Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Oblačno 8°C

Velitel vesmírné mise pro Blesk: Raketoplán, sojuz i dragon... Řídí se to samo!

Autor: Martin Valeš - 
21. dubna 2021
06:20

Ve čtvrtek v poledne má startovat kosmická loď Endeavour typu Crew Dragon – už podruhé poletí k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS). Mezinárodní čtveřici astronautů vynese rovněž „ojetá“ raketa Falcon 9 od firmy SpaceX Elona Muska. Velitel mise Shane Kimbrough (53) dal před startem Blesku rozhovor.

V dragonu je jen pár dotykových displejů. Potřebuje vůbec pilota?

„Je to futuristická vesmírná loď a sama zvládne prakticky všechno. Ale to sojuz a shuttle taky. Zasahujete a manuálně pilotujete, jen když se něco pokazí. Rozhodně potřebujete uvnitř lidi na pozici pilota a velitele (to velitel stroj řídí, když je potřeba), potřebujete mentalitu pilota, zkušenosti z praxe, kdyby bylo zapotřebí řídit. I v sojuzu je ve velitelském křesle pilot, ale také to všechno bylo automatizované. Akorát je dragon o dost novější technologie, a je úžasná. Ovšem pokud bude manuální pilotování zapotřebí kvůli nějakému selhání, tak převezmu řízení, ať už jde o připojení ke stanici, odpojení, jakoukoli fázi letu. Doufejme, že se jen povezeme a užijeme si to.“

Jak probíhá příprava na let novou lodí?

„Příprava trvá kolem roku. Je to nový stroj pro nás pro všechny. Učíme se všichni za pochodu, dáváme SpaceX zpětnou vazbu – také na základě našich připomínek měnili některé procedury či vybavení. Měli jsme i brífink s předcházející posádkou Crew-1, jakmile se dostali na oběžnou dráhu; vše měli čerstvé, to nám hodně pomohlo. Dali nám spoustu skvělých rad o drobnostech. Ale obecně to byl podobný výcvik jako na space shuttle.“

Bude to stejný, nebo jiný let oproti sojuzu a raketoplánu? Jaký to je pocit?

„Let nahoru je fakt jízda, chvíli vás tlačí přetížení, pak zase ne. V řadě ohledů je to s dragonem podobné jiným strojům, na kterých jsme startovali. Věřím, že trochu jiné to bude. Těším se na oddělení prvního stupně a zažehnutí druhého, který nás vystřelí na oběžnou dráhu.“

Dragon přistává v oceánu stejně jako staré lodi, není to od raketoplánů krok zpět?

„Ve SpaceX si mohli vybrat přistání na zemi, nebo ve vodě. S jejich byznys modelem, pro opětovné použití kapsle na mnoha dalších letech, je přistání ve vodě nejlepší. Mají několik lodí, které nás z vody vytáhnou na palubu a pak hned na souš. Svým způsobem to je krok zpátky, líbilo by se nám přistávat na ranveji jako se space shuttlem, to bylo fantastické, a daleko menší nápor na tělo. A pokud budou zrovna vysoké vlny, tak to nebude žádná legrace. Teprve bude zajímavé sledovat, jak se to bude lišit od situace se sojuzem, po přistání na souši – to zase do země narazíte docela tvrdě.“

Oproti sojuzu má dragon křeslo navíc, a teď se na stanici potkají dva, jak se v jedenácti lidech vejdete?

„Bude to úlet, posádky dvou dragonů a sojuzu, to je hodně lidí. Zatím je na celé stanici jen šest kójí na spaní, dvě na ruské straně a čtyři na americké. Ale předávání služby trvá zhruba týden, nastavíme se do takového režimu kempování. Místo na přespání najdeme, třeba na zdi nebo na stropě, na tom nesejde. Týdenní kempink všichni zvládneme.“

Hrozí na ISS „ponorková nemoc“?

„Kdykoliv máte lidi dlouho v malém prostoru, můžou být konflikty. Na mé poslední misi jsme měli ohromnou kliku, že jsme neměli žádné trable v tomto ohledu. Ale na jiných expedicích se to rozhodně dělo. A jistě by vám řekli to samé účastníci průzkumných expedicí na Zemi. Když je napětí, mise se třeba nedaří podle plánů, lidé se v takových situacích stresují. Proto hodně před letem trénujeme, abychom si byli jistí, že všechny členy posádky známe, jejich osobnosti. Například trénink přežití v divočině nebo jiné situace, kde by takové věci vyšly na povrch. Myslím, že máme docela dobrou představu, než se do toho pustíme naostro ve vesmíru.“

Řekl byste, že je velký rozdíl mezi civilními astronauty a těmi, co přišli z ozbrojených složek? Nebo konkrétně stíhacími piloty?

„V jejich průpravě rozhodně rozdíly jsou. Přijde mi úžasné, co jsme dělali posledních několik desetiletí, je to skvělá kombinace, vojáci a civilisté, každý přinášíme něco jiného, každý máme jiné přednosti. Když dáte dohromady takový tým, je celkově silnější. Já jsem z armády a měl jsem to štěstí létat s neuvěřitelně geniálními vědci, inženýry a doktory.“

SpaceX také chce na ISS vozit turisty, je to pro posádku hodně práce hostit návštěvníky, kteří nemají kompletní kosmonautský výcvik?

„Já to nikdy nedělal, během mých misí žádný turista nepřijel, ale s kolegy jsem se o tom bavil. Vždycky mají trénink, ale kratší; někdy dostatečný, někdy hodně zkrácený. To pak budou potřebovat hodně asistence, když tam přiletí, už jen aby se nezranili nebo nepoškodili vybavení. Takže to zabírá daleko víc času, potenciálně někoho takového muset sledovat.“

Čekají vás výstupy do kosmu? Těšíte se, nebo jsou to spíš nervy?

„Naplánovány jsou pro naši expedici čtyři výstupy, já budu mít šanci účastnit se alespoň dvou z nich, ale možná i všech čtyř, ještě to bude záležet na různých okolnostech, které zatím neovlivníme, uvidíme.

Výstup je naprosto velkolepá věc, ale taky neuvěřitelná dřina. Je to vždycky dlouhý den. Když to sledujete v televizi, může se to zdát lehké a prosté, ale opravdu tvrdě makáme, překonáváme odpor skafandru pokaždé, když pohneme rukou, chytíme nějaký nástroj nebo něco instalujeme. A mentálně je to možná ještě větší výzva než fyzicky, protože tam venku jde fakt o hodně. Někdy děláme chyby, a důsledky můžou být ohromné. Ale těch šest a půl, sedm hodin, kolik normální výstup trvá, se maximálně soustředíme. Je to dlouhý den – ve skafandru jste už tři, tři a půl hodiny před tím, než vylezete ven, takže dohromady přes deset hodin. Ale když se pak vrátíte dovnitř, vyrovnáváte tlaky a ohlížíte se, co jste všechno vykonali, co jste opravili nebo nainstalovali nového, tak máte z té práce hodně dobrý pocit.“

Co vám bude v kosmu půl roku scházet?

„Samozřejmě nám všem budou chybět rodiny, to je samo sebou, to je pro mnohé z nás to nejtěžší. Mně osobně bude scházet horká sprcha, a příroda, počasí, vítr, vůně.“

A bude vás něco na stanici štvát?

„Je to tak výjimečné místo, nevím, zda je vůbec něco, na co bych si po své minulé půlroční misi mohl stěžovat. Snažím se na něco přijít. Trable opravdu jsou s uskladňováním – je tam tak moc vybavení a nemáme pro něj místo. Při mé poslední misi jsme to jakž takž zvládali, ale od té doby se to dost zhoršilo. Vím, že tohle pro nás pro všechny bude dost výzva. Nemůžu říct, že vyloženě štvát, ale je to náročné, když hledáte něco, co je pohřbené za pěti dalšími pytli. Trochu to tak bylo už na mé poslední misi, ale jak jsem slyšel, teď je mnohem hůř. To pro nás bude velká výzva. Ale abych zůstal pozitivní: je to náš domov, naše základna, pracoviště.“

Věříte, že si vyzkoušíte ještě čtvrtou kosmickou loď, dokončovaný Orion pro »dálkové« lety?

„Já na Měsíc ani na Mars nepoletím. Myslím, že moje aktivní kariéra po tomhle letu skončí. Ale mí kolegové jsou daleko mladší, mohli by dostat příležitost.“

Robert Shane Kimbrough

Narozen 4. června 1967, Kileen, Texas. Začínal v americké armádě jako pilot bojového vrtulníku Apache, zúčastnil se války v Zálivu (Operace Pouštní bouře, 1991). Pak přesedlal na raketoplán Space Shuttle v NASA, podruhé do vesmíru letěl v ruské lodi Sojuz.

Gagarin a ti druzí: nová kniha edice Blesk extra. Gagarin a ti druzí: nová kniha edice Blesk extra. | Blesk extra

Start falconu s dragonem ve čtvrtek a připojení k ISS v pátek (půjde-li vše podle plánů) můžete s českým komentářem sledovat na Mall.tv. Další rozhovory s kosmonauty i jiné články o historii a současnosti dobývání kosmu najdete na blesk.cz/gagarin. A 60 letům kosmonautiky se také věnuje nová kniha edice Blesk Extra Gagarin a ti druzí. 132 stran skvělého čtení jen za 59 Kč. Kupujte u všech dobrých prodejců tisku a přes iKiosek.cz

Video 60 let od Gagarinova letu do vesmíru! Podívejte se na celý dokument Mall TV! - Videohub
Video se připravuje ...

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

Jardah775 ( 21. dubna 2021 10:31 )

Nezlobte se že se ptám, ale co vám provedl, soudruzi cenzoři, major Gagarin, že jste mu vygumovali ten červený nápis "CCCP" na přilbě???

Zobrazit celou diskusi