Až s koncem programu Apollo se NASA začala vážně zaobírat projektem kosmického letounu. Přelomový stroj Space Shuttle měl z dobrodružných kosmických letů udělat rutinu srovnatelnou s dopravními letadly. To se postupně ukázalo nad jeho možnosti, přesto Space Shuttle dobývání oběžné dráhy posunul o ohromný kus dopředu.
Poprvé Columbia startovala 12. dubna 1981. Tedy 20 let po Gagarinově letu. Náhoda, pocta rivalům, nebo naopak dlouhý nos? Původní termín startu byl 10. dubna, což by ale znamenalo přistání 12. dubna. A vlastně přistání je to, co je na raketoplánu důležitější, čím se odlišuje od klasické rakety s kapslí.
“Země na nás byla velice hrdá. Byl to vskutku jedinečný stroj. Nikdo dosud neviděl přistát vesmírnou loď na ranveji,” uvedl pilot Columbie Bob Crippen v dokumentu Challenger: Poslední let. ”Epický let Columbie opět prokazuje, že Spojené státy jsou jednička,” zářil tehdejší šéf NASA Alan Lovelace.
“Chtěl bych tam jednou držet v ruce kameru,“ prohlásil režisér úspěšných sci-fi snímků (E.T., Blízká setkání třetího druhu, …) Steven Spielberg, jenž historickému přistání 14. dubna na ranveji Edwardsovy základny přihlížel v davu tisíců fanoušků a vlastenců.
Po Columbii následovaly další čtyři stroje: Challenger (1983), Discovery (1984), Atlantis (1985), Endeavour (1992). Když prezident Nixon dával projektu zelenou, měl vyjít na 5,5 miliardy dolarů. V roce 2011, po konci programu, se celkové náklady na vývoj i starty raketoplánů odhadovaly na 209 miliard. Plány nebyly realistické ani ekonomicky, ani technicky.
Počítalo se až s padesátkou startů ročně ze dvou kosmodromů. Jenže Space Shuttle nebyl letadlem, které přistane a brzy zase může startovat. Po každé misi bylo nutné zkontrolovat a obměnit keramickou izolaci, vyndat motory, důkladně prohlédnout každou ze šesti milionů (!) součástek. V hangárech tak každý raketoplán strávil tři čtyři měsíce, než mohl znovu letět.
Každý měl vydržet sto letů a deset let. Ve skutečnosti se všem prodlužovala životnost, zato letů ubylo: Discovery startoval 39krát a ostatní ještě méně.
Tragédie Challengeru a Columbie
Také ovšem nebyly raketoplány tolik potřeba, jako se původně předpokládalo. Vynášet družice stále bylo levnější obyčejnými raketami a budování Mezinárodní vesmírné stanice koncem 90. let se vleklo.
A do programu vnesly pochybnosti i dvě tragédie: výbuch Challengeru minutu po startu 28. ledna 1986 a Columbie při sestupu 1. února 2003. V obou případech zahynulo všech sedm astronautů na palubě.
Poté směly raketoplány létat jen k ISS, kde by posádka nouzově mohla počkat na jiný stroj. A také padlo rozhodnutí s dobudováním ISS ukončit program Space Shuttle. Naposledy vzlétl Atlantis 8. července 2011 a vrátil se 21., na výročí Armstrongova přistání na Měsíci. Devět let pak mohli Američané do kosmu jen v sojuzu, dokud v květnu 2020 konečně zase neodstartovala americká loď. Ta už ale byla soukromá: Dragon 2 společnosti SpaceX.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.