Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Zataženo, déšť se sněhem 7°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

V Česku chybí zedníci i řezníci: Mladým chybí láska k řemeslu, říká kovář Martin (21)

Autor: pal - 
4. března 2019
05:13

Praktická výuka, duální vzdělávání, lákání žáků a firem na všemožné výhody. Nic z toho nefunguje, mladí lidé se do řemesel nehrnou. „O fyzicky náročné profese, jako jsou zednické, pokrývačské nebo řeznické obory, ztrácí mladí lidé zájem,“ tvrdí předseda Asociace malých a středních podniků Karel Havlíček. Martin Svoboda (21), vyučený kovář a učeň v oboru sedlář, si ovšem spíše myslí, že lidem zkrátka chybí láska k řemeslu. Právě ta přivedla do oboru jeho.

Martin Svoboda (21) se jednomu řemeslu už vyučil a další studuje. „Mám absolvovaný obor umělecký kovář a zámečník s maturitou, poté jsem si dodělával stejný obor, ale s výučním listem. Nyní jsem ve druhém ročníku učňovského oboru výrobce kožedělného zboží,“ vyjmenovává. K řemeslům ho přivedla láska k historii. 

Mezi svými vrstevníky je však Martin spíše výjimkou. „Ve třídě nás bylo 29, vyučit se nás šlo pět,“ vypočítává.

O učňovské obory a řemesla zkrátka není zájem. A to navzdory všem různým podpůrným programům, které vlády za poslední roky spustily. 

Po mnoha letech přibývají elektrikáři 

Podle statistik programy na podporu učňovských oborů moc nefungují. Zatímco v roce 2005 byl počet absolventů učňovských oborů 41 259, v roce 2018 21 917. Řemeslné obory v roce 2005 absolvovalo 19 647 lidí, v roce 2018 jen 11 363 lidí.

„Primárním problémem je v tomto směru populační pokles. V roce 1989 byl populační ročník 15letých téměř 200 tisíc lidí, v současné době je necelých 90 tisíc,“ vysvětluje mluvčí ministerstva školství Aneta Lednová.

I přes skutečnost, že poklesl počet absolventů všech škol, jde také o procentuální pokles. Když se podíváme na podíl absolventů dalšího vzdělávání po základní škole, tak učňovské obory jich mají o pět procent méně, řemeslo se jde vyučit o 1,5 procenta méně lidí.

„Problém, se kterým se většina krajů potýká, je nezájem ze strany žáků základních škol a jejich zákonných zástupců o určité obory vzdělání,“ přiznává mluvčí ministerstva školství Aneta Lednová. A to i přesto, že by žáky mohlo motivovat například firemní prospěchové stipendium v průběhu studia, možnost uzavření pracovní dohody o nástupu do zaměstnání po absolvování studia a podobně.

Z řemesel je zájem především o strojírenské a elektrikářské profese, počet vyučených nástrojařů či obráběčů kovů dokonce roste. Po mnoha letech úbytku absolventů se začíná obracet karta i v profesích, jako jsou automechanici, elektrikáři nebo elektromechanici.

Vyučený řezník najde práci hned

Stále platí, že jak v průmyslu, tak ve stavebnictví, jsou hlavní překážkou pro další expanzi právě chybějící zaměstnanci. Chybí především kvalifikovaní i pomocní dělníci a řemeslníci, které vlastně není už ani kde brát,“ upozorňuje analytik ČSOB Petr Dufek.

Statistika to dokládá. Průměrná míra nezaměstnanosti vyučených absolventů za roky 2017—2018 byla 5,3 %. Prakticky okamžitě sežene zaměstnání vyučený čalouník, nástrojař nebo řezník-uzenář, u těchto oborů totiž ve statistice nezaměstnanosti figuruje číslo 0.

V rámci spolužáků dva zůstali po ukončení na provoze, kde dělali, jeden dokonce jede i na svou živnost. A dva se odklonili od oboru. Jeden úplně, druhý spíše kvůli momentální situaci, ale chtěl by se k oboru vrátit,“ dělí se o svou zkušenost Martin Svoboda. 

Sám přitom přiznává, že po maturitě si šel udělat výuční list především kvůli uplatnitelnosti na trhu práce. „Staří kováři při nabírání tovaryšů berou radši ty s výučním listem než s maturitou, protože si myslí, že ti budou mít více praxe,“ vysvětluje.

„Pro mě hlavní rozdíl mezi maturitním a učňovským oborem, co se týče praxe, byl ten, že v maturitním oboru zůstávají žáci na školních dílnách, ale na učňovském odcházejí na provozy,“ dělí se o zkušenosti řemeslník.

Mladí prý nemají zájem o fyzicky náročné profese

„Z mého pohledu má oboje své klady a zápory. Ve školních dílnách má mistr na žáky víc času a prostoru, protože se stará jen o ně a nemusí dělat jiné práce, na druhou stranu na provozech žák vidí, jak to chodí ve skutečné práci a jak se musí otáčet. Já osobně jsem rád, že jsem si mohl projít obojím a vidět to z obou pohledů,“ dodává.

Po absolvování učňovské zkoušky se Martin rozhodl dodělat si druhý obor, a to zpracování kožedělného zboží/sedlář brašnář. „Důvody byly v podstatě stejné jako při volbě prvního, staré řemeslo, které bych rád uměl. Už při studiu kováře jsem začal zkoušet výrobky z kůže, a tedy jsem se chtěl i v tomto oboru zlepšit,“ vysvětluje Martin, který má manuální práci vyloženě rád.

I v tom je mezi svými vrstevníky spíše výjimkou. „Jednoznačně se projevuje to, že o fyzicky náročné profese, jako jsou zednické, pokrývačské nebo řeznické obory, ztrácí mladí lidé zájem. Situaci na pracovním trhu ještě zhoršuje fakt, že absolventi těchto oborů, kterých je i tak již málo, volí po škole v důsledku nízké nezaměstnanosti nakonec jiný, méně náročný obor,“ upozorňuje předseda Asociace malých a středních podniků Karel Havlíček.

Zatímco ve strojírenských nebo elektrooborech je možné postupně situaci řešit např. robotizací, u stavebních profesí to jde ve výrazně menším měřítku. Je tedy zřejmé, že bez zahraniční pracovní síly se v brzké době nemáme šanci obejít,“ dodává.

Různé vlády přitom studium na učňovských oborech dlouhodobě pobízí. Premiér Andrej Babiš (ANO) se v únoru 2018 osobně angažoval při znovuzavedení praktické výuky na základní školy. V říjnu loňského roku začal kvůli dlouhodobému nedostatku technických profesí na trhu práce prosazovat i rozšíření takzvaného duálního vzdělávání. V jeho rámci absolvují učni a studenti významnou část výuky ve firmách.

Se zástupci profesních svazů a ministrem školství jsme se shodli, že se duálnímu vzdělávání budeme intenzivně věnovat. Jsme průmyslově orientovanou ekonomikou, průběžně jednám se zástupci firem a ti to jednoznačně považují za jednu z priorit,“ říká Babiš.

Vytvořením celostátní koncepce duálního vzdělávání pověřil premiér právě šéfa Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karla Havlíčka. Podle něj se uvažuje mimo jiné o daňových úlevách a státních subvencích pro firmy, které se do systému zapojí.

„Jednou z národních priorit je prohlubování spolupráce škol se zaměstnavateli. Již v současnosti má spolupráce zaměstnavatelů se školami mnoho podob a různou intenzitu,“ věří podle své mluvčí nadále ministerstvo školství. Mezi nejčastější formy spolupráce patří zajišťování praktického vyučování, odborných exkurzí žáků a odborné praxe pedagogických pracovníků středních škol.

 

pp10 ( 4. března 2019 10:52 )

Tento problem se netyka jen Ceske republiky!!! Take v ostatnich zemich Evropy chybi tito pracovnici. A nejen v Evrope.... Holt se sklizi to, co se zaselo!!!!

ivoadler ( 4. března 2019 10:52 )

Zájemců o gymnázia je dost. Většina mladých lidí sní o humanitních oborech. Frčí city. Racionalita jde do háje. Pěstování citů je velkou módou. Parazituje na tom spousta lidí. Co budeme žrát, tím si nikdo hlavu příliš neláme. Vyvezeme umělce, dovezeme maso. Šokuje mě, kolik masa musíme dovážet. Materiální výroba jde bokem, jednoznačně se preferuje duševní produkce. Média tomu napomáhají, seč jim síly stačí. Pak to má tyhle konce - není kdo by dělal.

neznalek88 ( 4. března 2019 10:51 )

Přesně tak, těm se makat nechce. Když to nedotáhnou na manažera, tak se usídlí na sociálních sítích kam vkládají snůšku nesmyslů - viz youtube, instagram. Hlavně nepracovat, na co se jejich ručičky nenarodily.

pp10 ( 4. března 2019 10:50 )

Boze Ty jsi ale vemeno .... tito pracovnici chybi vsude v Evrope, kam se podivas a nejen v ni!!! Tak sem neplet kecy o retro rezimu a Babise. Vsude se sklizi to, co se zaselo. Maturita a vysoka skola a nic jineho.

zadnice ( 4. března 2019 10:33 )

Celý tento trend začala budovat tzv. polistopadová "inteligence" a výsledek se dostavil v mnoha oborech. Co fungovalo tak bylo nutno zrušit, nebo prodat, nejlépe do zahraničí a pod. Nemluvě o vyložené rozkradení!!!

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa