Nejlepší, nejčtenější a nejprodávanější noviny Česka slaví: Blesk je s vámi už 30 let!

Autor: jad - 
13. dubna 2022
05:00

Bylo pondělí 13. dubna 1992, když se v trafikách objevily úplně poprvé »červené« noviny s velkými fotkami, výraznými titulky a příznačným jménem Blesk. Začaly se tak psát dějiny deníku, po kterém už 30 let sahají stovky tisíc čtenářů denně. Blesk je nejčtenějším a nejprodávanějším deníkem v České republice. Každé vydání se dostane do rukou téměř 700 tisícům čtenářů. Jsme součástí příběhu každé domácnosti. Sehráli jsme roli v historii každé z rodin, která s námi snídala, trávila všední dny i neděle. Děkujeme vám za přízeň!

30 let: Blesk jako dokument doby očima šéfredaktora Radka Laina

13. dubna. Samo o sobě tohle datum asi nikomu nic neřekne, není to zvlášť zásadní den. Asi ani v kalendáři ho nikdo z nás nemá červeně označený, možná jen z pověrčivosti tehdy, pokud náhodou vychází zrovna na pátek.

Dnes je ale dobré si ho připomenout. A zalistovat v kalendáři o třicet let zpět. 13. dubna 1992: Den, kdy se narodil Blesk. Je to k nevíře, utíká to rychle. Už 30 let je Blesk součástí našich životů. Kronikou, dokumentem doby.

Rozdělení Československa. Nástup televize Nova. Divoká 90. léta a následný rozvoj prosperity. Rozmach internetu a sociálních sítí, ekonomická krize, strach z terorismu. Pak další prosperita. A teď covid a Ukrajina.

S Bleskem jste se, milí čtenáři, stali součástí celospolečenských situací, tisíců příběhů, důležitých událostí, lokálních přírodních katastrof, politických skandálů. Nebo sportovních úspěchů, které nás dělaly tak šťastnými a pyšnými. Včetně hokejového Nagana – kdo by si nevzpomněl.

Na číslu 30 najdeme bezpočet půvabů i zásadních přirovnání. Vyjádření zralosti, oddanosti, loajality. V manželství je 30 let společného soužití označováno jako perlová svatba. V té perle je ostatně i kus symboliky, takový se snažíme tvořit vztah mezi Bleskem a vámi, našimi čtenáři. Pevný, blýskavý, atraktivní, čistý.

Jak se mění životní etapy, hodnoty a priority, tak se mění i Blesk. Už neplatí, že »kdo nečte Blesk, ví kulový«. Změnil se způsob konzumace zpráv, víc než v jiných odvětvích do něj promlouvají technologie. Stejně tak do výroby obsahu a produktů, které nesou značku Blesk. Tomu všemu se v průběhu let přizpůsobujeme, abychom čtenářům mohli být stále nablízku.

Je to tak důležité! Jako společnost žijeme relativně pohodlný život. Jednotlivcům, menším či větším skupinám se ale dějí příkoří. Nebo trpí tím pocitem. Všem takovým umí Blesk nabídnout pomocnou ruku. Jako kvalitní a srozumitelný zdroj informací. Jako ochrana před politiky, aby jejich rozhodnutí měla co nejmenší negativní dopady na naše životy. Jako zdroj zábavy. A také jako poslední instance, když selhávají všechny záchranné a pomocné mechanismy. Když už nikdo neví, kudy kam. Dávat na vědomí, že tu vy, čtenáři, nejste na všechny překážky a bolesti sami.

Vážení čtenáři, vážíme si toho, že Blesk máte rádi. A že můžeme vztah, který spolu máme, nadále upevňovat a rozvíjet. Dělat vše pro to, abychom těch výročí mohli v průběhu dalších desetiletí slavit bezpočet. Jak se na spokojené partnery sluší a patří.

Uvnitř najdete dárek – Kompletní 1. vydání Blesku z 13. dubna 1992

Toho dne v tehdy ještě České a Slovenské Federativní Republice vyšlo první číslo deníku Blesk. Byl tehdy jen osmistránkový, avšak od pohledu jiný, akčnější, barevnější (a také levnější) než všechny ostatní do té doby vydávané listy... Přišel Čechy obeznámit s kouzlem a principy bulvární novinařiny. Lidem začal servírovat zprávy vážné i nevážné, pro pobavení. Inspiroval se při tom zahraničním tiskem, vzorem mu byl úspěšný švýcarský list Blick byznysmena a také jeho vydavatel Michael Ringier. „Kdo nečte Blesk, ví kulový!“ zněl chytlavý první reklamní slogan. Ten druhý pak hřímal: „Blesk má zprávy jako hrom!“

Nový titul zaznamenal raketový nástup a obrovský úspěch a časem získal postavení nejprodávanějšího českého deníku, jímž je suverénně dodnes!

Prvním titulním tématem nového Blesku bylo letiště v Milovicích, středočeské obci, v níž se na dlouhé roky usídlili sovětští okupanti v uniformách jejich Rudé armády. „Hospodářská rada vlády stála před volbou, zda se dostaví letiště v Ruzyni, nebo se přikročí k milovickému projektu v hodnotě zhruba deseti miliard dolarů,“ psal Blesk. Letiště existovalo v Milovicích už od 20. let minulého století, betonovou dráhu ze začátku 50. let pak Sověti po invazi prodloužili na 2500 metrů a rozšířili na osmdesát, čímž se stala jednou z největších ranvejí v tehdejší Evropě! „V tu dobu byl odchod ruských vojsk žhavé téma. Nejen politické, ale velmi diskutované i mezi lidmi. Milovice navíc byly symbolem, známkou toho, jak nám vojáci zemi zničili. A toto téma pochopitelně vyvolávalo emoce,“ vysvětlil volbu tématu pro historicky první »otvírák« Blesku první šéfredaktor Petr Schönfeld.

Dále ve vydání řešil kauzy, které jinde čtenář nenašel – třeba příběh mladičké Romky ze severu Čech, která od devíti let provozovala sex a ve třinácti otěhotněla s bratrem. Nebo mafiánskou pohrůžku pumovým útokem na zaplněný pražský hotel Atrium či podvedeného hráče, jemuž pofiderní sázková kancelář odmítala vyplatit jeho třímilionovou výhru. Zcela nevídaně pak čtenáře zavedl až do obýváku zpěváka Milana Drobného, který s mladičkou přítelkyní Marcelou právě zakládal svou druhou rodinu.

Vzpomínka prvního šéfredaktora Blesku

„Současný šéfredaktor mne – jako prvního šéfa Blesku – požádal, abych napsal něco o tom, jak to všechno začalo. Pátráním v mozkových zákoutích jsem našel toto: Pro projekt Blesku mne zlanařil Thomas Trüb ze švýcarského mediálního domu Ringier. Stalo se tak v Athénách, kde jsem byl jako předseda Unie vydavatelů denního tisku. V taverně, ve tři ráno.

Ringier byl rychlejší než velcí vydavatelé svázaní korporátními pravidly. A navíc měl Blick, který se stal předobrazem Blesku. Thomas mne definitivně přesvědčil, když mi popsal, jak se nakupuje v novinových stáncích v Curychu. Řeknete »Neue Züricher Zeitung mit...« a dostanete Blick diskrétně zabalený v seriózním deníku. Redakci jsem začal tvořit v lednu 1992. Byl to problém, protože s takovým typem novin neměl nikdo zkušenosti. Spíš novináři měli obavy. V okamžiku startu měla redakce kolem 20 lidí.

Stvořit deník během necelých čtyř měsíců bylo, myslím, světovým rekordem. Navíc kampaň se sloganem »Kdo nečte Blesk, ví kulový!« žije v povědomí dodnes.

Večírek k prvnímu číslu se konal na Malé Straně za účasti celebrit i politiků. V jeho průběhu měli všichni dostat ještě teplý výtisk. Problémy v tiskárně byly velké, a tak jsem hodlal rozdat všem po dvou korunách, aby si (možná) Blesk ráno koupili u stánku. Blesk měl zpočátku 8 stran a barevné nebyly všechny. V redakci jsme měli asi desítku starých MacIntoshů Classic s hardisky 20 MB, na kterých redaktoři psali texty. 

Na rozjezd Blesku včetně reklamní kampaně a platů jsem měl 12 milionů Kč. Blesk byl však už na podzim v zisku a počáteční investici smazal do roka. To vydavatel ani nečekal. K Blesku jsme postupně každý rok přidávali nějakou inovaci – Blesk TV magazín, Nedělní Blesk a další.

Prodaný náklad i čtenost stoupaly rychle a vysoko. Ukázalo se, že oslovil řadu lidí, kteří do té doby žádný deník nečetli. Intelektuální námitky samozřejmě padaly, ale ukázalo se, že i ti, kteří deklarovali, že Blesk nečtou, dobře věděli, co se v něm píše. Vážení čtenáři, vážená redakce, to je vše, na co si teď vzpomínám. Pokud ještě něco z paměti vydoluji, napíšu vám to, až po mně budete chtít příspěvek k půlstoletí Blesku.“

30 let! My slavíme, vy dostáváte dárky!

Blesk slaví a bude to jízda. A i když máme narozeniny my, těmi obdarovanými budete vy, čtenáři! První dárek už mnoho z vás získalo, v únoru a březnu jste vyhrávali s MEGATRHÁKEM – hrálo se o hotovost, slevy a výhry za celkem více než 353 000 000 Kč! Co dalšího pro vás máme?

Co už běží?

  • velikonoční soutěž – 2. kolo už zítra v Blesku
  • odborníci na telefonu – projekt Blesku, který vám má poradit s problémy v různých oblastech každodenního života, každé dubnové úterý od 10 do 12 hodin přichází pomoc po telefonu
  • bedekr – na stáncích už najdete novou publikaci – narozeninový bedekr Blesku plný kouzelných míst z českých filmů, s tipy na výlety po celém Česku a slevovými kupony

Co pro vás také chystáme

  • speciální přílohy
  • knihy z edice Blesk EXTRA
  • kuchařky – nejoblíbenější dobroty české kuchyně
  • titulní kauzy – příběhy největších kauz Blesku z titulních stran
  • co se psalo před 30 lety – až do září budeme přinášet přetisk stran z Blesku z roku 1992
  • akce Byl(a) jsem v Blesku
  • Ordinace Blesku – na českých a moravských náměstích na podzim proběhne již třetí ročník akce, která má pomoci lidem se zdravím. Ve spolupráci s lékaři z renomovaných nemocnic se v minulých ročnících povedlo vyšetřit 21 tisíc lidí a tisíce dalších dostaly odborné rady

A mnoho dalšího, co ještě neprozradíme! Nechte se překvapit…

Celoroční oslavy vyvrcholí megakoncertem v O2 areně

Nenechte si ujít O2 arenu plnou hvězd. Dejte si do kalendáře datum 17. září. Během několikahodinového programu vystoupí Michal David, Chico & The Gypsies a mnoho dalších zpěváků, kapel a umělců. Sledujte Blesk, v blízké době odhalíme víc…

Video  Použili rusové chemickou zbraň? Exploze na Letišti v Praze! A Mynář staví další srub  - Bára Horáková, Lukáš Červený, Reuters
Video se připravuje ...

panda82 ( 22. května 2022 15:39 )

no jo kdyby neblokoval diskuze a nepouštěl jen co se jim hodí, no tak asi jo

Jokl ( 13. dubna 2022 15:53 )

Za 30 let existence nám dává za odmęnu cenzuru-zrušené diskuze u většiny článků.Dík Blesku,ať žije totalita.

milan1959 ( 13. dubna 2022 15:20 )

Blesk blokuje diskuze k většině článků !!! Co to má znamenat?!? Vláda by Blesk měla dočasně zakázat v rámci hybridní války s Ruskem. Děkuji

agent ( 13. dubna 2022 15:05 )

agent ( 13. dubna 2022 14:58 )

30 let bezpáteřní žumpy, útoků na základní lidské pudy, lidské emoce a devastace lidských mozků. Bravo

Zobrazit celou diskusi