Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný nebo nefunkční dárek. Zatímco vloni komplikoval vrácení, výměnu i reklamaci dárků lockdown, letos si v případě problémů můžeme stěžovat hlavně na vlastní neznalost zákonů.
„Spotřebitelské právo poskytuje několik možností, jak se vypořádat se zakoupeným zbožím, které není úplně podle představ, nebo se u něj vyskytne nějaký nedostatek,“ říká právník Lukáš Zelený.
Podle něj je ale nutné počítat s tím, že uzavřená smlouva zavazuje a má být dodržena. „Možnost odstoupit od smlouvy – vrátit koupenou věc oproti vrácení peněz – ještě k tomu bez udání důvodu je tak výjimkou z pravidla,“ upřesňuje. Vracení je nejsnazší v e-shopech nebo obchodech, které kvůli vánočním svátkům „uvolnily“ pravidla. Naproti tomu při reklamaci nezáleží na místu koupě, ale jen na vadě výrobku.
Jednejte na rovinu
Nestrefili jste se s dárkem? Řekněte obdarovanému, zda je šance na výměnu nebo vrácení. „I když se může zdát, že ryze praktická informace kouzlo dárku trochu pokazí, vaši blízcí možnost vybrat si případně něco, co skutečně budou nosit či využijí, ocení. Větší radost udělá svetr, který vaše polovička nosí ráda každý týden, než ležící ve skříni, protože je malý,“ radí Zelený.