Čtvrtek 29. února 2024
Svátek slaví Horymír, zítra Bedřich
Oblačno 11°C

Fiala na „inspekci“ u Kupky: Konečně je tu plnohodnotný ministr! A slíbil další dálnice

Aktualizováno -
23. srpna 2022
13:11
Autor: ČTK, vja - 
23. srpna 2022
07:33

Předseda vlády Petr Fiala (ODS) dnes na ministerstvu dopravy zahájil sérii bilančních návštěv resortů. S ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS) má hovořil zejména o zlepšení infrastruktury v ČR, dostavbě klíčových komunikací a situaci v železniční dopravě. Prostor se dostal především řešení neobvykle dlouhých zpoždění vlaků, přičemž došlo i k rýpnutí si do předchozího vedení ministerstva. Blesk Zprávy byly u toho.

Doprava jako priorita vlády

„Začal jsem na Ministerstvu dopravy, protože dopravní infrastruktura je jednou z priorit naší vlády,“ uvedl tiskovou konferenci premiér Petr Fiala. Ve svém projevu upozornil mimo jiné na skutečnost, že konflikt na Ukrajině dopadá i na průběh plánovaných staveb dopravní infrastruktury. Přes tyto překážky se podle jeho slov ministerstvu budovat daří.

V současné době probíhá výstavba přibližně 239 kilometrů dálnic a silnic první třídy, z čehož 150 kilometrů komunikací bude zcela nových. Očekává se, že letos bude otevřeno celkem 25,5 kilometrů nových dálnic, v příštím roce údajně okolo 40 kilometrů. Na železnici pak dochází k výstavbě vysokorychlostních tratí a rekonstrukci infrastruktury.

V poslední době vláda schytává kritiku především za dopravní situaci na hlavních železničních koridorech, kde nezřídka dochází i k několikahodinovým zpožděním. „Ministerstvo i Správa železnic si uvědomují závažnost situace, hlavně na koridoru z Prahy do Ostravy, který přináší ta největší zpoždění a komplikace,“ ujišťoval premiér. Za dobrou zprávu považuje, že situace v koridoru z Prahy na Moravu by se měla výrazně zlepšit již v září, kdy by měla být dokončena modernizace v úseku Velim-Kolín.

Spolehlivost je hlavní, zameteme se zpožďováním!

Dle slov ministra dopravy Martina Kupky by měla správní rada Správy železnic již v pátek začít jednat o nových systémových krocích k zajištění spolehlivosti železniční dopravy a koordinace výluk. „Je pro nás důležité, aby na železnici bylo spolehnutí. Budeme tlačit na to, aby se správa železnice a dopravci snažili zajistit kvalitní služby, zejména aby omezili letošní zpoždění a lidem se na železnici ulevilo,“ uvedl.

Mimo úseku Poříčany-Velim-Kolín by se do nového roku měla dokončit i výstavba trati mezi Brnem a Blanskem, konkrétně pravděpodobně ještě před Vánoci. Do budoucna by železniční síti mohlo ulevit i dokončení rekonstrukce na trati Děčín-Bad-Schandau. V místě, kde momentálně denně projíždí 99 vlaků, by jejich počet měl v polovině příštího roku stoupnout až na 147 souprav denně.

Navzdory složité ekonimcké situaci prý ministerstvo hledá možnosti větších investic do infrastruktury i v příštím roce. „Hledáme nové nástroje, které stát doposud nevyužíval a pevně věříme, že se podaří spolu s rozpočtem najít nové možnosti pro financování těch důležitých staveb,“ upřesnil Kupka. Rovněž slíbil do budoucna osekat byrokracii a vyšší úroveň digitalizace na úřadech.

Kupka by dostal jedničku, Havlíček nebyl plnohodnotným ministrem

„Už jsem mnohokrát byl v politice dotazován, abych někoho klasifikoval, ale to já nedělám. Panu ministrovi bych samozřejmě dal jedničku,“ odvětil Fiala na dotaz, jak by oznámkoval dosavadní výkon ministerstva pod Kupkovým vedením. Podle svých slov je s prací Kupky a ministerstva celkově velmi spokojen, zvláště vzhledem tomu, že současný ministr dopravy je ve funkci teprve 8 měsíců.

„To čemu čelí pan ministr Martin Kupka není vůbec jendoduché. Vybudování infrastruktury je jedna z velkých výzev naší vlády, protože dopravní infrastruktura je v České republice nedostatečná,“ hájil ministra Fiala. Zároveň uvedl, že vláda hodlá postupovat rozvážně a dělat taková rozhodnutí, která skutečně pocítí občané ve svém každodenním životě.

„Konečně tady je plnohodnotný ministr, konečně se tu rozhoduje, je tu kompetentní tým,“ neodpustil si premiér rýpnutí do Kupkova předchůdce Karla Havlíčka. Podle Petra Fialy se prý předchozí osazenstvo ministerstva nevěnovalo řádně rozvoji dopravy. Nový způsob vedení podle něj brzy začne pociťovat široká veřejnost právě skrze smysluplné plánování výstavby nových komunikací či celkovou modernizaci dopravy. 

Kupka po svém nástupu do funkce loni v prosinci uvedl, že chce v následujících čtyřech letech postavit až 200 kilometrů nových dálnic. Prioritou jsou dostavba Pražského okruhu, dálnice D1 a D35. Plánované investice do dopravní infrastruktury by měly podle ministra výrazně přesahovat 100 miliard korun za rok. Mezi další priority patří přeměna Ředitelství silnic a dálnic z příspěvkové organizace na státní podnik.

Co na to exministr?

V reakci na kritiku premiéra Petra Fialy namířené směrem k předchozímu vedení ministerstva kontaktoval Blesk exministra dopravy Karla Havlíčka, kterému dal možnost vyjádřit se zejména k označení „neplnohodnotný ministr“.

„Ono je to o výsledcích. Jestliže říkají, že jsem byl neplnohodnotným ministrem, tak bych chtěl jen poznamenat, že v roce 2021 jsme zprovoznili 94 kilometrů nových dálnic. Takzvaně plnohodnotný ministr pan Kupka s velkou pompou udává, že v roce 2022 zprovozní 25 kilometrů nových dálnic a v roce 2023 že to bude 40 kilometrů nových dálnic. Takže po dvou letech se dostane na polovičku toho, co jsme udělali my,“ uvedl Havlíček na svou obhajobu. 

Současného ministra Kupku označil za „uhlazeného kluka z plakátu“, který neplní základní funkci zajištění financování resortu dopravy. „Místo toho, aby zabezpečoval zdroje nezbytně nutné pro železnice, silnice, dálnice či obchvaty, tak řídí dům. To je velká chyba, protože v současné době mu bude chybět v řádu desítek miliard korun,“ nastínil svůj pohled na finanční situaci ministerstva.

Havlíčka zároveň trápí, že seřezáním rozpočtu ministerstva na rok 2022 byly sníženy výdaje plánované k investicím do železniční infrastruktury o 7 miliard korun. Chybět budou podle něj peníze především na údržbu a opravy, přičemž stav železnic označil za kritický. Nedostatek financí by podle něj mohl postihnout i proces budování zabezpečení na přejezdech či údržbu nádražních budov. Jako nadšence do železnice jej rovněž mrzí rušení lokálních tratí ve středních Čechách.

Bilanční cesty předsedy vlády budou pokračovat i v dalších týdnech. Příští týden v  úterý zamíří premiér na ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

roxin ( 23. srpna 2022 15:43 )

Fialka dělá raději to co nemůže pokazit a inspekcí nic nepokazí, jen se ukáže možná trochu zadiriguje a má splněno.

Annar ( 23. srpna 2022 13:11 )

Ukrajinci se poradí,jak czechukrajinu pozvednout do takového stavu,jak byla Ukrajina před válkou!!!!!

jajas ( 23. srpna 2022 12:03 )

Tak to bude inspekce "jak byk"! Hoši posedí, pokecají, Fialovi něco nakecají a s úsměvem na rtech se shodnou na tom, že se to nějak udělá....Vždyť jsou z jedné "grupy", takže si asi nebudou na nic stěžovat ani si nic navzájem vyčítat! Fiala se prostě jen projede...

deda333 ( 23. srpna 2022 09:30 )

Pokud jde o perspektivy české dopravy jsem klidný, protože ten Kupka je podle mého názoru slušný chlapec, který všechny problémy rozlouskne, přestože vůbec v tomto oboru ničemu nerozuměl, nerozumí a nebude rozumět. Stejně jako jeho šéf, světový politolog vystudovaný v brněnské líhni sociologů, zejména politologů, fundovaných také ve vojenská strategii a taktice, zvláště když si nasadí helmu a vezme daslekohled a mapy a širokorozchodnou odjede radit do Kyjeva. Střední třída konečně jásá, že se ODS ztotožnila s Piráty a zkorumpovanou STAN a pomohla Lidovcům a Topkařům dostat se na jejich bedrech do PS.

Jirik-ta ( 23. srpna 2022 09:01 )

Asi si zapomněl že je premiér ČR, tak teď píší o inspekci. Ach ta média. Kdo jim podlehne je ztracen. Svetr mam upletený. 😂👌

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa