MH370: „Letadlo najdeme,“ slibují laici i profíci sedm let po záhadném zmizení letu
Největší záhadou v dějinách letectví zůstává zmizení letu MH370 aerolinek Malaysia Airlines, který se v březnu 2014 vydal na pravidelný spoj Kuala Lumpur-Penking. Do svého cíle nikdy nedorazil, letadlo i s 239 lidmi na palubě zmizelo beze stopy. Vyšetřování záhady láká letecké experty, soukromé detektivy i laické hledače pokladů. „Záhada musí být vyřešena, letadlo najdeme,“ slibují lidé, kteří dál pátrají po zmizelém Boeingu 777, uvedl deník The Guardian.
Oficiální pátrání po letounu skončilo v roce 2017, malajsijská vláda slíbila, že ho obnoví, ale pouze v případě, že jí budou předloženy pádné důvody a důkazy. „Někde na světě leží vrak letadla, které i s 239 lidmi zmizelo 8. března 2014,“ shodují se pozůstalí pasažérů. Řada z nich přímo spolupracuje, nebo alespoň detailně sleduje, činnost vyšetřovatelů, kteří se záhadou dál zabývají.
Australan Peter Foley, který pod hlavičkou vyšetřovací agentury ATSB vedl mezinárodní pátrání po letounu, uvedl, že po letadle pátraly stovky lidí, kteří prohledali na 120 tisíc kilometrů čtverečních dna Indického oceánu. Zmapovali oblast, každý kus trosek se snažili vytrasovat ke zmizelému Boeingu 777 a možného místa zřícení. V závěrečné emotivní zprávě, kterou Foley, ATSB a další vyšetřovatelé předložili při ukončení pátrání v roce 2017, slíbili, že „let MH370 bude nalezen“.
Záhada lidi láká
„Příběh letu MH370 je jednou z těch věcí, které přitahují lidskou pozornost, a přitahovat ji bude, dokud nebude záhada vyřešena. Je to záhada, která musí být a bude rozluštěna,“ prohlásil Foley. Boeing 777 zmizel 38 minut po svém startu z letiště v Kuala Lumpuru. Podle analýzy z dat satelitů byl letoun ve vzduchu ještě dalších 7 hodin.
Konspirace okolo zmizelého letu
Záhada je oblíbeným tématem konspirátorů, kteří kromě verzí, že pilot/kopilot spáchal sebevraždu nebo že letadlo někdo unesl, pracují s hypotézou, že ho mohl nechat sestřelit ruský prezident Vladimir Putin nebo severokorejský diktátor Kim Čong-un, populární je i verze, že Boeing 777 omylem zasáhla malajsijská armáda. Možnost toho, že šlo o technickou závadu, konspirátoři nepřipouštějí. Různé bizarní teorie živí i fakt, že ještě den po zmizení letadla vyzváněly telefony některých pasažérů.
Někteří konspirátoři dokonce uvádějí, že letadlo zmizelo v černé díře, nebo že jej unesli mimozemšťané. Jedna z hypotéz mluví i o tom, že se pasažéři stali obětí překupníků s lidskými orgány. Vedle konspirátorů se o téma zajímají i soukromí vyšetřovatelé, letečtí experti či laičtí hledači pokladů. Často i s podporou rodin lidí, kteří cestovali na palubně osudného letu.
Expert: Je jen otázku času, než letoun najdou
Patří mezi ně i Ian MacLeod, specialista na ztroskotané lodě, který se sám potápěl už k několika vrakům. Expert o sobě říká, že je milovníkem tajů oceánů. „Je jen otázka, kdy ne jestli, budou trosky letadla objeveny,“ tvrdí MacLeod. Pátrání podle něj pokračuje hlavně proto, že vyšetřovatelé chtějí „setřást konspirační kecy“, které se pojí se zmizením letu.
„Lidé nechtějí akceptovat lži, co kolují na internetu,“ uvedl MacLeod. „Takoví lidé, co jsou odhodlaní odhalit pravdu, se nevzdají do posledního dechu. Vypátrají, co se stalo. Najdou nové informace, počkají na změnu vlády, vrátí se na moře a najdou letadlo,“ domnívá se expert. V současné době je vůdčí osobností v pátrání po MH370 letecký inženýr Richard Godfrey.
Godfrey je součástí nezávislé skupiny, která se zajímá o zmizení letu malajsijských aerolinek. „Denně vyšetřování věnuju hodiny, jsem na věc plně soustředěný,“ vypověděl Godfrey. Zaměřuje se na narušení rádiových vln, vysvětlil, že letadla protínají rádiové vlny. „Představte si vlny jako nastražené dráty, kterými se prodíráte skrz prérii,“ uvedl.
„Každý váš krok může narazit na nějaký nastražený drát, pokud na něj šlápnete, můžeme vás najít, můžeme vysledovat trasu, kterou jste urazil přes prérii,“ objasnil pro laickou veřejnost. Právě za pomoci sítí na rozpoznávání narušení rádiových vln letadly chce zmizelý stroj najít.
Odborník unikl smrti
Kromě rádiových vln, má k dispozici data ze satelitů a radarů. Godfrey má rovněž teorii, že pilot za sebou zanechal falešnou stopu, aby zmátl úřady, a pak letadlo nasměroval do jižní části Indického oceánu. Godfrey řekl, že pilot dobře věděl, co dělá. Expert vysvětlil, že zájem o leteckou záhadu u něj vyvolala osobní zkušenost z roku 2009. Tehdy měl letět z brazilského Ria de Janeiro do Paříže, ten samý let se o týden později i s 228 lidmi zřítil do Atlantiku. Dva roky se pátralo po vraku, než byl nalezen.
„Nejsem sám, kdo chce vědět, co se stalo. Pravdu chtějí v první řadě znát pozůstalí, ale i letecký průmysl,“ dodal Godfrey. Jeho postoj sdílí například i Blaine Gibson, hledač ztroskotaných lodí, nebo Bob Ballard, který v roce 1985 našel vrak Titanicu. MacLeod jako expert na korozi popsal také, jak pravděpodobně trosky vypadají.
Co zbylo z letadla?
„Zaleží samozřejmě na škodě, která vznikla během nárazu. Jestli letadlo dopadlo na tvrdý povrch, řekněme na kameny na mořském dnu, můžou být trosky dost zachovalé. Pokud se však zabořilo do bahna a písku, stroj zkorodoval. Záleží také na mořských proudech, stupni slanosti a teplotě,“ objasnil MacLeod.
„Je možné, že nalezneme pozoruhodně zachovaný vrak, celý trup by mohl být vcelku,“ naznačil odborník. Také on zdůraznil, že je důležité najít letoun pro příbuzné pasažérů. „Potřebují znát pravdu, aby mohli tuto kapitolu uzavřít a jít dál,“ dodal MacLeod. Novinky v pátrání po MH370 pečlivě sleduje také Foley, který už je na penzi.
„Dychtím potom, aby se pátrání obnovilo a letadlo bylo nalezeno. A ono nalezeno bude, ať už to bude z pekla štěstí a nějaký rybář najde nový kousek trosek, nebo vyspělá technologie umožní větší a hlubší pátrání na dně oceánů, věřím tomu, že zmizelý stroj najdeme,“ věří Foley.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.