Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Polojasno 9°C

Šílenci za volanty kamionů? „Práskací videa“ na řidiče štvou zástupce dopravců

Video se připravuje ...
Autor: štef - 
22. března 2019
05:40

V poslední době se objevilo několik videí, ve kterých řidiči kamionů předvádí nebezpečné manévry. Jen zázrakem se při nich nikomu nic nestalo. Zástupce sdružení ČESMAD BOHEMIA Martin Felix ale chybu v systému nevidí. Podle něj jsou „kamioňáci“ kontrolovaní jako kosmonauti, jak řekl v Epicentru Blesk Zpráv. Ke spěchu a následné agresi řidičů se vyjádřil také ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. 

Záběry polského řidiče, který kamionem málem smetl osobní auto, otevřely opět debatu, jestli jsou šoféři nákladních aut dostatečně kontrolovaní. Často se mluví o tom, že obchází povinné přestávky a jedou na hranici svých sil. Svěžest řidiče vidí jako důležitý aspekt bezpečnosti za volantem i šéf dopravní policie Lerch: „Řidiči musí jezdit odpočatí. Riziko únavy je často podceňováno, řidič velmi snadno může přejet do protisměru, říká. 

Obcházení bezpečnostních přestávek se nevyplatí

Důležité je dodržování maximální doby řízení a bezpečnostních přestávek. Ti, kteří se to snaží různými metodami obcházet, jsou čím dál častěji odhalováni. „Od října loňského roku máme možnost nařídit prohlídku ve specializovaném středisku, které může provést důkladnou kontrolu tachografu,“ přibližuje stávající praxi Lerch.

Postih pak hrozí nejen řidiči, ale i dopravci. „Loni jsme vybrali na kaucích pro zahraniční dopravce kolem 40 milionů korun,“ prozradil výši postihů ředitel dopraváků.

Video  EPICENTRUM - Kamiony  - Blesk TV
Video se připravuje ...

Nejvíc se bourá v pátek

Problém zvýšení počtu nebezpečných situací na českých silnicích vězí i v obrovském nárůstu nákladní dopravy. V hustějším provozu totiž roste i nervozita řidičů. „I u lidí klidné povahy vzbuzuje spěch jisté známky agrese,“ upozorňuje na přehnaný stres za volantem Lerch. „Jedním z nejhorších dnů je pátek, kdy všichni spěchají domů a snaží se na poslední chvíli některé věci stihnout. A bohužel to někdy skončí i tragicky,“ uzavírá rizika šéf dopravní policie.

 

Někteří řidiči nákladních automobilů omlouvají své rizikové chování tlakem ze strany dopravců. „Jsou to trapné výmluvy. Nikdo neřekne řidiči, aby riskoval život a kamion za 2 miliony a náklad za 5 milionů jen kvůli spěchu,“ vyvrací častý argument mluvčí sdružení ČESMAD BOHEMIA Martin Felix.

Rizikových situací jsou denně stovky

Rezervy ke snížení nehodovosti kamionů vidí ve státním dozoru. „Policie a celníci by měli být více vidět na silnicích a na rizikové chování se zaměřit. Mají na to vybavení,“ říká Felix.

Ke dvěma videím, které vzbudily ohlas veřejnosti, ale nemá tak ostrý tón. „Takových věcí, jako jsou ve videu, se dějí na silnicích denně stovky. Obecně takové práskací metody, že se budeme filmovat, se mi nelíbí,“ oponuje zástupce ČESMAD BOHEMIA. Takové chování má podle něj sledovat policie, která k tomu má stovky civilních vozidel.

Zákaz jízdy kamionů v levém pruhu? Trapné odvádění pozornosti, míní Felix

Loňská dopravní kalamita na dálnici D1 vyvolala debatu o zákazu jízdy kamionů v levém pruhu. S tím ale zástupci nákladní dopravy zcela nesouhlasí. „Návrh vnímám negativně. Je to trapné odvádění pozornosti od sněhové kalamity, která byla v prosinci a neměla s předjížděním nic společného,“ vyvrací Felix smysl zákazu. Podle něj se to dá omezit dopravní značkou v místech, kde je to třeba. „Zakázat ho po celý rok a všude je nesmysl,“ dodává.

Pokud by k zákazu došlo, vidí v tom spíše negativní hledisko. „Dospělo by to k tomu, že v pravém pruhu by jel velmi pomalý vláček kamionů. Bezpečnosti by to nepřispělo,“ dodává zástupce automobilových dopravců.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

zvonik54 ( 23. března 2019 03:38 )

Pardon. Překlep. ,,Venda Kikina"

zvonik54 ( 23. března 2019 03:35 )

Myslím, že se mýlíte Georgiino. Gumy na kolech kamionů jsou drahé. Nafta je drahá. Plat řidiče je drahý, množství, které kamion uveze narozdíl od vlaku, je menší a tudíž dražší. Větší šance havárií na silnici než na kolejích - a to je také při zničení dražší! Chce jen jiný projekt rozvozu, který je pravda zdlouhavější... Jinak překládka se řeší velkoobjemovými kontejnery jako na lodích. Dřív tato věc fungovala! - Zkurvili to Venda Mikina!

Georgiino ( 22. března 2019 22:12 )

Jestli si někdo myslí že řidiči kamionů nejsou dostatečně kontrolováni tak by si tu práci měl zkusit. Za kdejaké banální pochybení hrozí vysoké pokuty = STRES K tlaku od firem.. Nikdo vám samozřejmě neřekne že máte riskovat životy kvůli spěchu, ale řeknou vám jeď rychle nebo tě v pátek o půl třetí už nesloží což ZNAMENÁ třeba že se na víkend nedostanete domů k rodině = STRES Chcete zakázat předjíždění? Spousta řidičů spěchá domů nebo kvůli povinné přestávce nebo na vykládku.. Bude ho zdržovat někdo pomalejší opět STRES Tím výčet stresových situací u řidičů ani zdaleka nekončí a zkuste hádat co udělá člověk který je že všech stran stresován? Udělá chybu která bude stát někoho život. Takže více stresu pro řidiče bude znamenat jen více lidí kteří se už nevrátí domů. Podle mě je to jednoduchá matematika. Přeji všem šťastnou cestu.

Georgiino ( 22. března 2019 21:57 )

Takto přepravované zboží by se muselo u většiny firem naložit na kamion který ho odveze k vlaku ten pak odveze zboží na nádraží blíže k cíli a pak by to zase kamion musel odvézt na místo určení. Výsledek je že tato přeprava bude zdlouhavá a několikanásobnou manipulací se zbožím také drahá.

zvonik54 ( 22. března 2019 16:06 )

Nechápu jednu logicky pochopitelnou věc: Proč zboží, které nepodléhá zkáze, se neustále cpe na silnice, když by mohlo jezdit levněji po kolejích? Žrádlo? - Dobře. Chce se rychle, ale ostatní průmyslové zboží může klidně bezpečně na koleje. Nikdo není zvědavý na vlaky kamionů, co svou váhou ničí české silnice! Vypadá to, že to někdo dělá schválně.

Zobrazit celou diskusi