Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Pilot promluvil o letu, který nepřežilo 41 lidí: Po blesku přišel náraz o ranvej

Autor: Darina Jíchová, ČTK - 
6. května 2019
11:00

Pilot letounu Suchoj Superjet 100 společnosti Aeroflot Denis Jevdokimov, který v neděli se strojem nouzově přistál na moskevském letišti Šeremetěvo, popsal tisku tragédii s 41 mrtvými. Jevdokimov uvedl, že letadlo na pravidelné lince Moskva-Murmansk krátce po startu skutečně zasáhl blesk, proto prý přišli o radiové spojení, pilotovu výpověď přinesl sever Lenta.ru.

Kapitán Jevdokimov vypnul autopilota a převzal kontrolu nad letadlem. Rádiové spojení s řídící věží se povedlo částečně obnovit. Dispečeři pomohli pilotům nastavit kurz zpátky na letiště a nachystat jim dráhu pro nouzové přistání. Rychlost při sestupu letadla byla podle Jevdokimova normální.

Pilot: Požár začal až na zemi

„Sestup k zemi probíhal plynule, při klesání jsme snižovali vertikální rychlost. Nemůžu přesně říct, proč došlo k úderu o ranvej. Rychlost byla dostatečná, postupovali jsme podle procedury nouzového přistání,“ vysvětlil pilot.

Požár letadla v Moskvě Požár letadla v Moskvě | Profimedia

Jevdokimov rovněž zdůraznil, že letadlo začalo hořet až po dosedu na zem, a ne ve vzduchu, jak dřív uváděla média. „Jestli tomu dobře rozumím, hořet začalo až po přistání,“ řekl pilot.

Domnívá se, že právě přistání a náraz při dosedu na ranvej jsou důvodem požáru motorů, přesná příčina nehody ale není jasná. V tisku se spekuluje právě o zásahu blesku, o kterém mluvil i pilot. Jevdokimov si nebyl jistý, jestli hasiči čekali na letadlo na dráze. Dosvědčil však, že byli na místě, když vystoupil z kabiny.

Nesrovnalosti kolem přeživších

Soudě podle publikovaného videa přistání, letadlo na ranvej několikrát narazilo, a proto zřejmě vzplály motory. Zcela shořela zadní část letounu. Podle úřadů při nehodě zemřelo 41 lidí včetně jednoho člena posádky. Zprávy o přeživších se rozcházejí, mluví se o 37 až 38 lidech. Úřady letiště uvedly, že tragédii přežilo 37 osob včetně čtyřčlenného zbytku posádky. Ministryně zdravotnictví Veronika Skvorcovová však oznámila, že přežilo 38 lidí, 34 pasažérů a 4 členové posádky.

Vyšetřování katastrofy se ujala státní komise, nehodu řeší jako „porušení bezpečnostních pravidel letadla, které vyústilo ve smrt dvou a více osob“. Lety strojů řady SSJ-100 i přes požadavky několika politiků nebudou pozastaveny.

Ruští záchranáři již vyprostili z havarovaného letounu těla všech obětí, společnost Aeroflot publikovala jmenný seznam přeživších, podle jmen jsou zřejmě všichni Rusové. Agentura Interfax upřesnila počty obětí a přeživších, v letadle zemřelo 41 lidí ze 78 osob na palubě, 37 lidí nehodu přežilo.

Tragická nehoda letadla Suchoj Superjet 100 na moskevském letišti si vyžádala 41 obětí. Tragická nehoda letadla Suchoj Superjet 100 na moskevském letišti si vyžádala 41 obětí. | Reuters

Identifikace těl bude složitá

Do nemocnice bylo převezeno šest lidí, z toho tři členové posádky. Mezi mrtvými jsou podle agentury Interfax dvě děti, o přítomnosti cizinců na palubě zatím nejsou žádné zprávy. Podle některých informací v letadle letěl jeden Američan.

V troskách letounu byly nalezeny dvě takzvané černé skříňky, elektronická zařízení pro záznam datové a verbální komunikace. Identifikace mrtvých bude podle agentury TASS vzhledem k intenzitě požáru komplikovaná, připravují se analýzy DNA. Většina mrtvých se udusila kouřem.

Podle informací listu Kommersant byl havarovaný stroj prakticky nový, Aeroflot ho od ruského výrobce získal předloni. Stroj byl využíván na středních regionálních tratích. Žádná zahraniční letecká společnost podle dostupných zdrojů letadla typu SSJ 100 nevyužívá. Dvoumotorová letadla uskutečnila první komerční let v červnu 2011. Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) udělila těmto letadlům certifikaci v únoru 2012.

Akcie Aeroflotu klesly

Superjet se snaží být konkurentem letadel brazilské společnosti Embraer a kanadské Bombardier. Letadlo bylo vyvinuto ve spolupráci s italským výrobcem letecké a vojenské techniky Finmeccanica a je prvním letadlem pro osobní dopravu vyrobeným v Rusku od rozpadu Sovětského svazu. Akcie Aeroflotu, největšího ruského leteckého dopravce, ztratily v pondělí ráno na moskevské burze téměř tři procenta.

Jarda3 ( 7. května 2019 09:16 )

Upřímnou soustrast všem . . .

PPP150W ( 6. května 2019 21:14 )

Asi ano

PPP150W ( 6. května 2019 12:46 )

Admine, to je opravdu takový problém zabánovat idiotské příspěvky
obsahující slovo "nahe"? Spisovné označení pro vteřinu vyhvězdičkujete a
tenhle automat ne?

Zobrazit celou diskusi