Iniciativa Dám respekt je loňským projektem profesionálních cyklistů Romana Kreuzigera a Petera Sagana. Ti si tímto projektem kladou za cíl zlepšit atmosféru na silnicích a narovnat vztahy cyklistů a motoristů. Nepříznivý vztah mezi těmito skupinami vnímá podle průzkumu iniciativy Dám respekt, zhruba polovina populace, přičemž více jej pociťují především mladší generace.

Z průzkumu ale zároveň vyplývá, že dvě třetiny Čechů jsou zároveň cyklisty i motoristy. Nad výsledky průzkumu se dnes společně zamysleli odborníci na dopravu, zástupci obou skupin, ředitel dopravní policie a představitelé iniciativy.

Podle průzkumu je problémem ze strany motoristů zejména vysoká rychlost, nevěnování se řízení, ale také nedostatečný odstup při předjíždění cyklistů. Naopak motoristům u cyklistů vadí především jízda po chodnících, situace kdy jede více cyklistů vedle sebe nebo na sobě nemají přilbu. Hlavním sdělením kampaně, kterou iniciativa Dám respekt spustila, je to, že má každý především začít sám u sebe a zaměřit se na vlastní chyby.  

„Když si člověk pročítá diskuse na sociálních sítích, může získat pocit, že situace na silnicích je katastrofální. Ale realita je jiná, jsem přesvědčený, že se atmosféra postupně zlepšuje. Klíčem je, abychom se navzájem nevychovávali, začali u sebe a byli ohleduplní k ostatním účastníkům silničního provozu. Je jedno, jestli sedím na kole, nebo za volantem. Jsme stále stejní lidé, jen v různých rolích,“ řekl na úvod diskuse závodník Roman Kreuziger.

V Praze je málo místa

Značná část cyklistů se v průzkumu také svěřila, že se při jízdě v na kole mezi auty necítí bezpečně. V Praze je problém způsoben tím, že na sebe cyklotrasy nenavazují a je jich málo, přičemž jejich koncepce často bývá polovičatá, což vede k situacím, kdy se v ulicích cyklisté s motoristy potkávají velmi natěsno a jejich vzájemnému pochopení to nikterak nepřispívá.

 „V okrajových částech Prahy je situace o něco lepší a na cyklostezky je zde místo, zato v centru je to mnohem složitější. Někde se podaří cyklopruh nacpat do ulice bez stavební úpravy, což není uspokojivé ani pro jednu skupinu. Existuje dlouhodobější koncepce oddělených cyklotras, které se i místy daří budovat, všechny ale naráží na stejný problém, kterým je jejich propojení. Někde je potřeba ubrat místo autům, nebo chodcům, což je pro samosprávy pochopitelně velmi nepopulární krok, výsledkem jsou potom polovičatá řešení,“ vysvětlil Blesku Vratislav Filler ze spolku AutoMat.

Podle něj je potřeba vytipovat ideální místa, kde cyklotrasy dávají smysl a zároveň by se jejich vznik minimálně projevil na počtu parkovacích míst, která by v konečném důsledku ubyla.

Roman Kreuziger Blesku také prozradil, jaké další kroky hodlá jejich iniciativa podniknout, aby se do budoucna situace v ulicích zlepšila: „Myslím, že je skvělé, že jsme v kontaktu s ministerstvem dopravy, že nás zvou ke společnému jednání, kde se o těchto věcech můžeme bavit. Zároveň jsme na příští rok s autoklubem připravili program výchovy řidičů v autoškolách, kde se zaměřujeme na osvětu mladších řidičů. Pro profesionální řidiče máme také například simulátor, kde mohou vidět, co s cyklistou udělá tlaková vlna z kamionu. Chceme být vidět a dostávat se více mezi lidi.“

Zásahy ostřikovačem?!

Profesionální cyklista ročně najezdil až 30 tisíc kilometrů po celé Evropě, z jeho pohledu ohleduplnost na silnicích v Česku není nejhorší, ale ani zdaleka není nejlepší. Jako vzorový příklad uvedl Španělsko nebo Dánsko. Blesku se také svěřil s tím, že při cestách po Česku nejednou schytal od arogantních řidičů zásah ostřikovačem.

„Jak už jsem ale zmínil, střílíme i do řad cyklistů, protože je to v první řadě o respektu a každý musí začít u sebe. Pokud jako cyklista nedodržuji předpisy, nemůžu to očekávat ani od řidičů a naopak,“ doplnil závodník Kreuziger. Iniciativa Dám respekt navazuje na jeho předchozí projekt 1,5m, která vznikla po tom, co v důsledku dopravní nehody v Itálii zahynul jeho blízký kamarád.

Fotogalerie
24 fotografií