Je vám při představě pracovního pondělí „šoufl“? Možná trpíte syndromem vyhoření

Autor: ula - 
15. května 2016
11:19

Pracujete od rána do večera? Cítíte se více unavení, máte problémy ráno vstát, chybí vám motivace a chuť do života? Měli byste se mít na pozoru, protože si koledujete o syndrom vyhoření. Jak ho poznáte a kdy vám hrozí?

Co je syndrom vyhoření?

Psychický stav popisovaný jako naprosté mentální a citové (emoční) vyčerpání, vyhasnutí, způsobené dlouhodobým stresem. Je provázen pocity beznaděje a bezmoci a celkově postiženému chybí radost ze života. Z počátku postihuje pouze pracovní oblast, kdy člověk ztrácí profesionální zájem, ale postupně může dojít k rozvoji deprese či chronické únavy.

Kdo je ohrožen nejvíce?

Problém hrozí spíše ženám, protože častěji pracují v pomáhajících profesích a učitelství, kde tento syndrom hrozí. Kolaps je možný i u těch, kteří pracují s lidmi, tedy u lékařů, zdravotních sester, psychologů, právníků, novinářů i policistů.

Nevýhodou je přílišné počáteční nadšení do práce, perfekcionismus, workoholismus, stálý pocit viny, neschopnost odmítat další a další úkoly a špatná organizace času. Ke zhoršení může dojít v důsledku vysokého pracovního nasazení. Pokud na sebe kladete přehnaně vysoké nároky a přeceňujete svoje síly, jste perfektním adeptem na tento nepříjemný kolaps.

V dnešní uspěchané době, kdy si práce žádá obtížné pracovní úkoly, se člověk často ocitá pod tlakem. Dlouhodobý stres se může projevit nejdříve fyzicky – migrény, zažívací problémy a najednou přijde chvíle, kdy už nebudete schopní fungovat v práci ani v běžném životě. To už je syndrom vyhoření.

Jak ho poznáte?

  • Jste unavení až vyčerpaní
  • Často vás bolí hlava
  • Bolí vás žaludek
  • Je vám stále zima
  • Špatně spíte
  • Cítíte vnitřní napětí
  • Jste plačtiví a podráždění
  • Necháte se snadno vyprovokovat
  • Jste podezíraví a vztahovační
  • Vyhýbáte se pracovním povinnostem
  • Na ničem a na nikom vám nezáleží


Jak se léčí?

Je důležité začít s léčbou co nejdříve. Nejefektivnější je svěřit se do péče psychologa či psychiatra, používají se různé terapie, které mají pomoci k získání realističtějšího postoje.

Jak mu předejít?

  • Radujte se z toho, co umíte a dokážete
  • Neklaďte na sebe příliš vysoké nároky
  • Naučte se říkat NE
  • Stanovte si, co jsou vaše životní priority
  • Dělejte si přestávky, relaxujte
  • Hledejte citovou podporu
  • Vyhněte se negativnímu myšlení
  • Doplňujte energii
  • Dělejte to, co vás baví
  • Neodmítejte pomoc
  • Zajímejte se o své zdraví
  • Zorganizujte si čas
  • Všechny problémy světa nemůžete vyřešit

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud