Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Záhada zmizelého MH370: „Žádná náhoda, někdo převzal nad letadlem kontrolu,“ tvrdí expert

Autor: Darina Jíchová - 
2. července 2019
19:52

O zmizení letu MH370 malajsijské společnosti Malaysia Airlines, ke kterému došlo 8. března 2014, v pořadu televizní stanice Channel 5 promluvil letecký novinář David Learmount. Rozebral moment, kdy se Boeing 777 na pravidelné lince Kuala Lumpur-Peking ztratil z radarů, věnoval se obzvláště jeho změně kurzu. Learmount se domnívá, že se nejednalo o náhodu, ale o záměr. Zprávu přinesl deník Daily Express.

Zmizení letu MH370 je největší záhadou v historii letectví, dodnes není jasné, co se stalo se ztraceným letadlem, ani s 239 lidmi, kteří byli na jeho palubě. Existuje nespočet hypotéz, mnozí odborníci se domnívají, že letoun měl technické problémy a zřítil se do moře. Další jsou toho názoru, že stroj unesli teroristé. Mezi populární teorie patří i to, že letadlo buď omylem, nebo záměrně sestřelila malajsijská armáda, případně, že je z nebe „nechal sundat“ ruský prezident Vladimir Putin, nebo severokorejský diktátor Kim Čong-un.

Na Réunionu v roce 2015 našli kus letadla, jenž mohl patřit zmizelému MH370. Na Réunionu v roce 2015 našli kus letadla, jenž mohl patřit zmizelému MH370. | profimedia.cz

V nejnovějším dokumentu s názvem „Let MH370“ se záhadou zabývá Learmount. Podle něj se odpověď na otázku, co se s letadlem stalo, ukrývá ve změně kurzu. Poslední kontakt s řídicí věží měl kapitán letu v 1:19 ráno, tedy 39 minut po vzletu, o tři minuty později přestal fungovat odpovídač a letadlo zmizelo z radarů.

Ke zmizení došlo přesně ve chvíli, kdy se stroj pohyboval na hranici mezi malajsijským a vietnamským vzdušným prostorem. Šlo o moment, kdy se podle Learmounta letadlu nikdo nevěnoval, neboť malajsijští dispečeři spoléhali na to, že si Boeing už převzali jejich vietnamští kolegové. A naopak Vietnamci počítali s tím, že MH370 je stále pod správou Malajsijců.

Let MH370 zmizel ve slepém bodě

„Letadlo se otočilo o 180 stupňů, už jen to napovídá tomu, že nešlo o náhodu nebo o dílo autopilota. Někdo musel převzít kontrolu nad řízením a letoun otočit,“ prohlásil Learmount. „Laikovi to může připadat jako náhoda, ale každý expert musí potvrdit, že muselo jít o záměr,“ zprávy o změně trasy letadla pocházejí ze speciálního vojenského radaru, který jako poslední zaznamenal polohu MH370.

„Manévr byl provedený precizně a s nevšední přesností,“ dodal Learmount, je tady jasné, že u kniplu byl zkušený pilot. „Zdůrazňuji, že by to software, ani dnešní, nedokázal. Celá akce byla nesmírně promyšlená. Letadlo zmizelo jakoby ve slepém bodě, kdy se o něj už nezajímaly malajsijské radary a ještě ho nenačetly ty vietnamské,“ vysvětlil novinář.

Manévr provedl zkušený pilot

Learmount souhlasí s verzí, že letadlo někdo unesl. Podotkl ale, že rozhodně pilotoval někdo s velkými zkušenostmi. „Svědčí o tom nejen manévr, ale i rychlost a výška, ve které k němu došlo,“ podle novináře měli možní únosci dost na spěch, jeho domněnku potvrzuje analýza leteckého experta Jeffa Wisea.

„Jasně se snažili uniknout odhalení. Letadlo zrychlilo a stoupalo rychleji, než je obvyklé. To ukazuje na to, že pilot nejenže věděl, jak ovládat komerční letoun, ale věděl, jak s ním letět agresivně,“ uvedl Wise. „Dobře věděl o mrtvé zóně mezi dvěma vzdušnými prostory,“ doplnil Wise, sám představil poměrně kontroverzní teorii o tom, že letadlo unesli ruští vojáci. Podle něj to ze strany Ruska byla strategie, jak odvést pozornost od anexe Krymu, ke které došlo v únoru 2014.

Bývalý pilot William Langewiesche, který důkladně sleduje vyšetřování zmizení letu MH370, se domnívá, že se nikdy nepodaří vypátrat, k čemu skutečně došlo. Podle něj tajemství nerozšifrují ani trosky stroje, pokud někdy budou odhaleny. Do dnešního dne bylo vyloveno jen pár kousků, o kterých bylo potvrzeno, že jsou ze zmizelého boeingu.

Ani černá skříňka neodhalí tajemství letu MH370

„Trosky a černé skříňky nemusejí nabídnout žádnou odpověď. Hlasový záznamník hovoru z kokpitu se sám po dvou hodinách maže. Byla by náhoda, kdyby obsahoval více než pár varovných zvuků kontrolek, ledaže by ten, kdo pilotoval, podrobně popisoval, co dělá,“ prohlásil Langewiesche.

„Druhá černá skříňka, zapisovač letových údajů, přinese jen informace o tom, jak letadlo během letu fungovalo. Pravděpodobně by neodhalila selhání systému,“ Langewiesche dodal, že záznamník z kokpitu neprokáže ani to, zda pilot Zahaire Šáh spáchal sebevraždu, jak se někteří vyšetřovatelé domnívají. „Musel by na záznamu nechat vzkaz na rozloučenou,“ uzavřel Langewiesche.

 

Vojtch Pazek ( 3. července 2019 21:28 )

Černé skříňky obsahují informace staré 24 hodin a potom se to jakoby přehrává novými záznamy neboli hlasy z kokpitu

vihor ( 3. července 2019 08:05 )

Letadlo řídil zkušený pilot, ten by takový "detail" asi těžko přehlédnul. Typ letadla a množství paliva jsou základní informace, které se před letem zaznamenávají do deníku. To nesmí přehlédnout ani pilotní žák začátečník, natož pilot Boeingu. Důkazů je hodně, že to letadlo unesl s největší pravděpodobností kapitán a plán na zmizení byl předem pečlivě připraven. Asi se chtěl pomstít státní Malaysia Airlines. Pak je ještě možná varianta, že na palubě bylo něco nebo někdo, co mělo navždy zmizet. Možná za to kapitán dostal dobře zaplaceno.

Martin Frantiek Hjek ( 2. července 2019 21:57 )

Taky je možné, že si spletli typ letadla. Možná počítali, že na linku bude nasazen typ 777-200 LR, s ultra dlouhým doletem. A ne verze ER, která má sice prodloužený dolet, ale není takový, jako u LR verze. Třeba tam byl plán někam doletět do Austrálie a nebo někam jinam. To už se ale asi nedozvíme. Došlo jim palivo a spadli do moře. U LR verze by měli větší šanci doletět dále.

ja-stana ( 2. července 2019 20:37 )

Rusům bylo naprosto u pérdele co si kdo myslí o tom že se Krym připojil zpátky k Rusku kam patří.

krtek. ( 2. července 2019 20:31 )

on se nemaze, ale znova se prehrava novymi udaji , takze je k dispozici stale dve hodiny zaznamu ( za posledni dve hodiny )

Zobrazit celou diskusi