Letecká záhada: Inženýr ukázal na přesné místo, kam se měl zřítit ztracený MH370
Už více než 7 let se řeší záhada letu MH370 aerolinek Malaysia Airlines, které v březnu 2014 beze stopy zmizelo i s 239 lidmi na palubě. Letadlo letělo na pravidelném spoji Kuala Lumpur-Peking, záhy po startu se ztratilo z radarů, oficiální vyšetřování bylo ukončeno a dodnes není jasné, co se stalo. Pátrání převzali soukromí vyšetřovatelé, letečtí experti a nadšení dobrodruzi. Další z pátračů – letecký inženýr Richard Godfrey nyní přišel s prohlášením, že ví, kde letoun je, uvedl list Daily Mail.
Oficiální pátrání po letounu skončilo v roce 2017, malajsijská vláda slíbila, že ho obnoví, ale pouze v případě, že jí budou předloženy pádné důvody a důkazy. „Někde na světě leží vrak letadla, které i s 239 lidmi zmizelo 8. března 2014,“ shodují se pozůstalí pasažérů. Řada z nich přímo spolupracuje, nebo alespoň detailně sleduje, činnost vyšetřovatelů, kteří se záhadou dál zabývají.
Pomohla nová technologie
Godfrey uvedl, že se dopátral toho, kde přesně se letadlo zřítilo do Indického oceánu. Dodal, že oficiální pátrací akce nebyla daleko, od místa dopadu dělilo americké pátrače jen 28 kilometrů. Vysvětlil, že lokaci objevil díky nové technologii WSPR, softwaru se někdy také přezívá „šepot“, protože pracuje se slabými rádiovými vlnami.
Místo, kde se zmizelý Boeing 777 zřítil, se podle Godfreye nachází 1993 kilometrů západně od australského Perthu a leží 4 tisíce metrů pod vodní hladinou na dně oceánu. Na oficiální pátrání padly téměř 4,5 miliardy korun a bylo prohledáno přes 120 tisíc metrů čtverečních Indického oceánu. Godfrey prohlásil, že původní předpoklady byly velmi blízko, a doufá, že jeho nejnovější zpráva, kterou publikoval v úterý 30. listopadu, přinese obnovení pátrací akce.
Místo určení spadá do prostoru, který vedoucí oceánografie na Západoaustralské univerzitě Charitha Pattiaratchi označil za místo zřícení MH370. Godfrey se v posledním roce zaměřoval především na zkoumání záhady pomocí softwaru WSPR. Ten je schopný zachytit narušení rádiových vln, Godfrey vysvětlil, že letadla protínají rádiové vlny. „Představte si vlny jako nastražené dráty, kterými se prodíráte skrz prérii,“ uvedl.
Odborník spojil dva systémy
„Každé letadlo tyto nastražené dráty prolétává a narušuje signál,“ Godfrey objasnil, že technologie samozřejmě nejdříve otestoval na několika „slepých letech“, tedy na letech, které nebyly trasovány standardní metodou. Jím předložená vytyčená dráha se pak skutečně shodovala s trasou, kterou letadla urazila. Teprve následně tento způsob aplikoval na případ MH370.
„MH370 měl na palubě satelitní komunikační systém, který používal satelity britské firmy Inmarsat. Když tyto údaje zkombinujeme se záznamy WSPR, dostaneme docela slušné výsledky ve sledování trasy letadla,“ prohlásil Godfrey. „Na základě společného užití těchto dvou systémů lze detekovat, identifikovat a hlavně lokalizovat letovou dráhu MH370 až do jejího konce v jižní části Indického oceánu,“ spekuluje odborník.
Domnívá se, že letadlo se zřítilo asi minutu po posledním satelitovém připojení v 8:19 ráno místního času. Trosky se nacházejí na oceánské plošině Broken Ridge, která je plná podmořských sopek a průrev. Godfrey připojil i přesné souřadnice S 33,177 stupně zeměpisné šířky a E 95,300 stupně zeměpisné délky. Je to oblast, která během pátrání pod taktovkou australského úřadu pro bezpečnost přepravy (ATSB) v roce 2015 nebyla prohledána.
Nicméně v roce 2016 se pátralo severně od těchto souřadnic. Soukromé pátrání americké firmy Ocean Infinity se zaměřilo na prostor jen 28 kilometrů vzdáleného od Godfreyem určeného místa. Podle něj toto nové místo odpovídá i všem informacím, které jsou dostupné.
Godfrey dodal, že během 7 uplynulých let bylo z moře vyloveno 33 kusů trosek, o kterých se experti domnívají, že patří malajsijskému boeingu. U některých kusů rozbor potvrdil, že skutečně pocházejí ze zmizelého letadla.
Konspirace okolo záhady MH370
Záhada je oblíbeným tématem konspirátorů, kteří kromě verzí, že pilot/kopilot spáchal sebevraždu nebo že letadlo někdo unesl, pracují s hypotézou, že ho mohl nechat sestřelit ruský prezident Vladimir Putin nebo severokorejský diktátor Kim Čong-un, populární je i verze, že Boeing 777 omylem zasáhla malajsijská armáda. Možnost toho, že šlo o technickou závadu, konspirátoři nepřipouštějí. Různé bizarní teorie živí i fakt, že ještě den po zmizení letadla vyzváněly telefony některých pasažérů.
Australský expremiér odkázal na malasijské zdroje
Někteří konspirátoři dokonce uvádějí, že letadlo zmizelo v černé díře, nebo že jej unesli mimozemšťané. Jedna z hypotéz mluví i o tom, že se pasažéři stali obětí překupníků s lidskými orgány. Vedle konspirátorů se o téma zajímají i soukromí vyšetřovatelé, letečtí experti či laičtí hledači pokladů. Často i s podporou rodin lidí, kteří cestovali na palubně osudného letu.
O záhadě letu MH370 se počátkem roku 2020 vyjádřil i někdejší australský premiér Tony Abbott. „Nebyla to nehoda,“ nechal se slyšet politik s tím, že mu zdroje z nejvyšších kruhů malajsijské vlády potvrdily, že s letadlem záměrně havaroval jeho pilot Zaharie Ahmad Šáh, který chtěl spáchat sebevraždu. Malajsijské letecké úřady oficiální vyšetření ukončily v lednu 2017 s tím, že příčiny nehody jsou neprůkazné.
Buďto to už smazali, nebo nevidím, ani opravené. Kde je ta info, kolik toho prohledali?