Šéfka EK v Praze: Účast na summitu k Zelené dohodě. I potvrzení českého plánu obnovy
Po čtyřech letech od vyhlášení nedokázala takzvaná Zelená dohoda pro Evropu (Green Deal) podle premiéra Petra Fialy nasměrovat země EU k inovacím a proměnám ekonomiky. Je třeba příležitosti využít, uvedl dnes na úvod konference o Zelené dohodě, udržitelnosti, energetice a dobrých příkladech v Česku, které se účastní také předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová.
Evropská komise (EK) dnes schválila revidovaný český Národní plán obnovy. Přináší dodatečných 2,2 miliardy eur (zhruba 53,6 miliardy korun) pro financování čisté energetiky a transformace průmyslu, řekla dnes v Praze po jednání s premiérem Fialou von der Leyenová. Podle vyjádření EK má nyní celý Národní plán obnovy objem 9,2 miliardy eur (asi 224,2 miliardy korun).
Jourová: Z těch peněz musí něco vzniknout!
Součástí plánu je 736 milionů eur (17,8 miliardy korun) na investice do rozvodné sítě, do obnovitelných zdrojů, do čisté dopravy, upřesnila von der Leyenová. Národní plán obnovy také podle ní bude podporovat rozvoj kompetencí, které bude Česko potřebovat pro zelenou transformaci průmyslu.
„Hlavní je, že z těch peněz musí vzniknout něco zásadního, a to je to, že se Česko zdigitalizuje, že si Česko udělá své úkoly při přeměně hospodářství na zelené technologie a na zelenou ekonomiku. Že se zároveň zlepší - a to už je tématem těchto nových peněz - výstavba cenově dostupného bydlení, to je to, co zajímá mladé rodiny a lidi, kteří jinak na bydlení nedosáhnou. A pak že dojde k posílení a digitalizaci elektrických distribučních soustav, to je hrozně důležité při ochraně proti kybernetickým útokům. Myslím si, že právě bydlení a zlepšení ochrany sítí je dost zásadní věc,“ řekla ČTK v Bruselu místopředsedkyně EK Věra Jourová. Zároveň upozornila, že při naplňování plánu obnovy není času nazbyt, protože má pevné termíny.
Cíle Zelené dohody
Zatímco cíle Zelené dohody se podle Fialy plní z hlediska změny odpovědného života a chování k životnímu prostředí, ambice v inovacích naplňovány nejsou. Pokud se to nepodaří zajistit, hrozí podle premiéra, že mnoho lidí bude plán dál odmítat.
„Green Deal rezonuje stále silněji a jeho obsah se zařadí ke klíčovým tématům, “ uvedl Fiala s tím, že v příštím roce bude zřejmě v řadě zemí důležitým tématem evropských voleb. Naplňování dohody je podle premiéra realitou a je třeba se snažit zajistit její ambice tak, aby se dosáhlo maximálních příležitostí.
Bez inovací podle Fialy Evropě hrozí, že bude brzo přispívat k cizí prosperitě. Název Starý kontinent by v globální ekonomice mohl nabýt nového významu, řekl. Reakce na vývoj musí být uměřená a promyšlená. Jak vzor pro spolupráci v Evropě, který vedl k dobrému výsledku, jmenoval reakci na energetickou krizi v minulém roce a pomoc Ukrajině.
Takzvaná Zelená dohoda pro Evropu (Green Deal) je pro šéfku Evropské komise prioritou od jejího nástupu do funkce v roce 2019. Boj s klimatickými změnami tehdy označila za existenční otázku, která si žádá okamžité řešení. Dohoda se týká přechodu EU k obnovitelným zdrojům energií, jejímž základem je sada klimatických norem označovaná jako Fit for 55. Dalším krokem Evropské komise má být otevření diskuse o snížení emisí skleníkových plynů do roku 2040. Ten by měla EK představit v první polovině příštího roku. Podle Fialy je třeba ho prodiskutovat.
V souvislosti s pozicí Česka v jednáních o evropské budoucnosti Fiala zmínil i aktuální kompromis v jednáních o podobě nové emisní normy Euro 7. Ministři Evropské unie zodpovědní za konkurenceschopnost dokument schválili v pondělí a český ministr dopravy Martin Kupka (ODS) vyjednaný kompromis označil za velký úspěch. Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tak přísné jako v původním návrhu a rovněž se podařilo dojednat delší časový rámec zavedení normy.
K českým podnikatelům, kterým je konference určena, Fiala směřoval výzvu k zapojení se do strategických změn. Zmínil nedávno formulované ambice vlády podporovat rozvoj infrastruktury, jaderné energetiky, těžby a využívání lithia, čipů a trendů v informačních technologiích.
Šéfka unijní exekutivy byla v Praze i letos počátkem května, tehdy se setkala s prezidentem Petrem Pavlem a krátce také s Fialou. Hovořili spolu zejména o válce na Ukrajině, ale i o energetice a dalších aktuálních politických tématech.
„Za vašeho předsednictví v Evropské unii jste sehráli klíčovou roli ve schválení Fit for 55, což je hlavní pilíř Green Dealu,“ uvedla dnes von der Leyenová. Na legislativu podle ní čekaly evropské firmy, aby dostaly jasný směr, kterým se mají vydat. „Evropské podniky vyvíjejí nové nápady a řešení. Co potřebují zvýšit, je předvídatelnost plánování svých investic. Jasnou trasu, která udává směr jízdy. A to je přesně to, co přináší Zelená dohoda,“ dodala.
Země EU další část balíku klimatických norem Fit for 55 definitivně schválily letos v dubnu. Také s jejich pomocí chtějí do konce desetiletí významně omezit emise skleníkových plynů. Vize klimatické neutrality evropského kontinentu do roku 2050 je podle předsedkyně Evropské komise možná i díky Česku.
Fosilní paliva jsou jedem nejen pro jednotlivce, ale klima celé planety, zdůraznila šéfka komise. „Green Deal vyvstal z potřeby chránit lidi i planetu. Je ale zároveň postavený tak, aby položil základy pro budoucí prosperitu,“ uvedla. Se Zelenou dohodou je Evropa na české straně, zdůraznila von der Leyenová. „V českém průmyslu je obrovský potenciál, tato země vynálezců a inovátorů byla po staletí tepajícím srdcem evropské výroby,“ uvedla.
Šéfka komise zmínila několik českých podniků a jejich ekologické aktivity. Ocenila zavedení prvního autobusu poháněného vodíkem od společnosti Škoda na pražské lince 170, ale také představení prototypu nákladního automobilu Tatra s pohonem na vodík. Ten by se mohl začít v Kopřivnici na Novojičínsku testovat na podzim a do výroby se dostat koncem roku 2025 nebo v roce 2026.
Před konferencí se před jejím dějištěm uskuteční happening ekologické organizace Greenpeace a platformy Re-set. Aktivisté chtějí upozornit na údajně problematické chování společnosti ČEZ, spolupráci Komerční banky s většinovým vlastníkem Energetického a průmyslového holdingu (EPH) Danielem Křetínským a na scénář národního energeticko-klimatického plánu.
Co je Zelená dohoda pro Evropu?
- Zelená dohoda pro Evropu (takzvaný Gren Deal) je souborem řady politických iniciativ, který má EU nasměrovat k několika hlavním cílům, ke kterým patří omezit emise skleníkových plynů nejméně o 55 procent do roku 2030 proti hodnotám z roku 1990 a do poloviny století dosáhnout klimatické (uhlíkové) neutrality. Dohodu představila několik dní po svém nástupu do funkce předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová v prosinci 2019. Von der Leyenová boj s klimatickými změnami tehdy označila za svou hlavní prioritu.
- V polovině ledna 2020 - tedy necelé dva měsíce před vypuknutím pandemie koronaviru - podpořili klimatický plán Ursuly von der Leyenové poslanci Evropského parlamentu, a to jasnou většinou. Poměrem hlasů 482 ku 136 (95 europoslanců se zdrželo) tak EP schválil plán obsahující pět desítek kroků, které se mají týkat řady oblastí od energetiky přes automobilový průmysl až třeba po zemědělství.
- Konkrétnějších obrysů nabrala Zelená dohoda pro Evropu v červenci 2021, kdy Evropská komise představila dosud největší soubor klimatických návrhů s názvem Fit for 55, který je „páteří“ Green Dealu.
- Státy EU vedené českým předsednictvím se například loni v říjnu shodly s europoslanci na pravidlech, která od roku 2035 prakticky znemožní prodej nových aut s klasickými spalovacími motory, a členské státy EU letos koncem března normu definitivně schválily. Proti závazku hlasovalo pouze Polsko a zdržely se Itálie, Rumunsko a Bulharsko. Souhlasu unijních ministrů s dlouho diskutovanými pravidly předcházela dohoda Německa s EK, která zajišťuje možnost dále využívat spalovací motory poháněné výhradně syntetickými palivy.
- EK ještě před zákazem prodeje aut s klasickými spalovacími motory navrhla také zavedení nové emisní normy Euro 7, proti které ale protestovala skupina států, k jejímž lídrům patřila i Česká republika. Ministři Evropské unie zodpovědní za konkurenceschopnost nakonec 25. září schválili novou emisní normu Euro 7. Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tolik přísné, jako v původním návrhu, a rovněž se podařilo dojednat delší časový rámec zavedení normy.
- Státy EU také letos v dubnu definitivně schválily další část balíku klimatických norem, s jejichž pomocí chtějí do konce desetiletí významně omezit emise skleníkových plynů. Unijní ministři formálně potvrdili reformu trhu s emisními povolenkami, která počítá se zpoplatněním emisí z vytápění budov a silniční dopravy od roku 2027 a koncem bezplatných povolenek v roce 2034. Nová podoba trhu s emisními povolenkami počítá také s postupným zahrnutím lodní dopravy do placeného systému a zpoplatnění emisí z letecké dopravy.
- EU v této souvislosti vytvořila Sociální fond pro klimatická opatření na pomoc zranitelným občanům a mikropodnikům, kterým má pomoci investovat do oblasti energetické účinnosti, jako je izolace obytných budov, tepelná čerpadla a solární panely. Bude v něm k dispozici 86,7 miliardy eur (přes dva biliony korun).
- Podle plánu komise by se měl podíl obnovitelných zdrojů na výrobě energie v EU do roku 2030 zvýšit na 40 procent místo dosud plánovaných 32 procent. Státy také mají výrazněji než dosud omezovat spotřebu energií a zaměřovat se na energetickou účinnost. Unijní exekutiva plánuje také zavést takzvané uhlíkové clo, které by měly platit podniky vyvážející do EU neekologicky vyráběné produkty jako ocel, hliník, cement, hnojiva či elektřinu.
- Zelená dohoda má i své kritiky. Průmyslové lobby má k plánu komise výhrady jako k příliš tvrdému, někteří ekologové jej na druhou stranu považují za málo ambiciózní. K známým kritikům patří bývalí prezidenti Václav Klaus a Miloš Zeman, který řekl, že stále trvající energetická krize je primárně způsobena touto dohodou. Klaus v minulosti řekl, že doufá, že se ČR nenechá poškodit „experimentem Zeleného údělu“. Ke kritikům dohody patří i zástupci velkých českých zemědělských podniků.
- Podle kritiků je také dohoda zbytečná bez zapojení největších znečišťovatelů, jako jsou Čína (necelých 30 procent světových emisí), USA (asi 14 procent) a Indie (necelých sedm procent). EU jako celek se na emisích podílí 9,6 procenty.
- Kritika zaznívá i z některých frakcí europarlamentu. „V řadě zemí Evropské unie způsobilo zavedení už stávajících opatření byrokratickou noční můru farmářům a ohrozilo ekonomický život na venkově,“ stojí například v textu Evropské lidové strany (EPP), pod který se podepsala většina ze 43 členských stran včetně českých lidovců. Prozatím evropští lidovci kritizovali jednotlivé části návrhů a snažili se je upravit, jako v případě boje o auta se spalovacími motory po roce 2035. Dosud neodmítli celý návrh na jeho počátku.
- Organizace Greenpeace uvedla, že pokud má představený plán naplnit cíle Pařížské dohody, podle které má být oteplování udrženo pod dvěma stupni Celsia, nejlépe do 1,5 stupně ve srovnání s předindustriálním obdobím, měl by být Green Deal daleko ambicióznější. Do roku 2040 by se podle Greenpeace měly v Evropské unii snížit emise o 65 procent oproti roku 1990 a zároveň uhlíkové neutrality dosáhnout již v roce 2040.
- Zavedení emisních povolenek na pohonné hmoty bude například podle generálního tajemníka sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře pro dopravce znamenat zdražení nafty o tři až šest korun na litr v závislosti na tom, jak se budou stanovovat ceny povolenek. To budou muset zaplatit objednatelé dopravy a nakonec spotřebitelé.
- Italský vicepremiér a ministr zahraničí Antonio Tajani v květnu řekl, že rozhodnutí EU, které od roku 2035 prakticky znemožňuje prodej nových aut na naftu a benzin, povede v Itálii k zániku zhruba 70.000 pracovních míst.
- V programovém prohlášení české vlády se píše: „Vláda bude usilovat o zmírňování dopadů klimatických změn a přispívat k dosažení klimatické neutrality EU do roku 2050. Green Deal je pro nás příležitostí, jak investicemi do udržitelného rozvoje, čistých a obnovitelných zdrojů a cirkulárního hospodaření výrazně modernizovat českou ekonomiku, zvýšit kvalitu života a zlepšit životní prostředí. Při vyjednávání konkrétních opatření bude vláda na půdě EU zohledňovat možné sociální dopady a specifické podmínky České republiky.“
no přesně. Lidi to ale asi si moc nežerou.