být tamější policisté nekompromisní.
    • V Itálii vám hrozí až 3 roky vězení za sexuální hrátky v autě. 
    • Rakouští policisté se mohou v zónách s rychlostí omezenou na max. 30 km/hod spolehnout při posuzování rychlosti projíždějícího vozidla jen na svůj úsudek. 
    • Každé použití telefonu za jízdy v Rakousku je zakázáno, i pokud máte handsfree nebo jiné zabudované zařízení. Povoleno je jen volání například při čekání, stání vozidla v koloně nebo na červené.
    • V Rumunsku a Bulharsku musí řidič počítat s pokutou, pokud bude řídit špinavé auto. Posouzení, zda je automobil čistý, nebo naopak znečištěný, je jen na policistovi.
    • Ve Španělsku a Švýcarsku platí, že řidiči, kteří mohou řídit vozidla jen s dioptrickými brýlemi, musí s sebou vozit náhradní brýle.
    • Ve Francii je stále více stabilních radarů schopných měřit rychlost jízdy vozidel jedoucích v obou směrech. Řada kamer je nastavena nejen na měření rychlosti, ale také na zaregistrování případného zakázaného používání mobilního telefonu.
    • Ve Francii se vyplatí respektovat nové nařízení, které zakazuje řidičům používat při telefonování s využitím hands-free sady a také při poslechu hudby sluchátka.
    • Ve Francii se také vyvarujte používání detektorů radarů. V opačném případě vám hrozí pokuta až 1500 eur, zabavení detektoru nebo i vozidla. 
    • Ve Francii je povinnou výbavou řidičů všech motorových vozidel včetně motocyklů alkotester, který musí být schváleného typu a nesmí mít prošlou lhůtu použitelnosti. Jeho absence však zatím není pokutována. Určitě se vyplatí mít alkotester s sebou, není radno riskovat konflikt s francouzskými policisty.
    • V Řecku platí pro všechny řidiče zákaz kouření za volantem.
    • V poslední době proto řada států zakazuje řidičům kouřit v době, kdy přepravují děti. Jedná se např. o Velkou Británii, Francii, Itálii, Kypr, Irsko, Rakousko či Řecko. A s podobným zákazem se můžeme setkat i v řadě států v rámci USA, Austrálii, Kanadě, Jihoafrické republice, Bahrajnu či Spojených arabských emirátech.
    • V Makedonii nesmí být na předním sedadle přepravován viditelně opilý spolucestující.
    • Na Maltě je dobré počítat s tím, že řidiči nebudou používat blinkry při přejíždění z pruhu do pruhu. Zákon jim totiž tuto povinnost neukládá. Při otáčení vozidla je třeba vždy zapnout varovné blinkry.
    • Ve Švýcarsku je zakázáno zastavovat stopařům.
    • V Belgii musí mít řidiči motocyklů a jejich spolujezdci vesty s dlouhými rukávy, kalhoty s dlouhými nohavicemi, boty chránící kotníky a rukavice.
    • V Chorvatsku pro řidiče mladších 24 let platí nulová tolerance alkoholu. 
    • V Chorvatsku vám mohou zakázat řídit až na 8 dní, pokud se budete zdát policistům unavení. 
    • V Maďarsku nepoužívejte v obci dálková světla.

    Dovolená v Chorvatsku: Řada Čechů se tam opět vydá autem Dovolená v Chorvatsku: Řada Čechů se tam opět vydá autem | profimedia.cz

     

  • 8.V Německu policistům nenadávejte

    Spáchání dopravního přestupku a následné zastavení dopravními policisty. Situace, kterou nikdo nezažívá rád. A řada jedinců neváhá dát policistům svou negativní náladu najevo. To se děje všude na světě. „Policisté obvykle bývají trpěliví, nicméně i to má své meze. Tak například Francie. Tam jsou dopravní policisté vedeni k maximální zdvořilosti vůči řidičům. Přece jen svým vystupováním reprezentují svou zemi. Ovšem v případě, že se řidič rozhodne neuposlechnout jejich příkaz, či je dokonce fyzicky napadne, musí počítat s až dvouletým pobytem za mřížemi, pokutou ve výši až 15 000 eur a také zadržením řidičského průkazu,“ říká Roman Budský.

    Nejednou bývají dopravní policisté atakováni i v Německu. Tamější soudy se proto rozhodly vytvořit ceník typických vulgarismů. A nejedná se zrovna o malé částky. Pojďme se podívat na některé typické příklady:

    • Na 300 eur vyjde nadávka „v*liž mi“
    • Na 300 až 800 eur si cení nadávky „kr*vo pitomá“
    • Za 450 eur bude následující – „zloději“, a pak také „ty seš tak blbej, že ani psát neumíš“
    • Nadávka „ty hloupé prase“ je oceněna postihem ve výši 475 eur
    • Pokud policistovi sdělíme že je „asociál“, musíme ze své peněženky vyndat 550 eur
    • A pokud ho rovnou nazveme „idiotem“, bude to za 750 eur
    • Zvolání „blbče v uniformě“ už stojí 1 500 eur
    •  A co takové vztyčení prostředníčku – nekompromisní postih ve výši 4 000 eur

     

     

     

     

     

     

     

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi