Česká pobočka AFRY bude společně se svou švédskou sesterskou společností AF Infrastructure připravovat poslední stupeň projektové přípravy novostavby čtyřkilometrové dvoukolejné trati mezi stanicí Praha-Ruzyně a Praha-Letiště Václava Havla.

AFRY bude mít na starosti dokumentaci pro stavební povolení trati či dokumentaci pro vydání společného územního a stavebního povolení nové železniční zastávky Praha-Dlouhá Míle. Následně také provede autorský dozor při jejich realizaci. Součástí bude i digitální model stavby (BIM).

Cena zakázky je skoro o deset milionů korun nižší, než byla původně předpokládaná cena Správou železnic. Podle AFRY ovšem samotná cena nebyla jediným kritériem, protože ze 40 procent rozhodovaly o vítězi také zkušenosti klíčových expertů.

„Jde o strategicky velmi významnou konvenční novostavbu, která je nezbytná nejen pro podporu komfortu a konkurenceschopnosti Letiště Václava Havla. Přímé kolejové napojení mají všechna důležitá evropská letiště a Praha v tomto směru zaostává. Momentálně je vedle Dublinu jedinou evropskou metropolí, která nemá kolejové napojení centra s mezinárodním letištěm,“ řekl jednatel AFRY CZ Petr Košan.

Dlouhá Míle

Trasa železnice bude kopírovat část Pražského okruhu a navazující část dálnice D7, následně se stočí do prostoru Terminálů 1 a 2 ruzyňského letiště. „Součástí budou mimo jiné dva hloubené dvoukolejné tunely. První zhruba 119 metrů dlouhý bude před vjezdem do terminálu Dlouhá Míle, kde bude podcházet nově plánovanou místní komunikaci, terminál autobusů a parkoviště P+R. Druhý přibližně 83 metrů dlouhý bude navazovat na zastávku Dlouhá Míle, za kterou bude železniční trať podcházet pod komunikací K letišti,“ popsal vedoucí oddělení kolejových staveb AFRY CZ Martin Mikysa.

Kromě samotné dráhy k letišti tak vznikne i přestupní uzel Dlouhá Míle, a to v rozvojovém území poblíž vzletové a přistávací dráhy letiště, obchodního centra Šestka a Pražského okruhu. Terminál by měl propojit železnici se silniční dopravou a MHD. Zároveň na něm vznikne i parkoviště.

Trať k letišti je součástí železnice z centra Prahy do Kladna, která je rozdělena na několik úseků. V současnosti je hotový jediný, a to na Negrelliho viaduktu. Další úseky se začnou stavět nejspíš v příštím roce, začít by se mělo rekonstrukcí Masarykova nádraží. Nové spojení má být elektrizované, vedené po dvou kolejích a mělo by umožnit provoz vlaků jedoucích na letiště i do Kladna v desetiminutových intervalech. Odhadovaná cena celé trati je kolem 40 miliard korun.

Současná podoba terminálu 2 na Letišti Václava Havla.
Autor: prg.aero.cz