Babiš přiškrtil operátory, Piráti zuří, že jim vzal téma. „6 let jen blábolil,“ říká Bartoš
Dvě výrazné novinky schválila ve středu vláda premiéra Andreje Babiše (ANO). První se týká taxikářů, řidiči nebudou muset vozit taxametry a nebudou muset absolvovat zkoušky z místopisu. Tato úprava zákona o silniční dopravě uleví zejména alternativním taxislužbám typu Uber. Vláda se také dohodla na změně zákona o elektronických komunikacích, která přinese zkrácení doby převedení čísla při změně mobilního operátora na dva dny místo současných deseti.
Návrh změny zákona o elektronických komunikacích, který má přinést zkrácení doby pro převedení čísla při změně mobilního operátora na dva dny místo současných deseti, dnes schválila vláda. Informoval o tom úřad vlády. Přechod k jinému poskytovateli mobilních služeb by podle novely bylo možné uskutečnit bez nutnosti kontaktovat stávajícího operátora. Podobně funguje změna banky.
Vláda pověřila premiéra Andreje Babiše (ANO), který kabinetu návrh předložil, aby vypracoval konečné znění vládního návrhu, a ministryni průmyslu Martu Novákovou (za ANO), aby návrh odůvodnila.
Ministr spravedlnosti Jan Kněžínek (za ANO) udělil výjimku, na základě které materiál nebyl rozeslán do připomínkového řízení, jemuž obvykle vládní materiály podléhají. V připomínkovém řízení se k návrhům vyjadřují všechna ministerstva a další instituce, například odborové organizace nebo Česká národní banka. U návrhů zákonů je lhůta pro sdělení připomínek zpravidla 20 dní.
Vynechání připomínkového řízení kritizují opoziční Piráti, podle kterých vláda obešla legislativní proces. Hnutí ANO, které návrh předložilo, také nedodrželo dřívější dohodu s Piráty a ODS o společném postupu, uvedl poslanec Martin Jiránek (Piráti). Změny na mobilním trhu, které povedou k větší konkurenci a k poklesu cen, ale Piráti vítají.
Bůh stvořil Zemi za šest dní a sedmý den odpočíval. Andrej Babiš 6 let ve věci cen tarifů nedělal nic, jen blábolil do médií. Po našem návrhu během čtyř dnů vymyslel, napsal, předložil a vládou schválil "něco k operátorům". Bez diskuse, bez připomínek, bez MPO, bez ČTÚ. :-)
— Ivan Bartoš (@PiratIvanBartos) 27. února 2019
Pokud se v současnosti rozhodne zákazník pro změnu operátora, stávajícímu to musí oznámit předem a deset dní čekat na uvolnění smlouvy. Návrh zkracuje dobu na pětinu. Přechod má nově zajistit nový operátor.
Nyní také lidé v případě změny operátora platí stávajícímu 20 procent z ceny, která jim ještě zbývá do data, kdy smlouva skončí. Novela počítá s tím, že v případě ukončování smlouvy na dobu určitou by lidé po třech měsících trvání smlouvy nehradili nic. Novela má také rozšířit některá ochranná opatření na živnostníky. Nyní je chráněn jen spotřebitel, tedy fyzická osoba.
Svůj návrh v úterý představili také opoziční Piráti, kteří plánují snížení pokut za přechod k jinému operátorovi z 20 na pět procent. Změna zákona podle nich usnadní příchod čtvrtého operátora na český trh, který by vedl ke snížení cen. Vládní návrh zákona by se podle nich kvůli složitější proceduře nestihl projednat před podzimní aukcí frekvenčních pásem.
Debatu vyvolala ministryně Nováková
Ministryně průmyslu Nováková vzbudila v minulých dnech rozruch výrokem o tom, proč mají Češi drahá mobilní data. V ČT dříve uvedla, že Češi spíš hledají připojení k bezdrátovým wi-fi sítím. Vybudování mobilních sítí podle ní stálo operátory miliardy korun a data jsou drahá, protože je využívá jen malá skupinka lidí.
Babiš v úterý zopakoval, že výroky Novákové jsou pro něj nepřijatelné. Odmítl však komentovat dotaz, zda se chystá ministryni odvolat. Novinářům řekl, že personální problémy a změny ve vládě neřeší veřejně.
Češi platí podle analýzy Point Topic za jeden gigabyte stažených dat prostřednictvím mobilní sítě LTE nejvíce v Evropě. V průměru je vyjde na 6,5 dolaru. Následují Španělsko a Nizozemsko s cenou přes pět dolarů, naopak nejméně jeden GB stojí ve Finsku, Švýcarsku a Rakousku, a to kolem deseti centů.
Bez taxametru?
Další novinkou jsou změny zákona o silniční dopravě, které se dotknou desetitisíců řidičů. Jen v Praze podle odhadů působí přes 8000 taxikářů, další skoro 3000 šoférů jezdí pro alternativní přepravce Uber a Taxify.
Klíčovou změnou v novele je zrušení povinnosti vést záznam o provozu vozidla. Auta taxislužeb tak už nebudou muset mít taxametry jako dosud. Místo nich by mohly využívat mobilní aplikace, které už nyní používají řidiči společností Uber nebo Taxify. Podle ministerstva dopravy je povinný taxametr v dnešní době zbytečný a sníží se tak zátěž podnikatelů.
Další novinkou je částečné zrušení povinné střešní svítilny na vozidle. Místo ní budou muset nově být všechna vozidla provozující taxislužbu označena evidenční nálepkou vydanou místním dopravním úřadem za zhruba 500 korun. Platilo by to ale pouze pro taxikáře, jejichž služby si zákazníci budou objednávat předem. Střešní svítilnu tak budou nadále mít vozy taxi, které si lidé objednávají přímo na ulici.
Použití taxametru a označení vozidla střešní svítilnou se již nyní nevyžaduje v případech, kdy je přeprava domluvená na základě písemné smlouvy a je předem domluvená její cena.
Omezit by se měla také pravomoc obcí stanovit jako podmínku znalost místopisu, absolvování zkoušek obsluhy taxametru a právních předpisů upravujících provozování taxislužby a ochranu spotřebitele. Města už také nebudou smět stanovovat povinné náležitosti aut, například barvu karoserie nebo minimální rozměry vozidla. Úřady budou dále zodpovědné za evidenci a povolování taxislužeb a vydávání licencí pro řidiče.
Novela počítá s odpovědností provozovatelů taxislužby, včetně zprostředkovatelů, za to, že služby budou poskytovat pouze řidiči s oprávněním. To se dotkne především alternativních přepravců, kteří budou ručit za to, že služby poskytuje řidič se všemi potřebnými doklady.
Sdružení změny kritizuje
Sdružení českých taxikářů se návrh nelíbí. Kritizují například zrušení povinnosti mít ve voze taxametr, mobilní aplikace podle nich není dostatečnou zárukou. Loni nespokojení taxikáři v Praze několikrát protestovali proti alternativním přepravcům.
Výhrady má ovšem i Taxify, podle níž je problémem především navrhovaná zodpovědnost platformy za to, že službu bude poskytovat řidič se všemi oprávněními. Podle firmy není možné v reálném čase ohlídat, že zaregistrovaný řidič používající aplikaci nepředá vozidlo i telefon někomu jinému.
Podle taxikářů Uber a Taxify porušují zákon, protože jejich řidiči jezdí bez licence, a navíc nemusí splňovat stejné podmínky jako provozovatelé klasických taxislužeb.
cezar8: Věděli, že na vládnutí nemají....jen na kritizování, rejpání a "vypilované" invektivy!Do Vaší poslední věty Vám zdovolením přidám TO, co nikoho z nás ani ve snu nenapadlo : strana tuzemských a mezinárodních (hrdých) udavačů
