Řidiči, pozor: Velké změny v povinném ručení! Cesty bez zelené karty, vyšší limity plnění
Povinné ručení nejspíš čekají velké změny. Mohlo by se totiž rozšířit i na menší vozidla. A řidiči by také u sebe nově nemuseli mít tzv. zelenou kartu. Návrhem rezortu financí se včera zabýval kabinet premiéra Petra Fialy (58, ODS).
Povinnost by se nově měla vztahovat na vozidla s konstrukční rychlostí vyšší než 25 km/h a vozítka s konstrukční rychlostí 14 km/h, která jsou ale těžší než 25 kg. Novela má za cíl nově definovat, co je to vlastně motorové vozidlo. Má jít o stroj, kde je motor hlavním zdrojem pohybu. Na elektrokola by se tak povinnost vztahovat neměla.
Na jakých přesných parametrech se ale vláda shodne, zatím není jisté. Ministři měli novelu schvalovat včera, bod ale nakonec přerušili. Podle ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS), který materiál kabinetu předložil, je nutné ještě vyjasnit postavení vozidel ozbrojených sil a hasičů, která by měla být z povinnosti platit pojištění odpovědnosti z provozu vozidla osvobozena. Vláda se podle Stanjury k návrhu vrátí v příštím týdnu nebo za 14 dní.
Skutečný provozovatel
Počítá se také s tím, že pojištění by platil skutečně ten, kdo s vozidlem jezdí, a ne jeho majitel. To vláda odůvodňuje negativní zkušeností s vymáháním pokut za přestupky, zánikem pojištění nebo využíváním různých bonusů při stanovování výše pojistného.
Rovněž by už také neměla platit povinnost mít u sebe na území Česka tzv. zelenou kartu. Ta podle důvodové zprávy ztrácí význam vzhledem k digitalizaci systému kontrol pojištění. Karta ale bude nadále sloužit řidičům v zahraničí jako mezinárodní doklad o zaplacení povinného ručení.
Vyšší pojistné
Vláda také plánuje zvýšit minimální hranici pojistného plnění v případě újmy na zdraví, smrti nebo majetkové škody. Ve všech případech se limit zvýší z nynějších 25 milionů na 50 milionů korun.
V případě újmy na zdraví nebo smrti by se měl vztahovat na postiženou osobu, u majetkové škody je hranice stanovena na jednu škodnou událost bez ohledu na počet poškozených. Návrh zákona vychází z evropské směrnice a účinný by měl být od Vánoc.
Co vláda schválila?
- Návrh na danění zisků velkých nadnárodních firem sídlících v zahraničí, ale působících i v tuzemsku. Společnosti, které mají výnosy nejméně 18 miliard korun, by měly odvádět minimální daň 15 procent. Vláda si tak chce posvítit na velké korporace, které by se mohly danění vyhýbat kvůli sídlům v jiných zemích.
- Podpořila i modernizaci některých železničních a dálničních staveb formou PPP projektů, tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Konkrétně jde o železniční trati z Prahy na Letiště Václava Havla a do Kladna nebo úseku Nemanice – Ševětín na dráze z Prahy do Českých Budějovic.
- Návrh zákona o hromadném řízení, který mj. do českého práva umožní zakotvit kolektivní žaloby. Změny teď poputují do Sněmovny.
Global Wealth Report 2023: exploring the fall in global household wealth
https://www.ubs.com/global/en/family-office-uhnw/reports/global-wealth-report-2023/exploring.html#doc
MAP 1760
Zpráva o globálním bohatství 2023: zkoumání poklesu globálního bohatství domácností
dorovnání kupní síly důchodu skrouhli tak, že za deset let pobírání důchodu skončí důchodce na sociálních dávkách, pokud bude inflace pokračovat tímto tempem. čím větší ovar, tím větší lalok.