Babišovým sousedům vadí hluk, chtějí zpomalit D1. Starostovu prosbu Havlíček odmítá

Autor: Sabina Dračková - 
3. září 2020
05:05

Průhonice - malá vesnice za Prahou, kterou kromě pohádkového zámku zdobí i luxusní restaurace. Ty tam „zařídil“ jejich nejznámější obyvatel - premiér Andrej Babiš (ANO). Dlouholetí místní do nich většinou nechodí, jsou totiž nad jejich poměry. Co je ale trápí mnohem víc, je hluk z blízké dálnice D1. Spoléhají na tamního starostu a ten o snížení rychlosti prosí Babišova superministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO). Zdá se, že marně.

Obec, která je 6 kilometrů za Prahou, zdobí Průhonický park a také zámek, ve kterém se natáčela třeba oblíbená pohádka S čerty nejsou žerty. V zámeckém parku se pěstují unikátní rostliny, je chráněný jako památka UNESCO. Kvůli krásám vesničky sem rádi zavítají turisté z celého Středočeského kraje, často i z celé země. Sídlí zde také vědecké instituce v čele s Botanickým ústavem Akademie věd České republiky.

Obec s luxusními restauracemi od Babiše se rozrůstá

Prakticky není dne, kdy by na zrekonstruovaném náměstí nestály moderní luxusní vozy, jejichž majitelé si přijeli pochutnat do některé z místních nóbl restaurací. Ceny za oběd jsou tu srovnatelné s těmi v turistických podnicích v centru Prahy.

Starousedlíci se tu sice už za lidové ceny nenají, Průhonice se ale rozrůstají a do lukrativní oblasti se stěhuje víc a víc lidí. Před šesti lety tady žily dva tisíce obyvatel, nyní už jich jsou tři tisíce. Mezi nimi i předseda české vlády Andrej Babiš se svojí ženou Monikou a dětmi Vivien a Frederikem. Babiš se sem přistěhoval v 90. letech a jako správný miliardář si nekoupil jen dům, ale i místní sokolovnu a restauraci. Ty nechal zrekonstruovat a udělal z nich místa pro smetánku.

„Soustředíme se na to, aby Průhonice byly stále lepším a příjemnějším místem pro život. A to nejen formou developerských projektů. K našim aktivitám patří i výstavba a provoz kvalitních restaurací a ubytovacích kapacit – již zmíněné Sokolovny Průhonice a Palomy zahrnující luxusní boutique hotel, restauraci s michelinskými ambicemi a cukrárnu,“ píše „Babišova“ firma Imoba, která v obci mimo jiné nabízí i domy ve zcela nové obytné čtvrti.

Přesněji řečeno, celý holding Agrofert a jeho firmy (jakož i SynBiol, pod který spadá Imoba) má Andrej Babiš kvůli zákonu o střetu zájmů „zaparkované“ ve svěřenských fondech. Podle loňské auditní zprávy Evropské komise, která se týkala dotací ze strukturálních fondů EU, se však Babiš nachází ve střetu zájmů a má stále na holding Agrofert vliv.

V Sokolovně večeřel i Zeman

Ve své průhonické Sokolovně si Babiš pořádal i tiskové konference. Vyjadřoval se tam třeba ke druhému zvolení Miloše Zemana prezidentem. Na schůzku tam za ním před dvěma lety dorazil i současný koaliční partner Jan Hamáček (ČSSD).

Možnou vládní spolupráci Babiš řešil právě v Sokolovně v roce 2013 s šéfem sociálních demokratů Bohuslavem Sobotkou (ČSSD). V restauraci Paloma společně Babišovi večeřeli s prezidentským párem. O výzdobu se před návštěvou Miloše Zemana a první dámy Ivany postarala Monika Babišová.

Hluk je na hranici limitu

I dům Babišových je jen pár set metrů od dálnice spojující hlavní město Prahu s Brnem. A právě v souvislosti s D1 se hluk v Průhonicích měřil už před dvěma lety. Tamní starosta se kvůli problému dokonce obrátil na ministerstvo dopravy.

Opakovanou žádost poslal ministrovi dopravy a zároveň ministrovi průmyslu a obchodu Karlu Havlíčkovi (za ANO) v červenci. „Časové průtahy provázející dokončení pražského okruhu, stavby 511, způsobují zatížení tohoto úseku počtem vozidel překračujícím 120 000 za den a z toho cca polovinu tvoří kamiony,“ zdůvodnil problém starosta Průhonic Bohumil Řehák.

Ředitelství silnic a dálnic na tomto úseku D1 už provedlo několik protihlukových opatření, podle starosty to ale nestačilo. „Hluk z dálnice je na hranici limitu a zůstává nejvážnějším problémem, zhoršujícím životní prostředí v obci,“ napsal Havlíčkovi šéf obce se zámeckým parkem.

Místním se líbilo omezení rychlosti

V letních měsících se dálnice u Průhonic opravovala a kvůli tomu se po ní mohlo jezdit maximálně rychlostí 80 km/h. Místní si to však pochvalovali.

„Způsobilo výrazné snížení hlukové zátěže a občany pozitivně vnímané zlepšení kvality života v obci a tento rozdíl je tak významný, že stojí za to, usilovat, aby toto omezení rychlosti bylo trvalé,“ prosil Řehák ministra.

Prosby nevyslyšel Bendl (ODS) ani Ťok (ANO)

„Vážený pane ministře, dovolím si Vás požádat o uvážlivé posouzení této žádosti a věřím, že neskončí rutinní odpovědí některého z Vašich úředníků s uvedením důvodů, proč to není možné, jak to vždy skončilo u Vašich předchůdců ve vedení ministerstva,“ rýpnul si starosta v dopise, který pak zveřejnil v červencovém vydání obecního časopisu Průhonicko.

Starosta také dodal, že takových vyjádření mají v Průhonicích od roku 2008 několik a občané tato zdůvodnění odmítají. Od té doby byl ministrem dopravy Aleš Řebíček (ODS), krátce funkci zastával i Petr Bendl (ODS), za stejnou stranu byl navržený i Gustav Slamečka. Pak resort dopravy převzala strana Věci veřejné a vedl ho třeba Vít Bárta nebo Pavel Dobeš. Ministrem dopravy byl pak ještě krátce Zbyněk Stanjura (ODS) a nestraník Zdeněk Žák.

Pak už v roce 2014 přišli muži z ANO. Na postu se vystřídali Antonín Prachař, Dan Ťok, který resort vedl vůbec nejdéle, poté ho převzal Vladimír Kremlík a teď v budově, v níž za totality sídlil Ústřední výbor Komunistické strany Československa, sídlí Karel Havlíček. Střídá to ale s ministerstvem průmyslu a obchodu, které také vede.

S pochopením a vstřícným krokem se však průhoničtí nesetkali ani nyní.

Žena od Havlíčka byla zdvořilá, ale neoblomná

Starostovi Řehákovi na jeho dopis neodpověděl sám Havlíček, ale pověřil tím svoji náměstkyni Lenku Hlubučkovou. Ta mu nejdřív zdvořile sdělila, že si uvědomuje, že především těžká nákladní doprava má negativní dopady na životní prostředí a na obyvatele žijící v její blízkosti. Resort i ŘSD podle ní chtějí negativní dopady minimalizovat - Hlubučková připomněla použití nízkohlučných asfaltových směsí pro obrusné vrstvy vozovek, budování obchvatů, protihlukových stěn apod.

Ale na snížení rychlosti daného úseku dálnice nepřistoupila. Připomněla také zákon, podle kterého smí řidič motorového vozidla o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg a autobusu jet mimo obec na dálnici rychlostí nejvýše 130 km/h a dodala k tomu: „Řidiči jiného motorového vozidla smí jet rychlostí nejvýše 80 km/h.“

I přes zkušenosti místních má tedy Hlubučková jasno: „Snížení nejvyšší dovolené rychlosti na 80 km/h by se nikterak nedotklo vozidel o maximální přípustné hmotnosti nad 3 500 kg, resp. by nijak neovlivnilo jízdu těžkých nákladních vozidel, které ve svém dopise zmiňujete a jejichž negativní dopad zdůrazňujete,“ napsala v odmítavém stanovisku.

Starosta připomněl slušnost i revoluci

Zřejmě jen pro pořádek pak ještě Havlíčkova náměstkyně dodala, že právě těžká nákladní doprava je značným zdrojem nejenom znečištění ovzduší, nýbrž také znečištění hlukem.

Hlubučková zamítnutí prosby také zdůvodnila tím, že D1 má sloužit pro rychlou dálkovou a mezistátní dopravu, a snížit v daném úseku rychlost by tak bylo neúčelné, neefektivní a především nehospodárné.

Jenže taková odpověď neobstála ani u starosty, ani u zastupitelstva Průhonic. Ministru Havlíčkovi tak v dalším dopise vzkázali, aby situaci neřešil „jednoduchým administrativním odmítnutím“. Starosta Řehák pak připomněl, že na vině je hlavně chybějící pražský okruh. „Z podkladů EIA zpracovaných pro tuto stavbu lze vypočítat, že uvedením do provozu Pražského okruhu by ubylo na D1 v úseku kolem Průhonic až 4,7 mil. vozidel za rok,“ nastínil přesná čísla.

Pak starosta ještě dodal: „Protože stát není ani 30 let po změně režimu schopen tuto nejdůležitější dopravní stavbu zrealizovat, považoval bych za slušnost zbytečně zatížené obce kompenzovat jednoduchým a nenákladným opatřením - snížení rychlosti alespoň do doby zprovoznění stavby 511.“

Ironický starosta: Měl jsem raději chránit zvířata než lidi

Starosta Průhonic Havlíčkovi v dopise vzkázal, že nebude možné odmítnutí jejich žádosti občanům vysvětlit. Změna kvality života při takto omezeném provozu je pro ně prý velmi významná. Připomněl také, že od místních často slýchá porovnání se zahraničím, kterým vyvracejí ministerská slova o nehospodárnosti a neefektivnosti.

„Často mi připadá, že bych při psaní žádostí byl úspěšnější, kdybych popisoval ohrožení nějakého vzácnějšího druhu živočichů a ne lidí,“ posteskl si ironicky v dopise starosta Bohumil Řehák.

Náměstkyně „vyčetla“ nové domy: Dělají to vědomě

Starostovi Průhonic pak ještě Havlíčkova náměstkyně tak trochu „vyčetla“, že se obec rozrůstá: „Snížením nejvyšší dovolené rychlosti nelze zhojit ten fakt, že se městské části a obce nekontrolovatelně rozšiřují a tím také přibližují k samotné dálnici, čímž se vědomě vystavují negativním dopadům z dopravy realizované na této dálnici.“

Jak jsme již uvedli výše, na posledním rozvoji Průhonic má přitom lví podíl právě premiér Babiš, resp. firmy, které jsou teď v jeho svěřenských fondech. 

Starostovi pak ještě napsala, že pevně věří, že ho dopisem přesvědčila o tom, že vnímá jeho požadavky a snaží se je řešit. To se však zřejmě spletla. Pasáž o nekontrolovaném rozšiřování obce starosta označil za „velmi nevhodnou“. 

„Toto se v obci Průhonice vědomě nestalo a pohledem na mapu lze zjistit, že rozvoj obce byl koncentrován do trojúhelníku ulic Říčanská, Dobřejovická a zemní val až po vybudování 15 m vysokého protihlukového valu. Protihlukový val byla soukromá investice, realizovaná ve spolupráci s obcí. Základ obce vznikal ve 12. století a již v roce 1844 měla obec 84 domů a 614 obyvatel,“ bránil starosta rozložení a podobu obce.

Havlíček: Za obtěžování hlukem dálnice nemůže

Protože se starosta nedal a napsal na ministerstvo další dopis, začal se věci věnovat i ministr Havlíček osobně. V posledním dopise, který Průhonice zveřejnily v pondělí, šéf resortu dopravy píše, že se ztotožňuje s dopisem své náměstkyně.

Řehákovi Havlíček zdůraznil, že hluk způsobují hlavně náklaďáky, a snížení maximální povolené rychlosti by tak bylo prakticky k ničemu. Havlíček se také podle dopisu podíval do letecké mapy z roku 2003 a 2015 a usoudil, že se zástavba přibližovala k dálnici. „Není to tedy vinou stavby dálnice, že jsou obyvatelé této části obce Průhonice zatěžováni hlukem z provozu na ní,“ uvedl ministr.

Lépe bude nejdřív po roce 2022

Havlíček starostovi také přiznal, že jediným řešením je dostavba pražského okruhu. Zatím ale bylo vydáno jen nepravomocné územní rozhodnutí a teď se řeší výkupy pozemků.

„V této souvislosti lze očekávat zahájení realizace stavby v roce 2022,“ uvedl Havlíček. Kdy by měla být stavba dokončená a kdy se nejen Průhonicím uleví, je tak stále ve hvězdách. Havlíček dopis zakončil doufáním, že starostu přesvědčil o tom, že jeho požadavky vnímá a snaží se je řešit.

Jarabak ( 3. září 2020 09:31 )

Takže oni si postaví nebo koupí baráky u dálnice a potom se dožadují zpomalení dálnice? To snad není pravda. To tady nemá nikdo za sebe žádnou odpovědnost? Ale co se v téhle zemi divím. Nas*at, zrušit hlukové limity u silnic a dálnic a lidem vzkázat, že si mají stavební parcelu trošku vybírat a né si postavit barák uprostřed silnice a pak se vztekat, že tam jezdí auta. To by chtěl každej, bydlet na okraji Prahy, ale přitom být obklopen lesy a tichem. To jaksi nejde.

Michal nobl ( 3. září 2020 07:12 )

No to kdyz takový problém v ČR maji jen ty Průjemnice. Nebude zas to takový problém při dnešních zakazech na dálnici rovnou postavit zákaz vjezdu v délce 300km z obou stran

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa