Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 18°C

Ministři EU schválili emisní normu Euro 7. Česko si dokázalo prosadit, že bude mírnější

Aktualizováno -
25. září 2023
12:19
Autor: David Polák, swp, ČTK - 
25. září 2023
05:25

Ministři Evropské unie schválili novou normu Euro 7, uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Emisní limity pro auta jsou mírnější, lhůty pro zavedení normy delší. Česko vedlo koalici zemí, které právě mírnější úpravu požadovaly. U původní verze totiž hrozilo, že by se některé vozy kvůli ní mohly přestat vyrábět. Českou republiku, která velmi usilovala o zmírnění limitů, dnes na jednání v Bruselu spolu s Kupkou zastupoval i ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

Loni na podzim Evropská komise představila normu EURO 7 s tím, že bude platit od poloviny roku 2025; jejím cílem je, aby bylo nejen z výfuků vypouštěno méně zplodin do ovzduší. Jenže podle výrobců aut i odborníků tento přísnější nápad Bruselu fakticky znamenal jen zátěž, která může vozy lidem prodražit nebo způsobit, že se přestanou malé a levné modely, jako je například Škoda Fabia či Toyota Yaris, prodávat, protože už to nebude výhodné.

Česká vláda se s návrhem Komise odmítla smířit, Česko je na automobilovém průmyslu závislé. „Naším cílem je zachovat dostupná auta pro veřejnost v celé EU a zároveň udržet konkurenceschopnost evropského autoprůmyslu,“ prohlásil ministr dopravy Martin Kupka (47, ODS). Zformoval koalici odpůrců, do které patřily Bulharsko, Francie, Maďarsko, Itálie, Polsko, Rumunsko a Slovensko. Neoficiálně postup této osmičky podporovalo i Německo. Proti novému návrhu normy hlasovaly pouze Dánsko a Lucembursko, zatímco Německo, Rakousko, Nizozemsko a Irsko se zdržely.

Česko přišlo s kompromisním návrhem, který spočíval v tom, se z normy EURO 7 stane norma EURO 6. Ta platí v současnosti a neobsahuje žádné přísnější podmínky pro vypouštění emisí. „Vozy nebudou muset splňovat emisní limity i v nejextrémnějších případech, jak bylo uvedeno v původním návrhu přísnější verze nařízení. Snížily se i nároky na monitorování emisí ve voze po celý jeho životní cyklus,“ vysvětlil změny šéf rezortu.

Platnost emisního nařízení Euro 7 měla přijít u osobních automobilů už v polovině roku 2025, pro nákladní vozidla o dva roky později. Kompromis původní harmonogram prodloužil. Nyní počítá se zavedením opatření 30 měsíců od vstupu normy v platnost u nových modelů osobních vozidel a 42 měsíců u stávajících modelů. U nákladních aut to má být 48 měsíců, respektive 60 měsíců.

Záchrana pracovních míst!

Od výrobců se na evropskou emisní normu EURO 7 snesla velká kritika. Blesk se proto zeptal šéfa Sdružení automobilového průmyslu (SAP) Zdeňka Petzla, jak se na kompromisní návrh Kupkou vedené koalice dívá. „Znamená to naději pro menší a dostupnější vozidla,“ myslí si Petzl.

„Pokud by norma prošla v původní podobě, tisíce lidí by přišly o práci, auta by zdražila o desítky tisíc korun a z trhu by zcela zmizela malá dostupná vozidla se spalovacím motorem,“ říká šéf sdružení.

Jak fungují evropské normy

Závazné normy EU stanovují limitní hodnoty škodlivin ve výfukových plynech motorových vozidel a uvádějí se v gramech na ujetý kilometr. Tyto normy omezují množství oxidu uhelnatého, uhlovodíků, oxidů dusíku a pevných částic a stále se zpřísňují. Normy platné pro osobní automobily a lehká užitková vozidla se označují arabskými číslicemi, normy pro nákladní automobily a autobusy jsou označené římskými číslicemi. Směrnice se vztahují na vozidla nově uváděná na trh v Evropském hospodářském prostoru.

Budoucností automobilového průmyslu by se měla stát elektromobilita. Unijní exekutiva chce výrazně podpořit prodej elektromobilů, pro něž by měly členské země budovat více dobíjecích stanic. 

Kupka: Velký úspěch! Automobilky by se prý měly zaměřit na investice do vývoje

„Je to jednoznačný úspěch. Podařilo se vyhnout negativním dopadům normy, ať už z hlediska dosažitelnosti mobility pro běžné občany, tak s ohledem na konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu,“ uvedl po hlasování Kupka. Prvotní návrh by podle něj znamenal další investice do technologií, které už jsou „fakticky zastaralé“. Jak dodal, automobilky a celý automobilový průmysl by se přitom měly nyní zaměřit zejména na investice do dalšího vývoje.

„Pak je potřeba zmínit ještě jednu podstatnou věc z hlediska možných dopadů. Znamenalo by to nepochybně i prodloužení stáří vozového parku v celé řadě evropských států, což by mělo významně negativní dopad na životní prostředí,“ uzavřel český ministr dopravy.

Klíčové změny se dotýkají jednak návratu k normě Euro 6 v případě emisí z výfuků, zároveň se ale významně změnily a zjednodušily podmínky pro testování i u nákladních vozidel,“ uvedl Kupka před jednáním. Jak později upřesnil, emisní limity zůstaly na úrovni normy Euro 6 v případě osobních vozidel a užitkových vozidel.

„V případě nákladních vozidel jsme se významně přiblížili (předchozí) normě Euro VI, ale jak testovací podmínky, tak emise se od normy Euro VI mírně liší,“ vysvětlil ministr s tím, že nové emisní limity pro nákladní automobily jsou tak mírně přísnější, nicméně pro výrobce technologicky dosažitelné. Nařízení Euro 7 nahrazuje nařízení Euro 6 (pro osobní automobily, dodávky a lehká vozidla) a Euro VI (pro nákladní automobily a těžká nákladní vozidla), a to jediným právním aktem, který se vztahuje na oba druhy vozidel.

Platnost emisního nařízení Euro 7 měla přijít u osobních automobilů už v polovině roku 2025, pro nákladní vozidla o dva roky později. Řada unijních zemí to ale považovala za nereálné. Automobilky si stěžovaly, že nebudou mít na přípravu změn dostatek času. Kompromis proto původní harmonogram prodloužil. Nyní počítá se zavedením opatření 30 měsíců od vstupu normy v platnost u nových modelů osobních vozidel a 42 měsíců u stávajících modelů. U nákladních aut to má být 48 měsíců, respektive 60 měsíců.

Síkela: Je to kompromis, nebylo možné vyslyšet všechny požadavky

Euro 7 je pro Česko velmi důležitou normou. „Z mého pohledu je to nejen dobrý návrh a dobrý kompromis, ale také důležitý návrh. My jsme si od začátku vědomi významu automobilového průmyslu pro Českou republiku, který tvoří deset procent HDP a více než 20 procent exportu, i proto jsme byli tažnou silou skupiny stejně smýšlejících zemí,“ uvedl před dnešním jednáním český ministr průmyslu a obchodu Síkela.

Automobilový průmysl v ČR zaměstnává půl milionu lidí. Výrobci automobilů již během předchozích jednání uváděli, že jsou pro ně lhůty, do kdy musí změny provést, velmi krátké. To se podle Kupky nyní změnilo. „Sledujeme i odezvu automobilového průmyslu. Je to kompromis, což znamená, že nebylo možné vyslyšet úplně všechny požadavky. Nicméně i automobilový průmysl dává vědět, že oproti původnímu návrhu jen ten posun zásadní a pozitivní,“ uvedl český ministr. „Takže si tady troufnu říct, že se opravdu podařilo podmínky významně přiblížit tomu, co je technicky zvládnutelné a to je důležité,“ dodal.

Vedle unijních zemí musí svou pozici k návrhu normy schválit i Evropský parlament. Zpravodajem návrhu tam je český poslanec Alexandr Vondra (ODS), který se již dříve nechal slyšet, že by EP měl o nařízení hlasovat v listopadu. Jestliže bude návrh europarlamentu jiný, bude třeba vyjednat kompromis, který by podpořili europoslanci i členské státy.

Podle automobilového experta poradenské firmy EY Petra Knapa jde o významný krok, který demonstruje sílu zájmu a urputnost vybraných aktivních zemí, které požadovaly skoro celý letošní rok úpravu parametrů návrhu. „Zrealističtění termínů, zmírnění požadavků na extrémní provozní situace a výrazné snížení požadavků na výfukové emise by pro evropské automobilky znamenalo výraznou úlevu. Nicméně posuny termínů znamenají pak otevření otázek, na jak dlouhou dobu pro mizející kategorii spalovacích vozů pak dává smysl vůbec Euro 7 zavádět. Důležité je, že řešení otěrů brzd a pneumatik zůstává v návrhu. To je třeba řešit. Každopádně tlak EK, Evropského parlamentu a řady zájmových skupin bude znamenat extrémně dlouhé a nejisté projednávání v dalších měsících,“ řekl dnes Knap ČTK.

Video  Kupka pro Blesk: Proč dálniční známka zdraží na 2 300 Kč? Z povolené rychlosti 150 km/h obavu nemá.  - Jakub Kopřiva, Lukáš Červený
Video se připravuje ...

anna1234 ( 25. září 2023 15:09 )

.. nejlevnější Škoda 105 v roce 1984 stála v základní verzi 56 tisíc. Průměrná mzda byla v té době necelé 3 tisíce. Mně to tedy vzhledem k platům levné nepřijde.

Jirik-ta ( 25. září 2023 12:53 )

likvidace automobilového průmyslu u nás.

Jirik-ta ( 25. září 2023 08:00 )

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa