Bitky na benzinkách: Pumpy v Británii jsou dál na suchu, šoféry nahradí vojáci

Autor: mav, BBC - 
2. října 2021
08:01

V Británii se nedostává řidičů náklaďáků, dotýká se to ale prakticky všech motoristů – chybí i šoféři cisteren, které zásobují čerpací stanice. Mnohé tak musely na několik dní zavřít. Jak vážný je nedostatek řidičů, analyzuje portál BBC. A kde zrovna palivo zavezli, tvoří se fronty, v nichž nervozita nezřídka přerůstá v konflikty, ba násilí. Pomoc se zásobováním má armáda, vojáci usednou za volant v pondělí.

Svaz silniční nákladní dopravy (RHA) odhaduje, že ve Spojeném království chybí víc než sto tisíc řidičů nákladních aut. Její průzkum ukázal, že sehnat šoféra na volnou pozici trvá většině firem dlouhé týdny.

Může za to brexit, covid-19 i několik dalších faktorů. Nedostatek se hlásil už dlouho dopředu: Úřad národních statistik (ONS) spočítal, že ve statistickém roce končícím v březnu 2021 z britských silnic zmizelo 16 tisíc gastarbeiterů ze zemí Evropské unie. A už před covidem se celkový nedostatek kamioňáků odhadoval na 60 tisíc.

Řidiči chyběli v řadě odvětví, od supermarketů po rychlé občerstvení. Ale byly to až zavřené benzinky a fronty a bitky na těch otevřených, co naplno vyjevily vážnost problému.

Velkou částí trablů je pandemie covidu-19. Kvůli koronaviru se odkládaly zkoušky v autoškolách. RHA už v červnu varovala vládu, že loni složilo zkoušky na řidičské oprávnění skupiny C o 25 tisíc méně lidí než rok před tím. Také se do vlastí se vrátili mnozí evropští pracovníci a na kontinentě většinou i zůstali.

Nemuselo to být dobrovolné rozhodnutí: Řadě z nich návrat do Spojeného království znemožnil jeho odchod z Evropské unie v lednu 2020. Když byla Británie ještě členem jednotného evropského trhu, mohli tam Evropané pracovat celkem jednoduše. Nová imigrační pravidla to podstatně ztížila; není to nemožné, ale zahrnuje to spoustu byrokracie. Navíc britská libra oproti euru ztratila hodnotu, a tak není job na britských ostrovech tak atraktivní jako dřív.

Řidiči chybí i v Evropě

A další komplikace ještě přijdou: Británie hodlá na hranicích zase zavádět kontroly zboží z EU; některé odložila na leden, jiné na červenec. Bude to znamenat zdržení na cestě do Británie, šoféři tak zastanou méně práce. Respektive ti, kteří jsou placeni od ujeté míle a ne od hodiny, budou na zdrženích tratit a ztratí chuť na ostrovy jezdit.

Navíc kamioňáci chybí i na kontinentě: Třebaže spoustu zahraničních pracovníků v Británii obecně představovali před brexitem Poláci, v Polsku loni chybělo 120 tisíc řidičů. Mnozí se jistě přeorientovali na Německo, i to jich potřebovalo dalších až 60 tisíc. Portál Indeed.com ukázal, že mezi letošním únorem a srpnem v řadě zemí EU ohromně přibylo online inzerátů hledajících řidiče nákladních vozů.

Pro Brity není kabina náklaďáku atraktivním pracovištěm, mladí volí jiné kariéry. Podle průzkumu mezi firmami je průměrný věk řidiče náklaďáku 55 let – takže odchody do penze, nevyvážené příchodem mladých, jsou další příčinou současné krize v branži.

Šoférů se také dotkla daňová reforma – v zásadě jim znemožnila něco jaký český švarcsystém, donedávna si řidič mohl založit firmu jen pro sebe a místo zaměstnaneckých daní a odvodů pojištění platil méně.

Několik týdnů vláda čelila tlaku, ať rychle vydá dočasná víza. Koncem září jich slíbila pět tisíc. „Hašení požáru náprstkem vody,“ komentovala Britská obchodní komora.

Nouzově také mohou vypomoci vojáci. Mnozí mají oprávnění typu C, a tak mohou třeba palivo coby klíčovou životní potřebu rozvážet. Začít mají v pondělí. A další vojáci jsou certifikovaní instruktoři. Ti mají pomoci se zkouškami v autoškolách, na něž čekají tisíce zájemců. 4000 dalších zájemců mají podstoupit rychlý, intenzivní kurz, hrazený ministerstvem školství, uvedla BBC.

Úřady také pošlou dopis skoro milionu držitelů řidičáků na nákladní vůz ve snaze přimět je k návratu kabiny, informuje vláda.

Dalším opatřením je uvolnění bezpečnostních pravidel. Standardně smí šofér řídit devět hodin denně, nyní dva dny v týdnu smí jet až jedenáct. „Nesmí to ale ohrozit bezpečnost,“ varuje vládní mluvčí.

„Vláda už se zase nechala načapat, jak spí za volantem, na tento scénář se měla připravovat už před měsíci,“ kritizuje kvapné látání krize Lisa Nandyová, stínová ministryně zahraničí labouristické strany.

A blíží se Vánoce, což je vrchol sezóny pro obchody s nejrůznějším zbožím – a to také musí někdo rozvézt, ať už se jedná o kamenné prodejny, nebo eshopy. Jen supermarkety budou v následujících týdnech a měsících 15 tisíc dalších šofér, uvádí Britský svaz maloobchodu.

Potřeba řidičů nejen kamionů, ale i dodávek (s oprávněním skupiny B) za pandemie obecně vzrostla, jak si lidé začali více objednávat nákupy i obědy přes internet a s dovozem. Dokládá to i zvýšená poptávka po nových i ojetých dodávkách, o které psala BBC. Za volant usedali lidé, které koronavirus připravil dočasně či i trvale o práci.

Video  Britský velvyslanec v Praze Nick Archer pro Blesk Zprávy: Proč ambasáda zmodrala a zezelenala  - Martin Valeš, Lukáš Červený
Video se připravuje ...

offline ( 2. října 2021 17:08 )

To jsou běžné abstinenční příznaky. Po benzínovém detoxu a přechodu na veřejnou dopravu a kola se lidé uzdraví.

sekebo ( 2. října 2021 11:57 )

Kdepak je ta neviditelná ruka trhu ?!? Při takové poptávce a zodpovědnosti by už měli dostávat minimální plat 100 000 Kč za měsíc.

bigvictim ( 2. října 2021 11:25 )

Bitku jsem neviděl nikde žádnou. Pravdou je, že řidiči chybí všude, nejenom v GB. Stále bylo vše pokryté a sem tam někde byla pumpa bez. Ať mi nikdo neříká, že ze dne na den dojde palivo na všech pumpách v GB. A otázka pro rozumné : Kolik si myslíte že bylo cizinců, kteří rozváželi ADR? (myšleno palivo)
Naprosté minimum. Jsou místa, kde tankujete v pohodě ale jsou místa, kde ne. Teď můžete mudrovat. Za mě je to uměle vyvolané a tlak na lidi... Zatím není jasné proč.

Jirik-ta ( 2. října 2021 10:15 )

no právě, u nás jedeme bez chyby

Zobrazit celou diskusi