Jenže… Když šaty za 3369 Kč dorazily, nestačila se divit. Neodpovídala ani velikost šatů, ani jejich zmiňovaná kvalita… Šaty si plánovala Patricie obléci na svatbu svojí maminky Giovanny Micheletti (74).

„Jelikož žiju přes 30 let v Řecku, nechtěla jsem si vozit šaty odtud a místo toho objednala na internetu a rovnou poslala k mamce domů,“ vypráví.

„Měly to být krásné italské šaty a poslali nějakou napodobeninu z Polska, nebo z Číny, a k tomu o dvě čísla menší,“ tvrdí obě ženy.
Autor: David Malík

Balíček 7. srpna převzala právě její maminka a vše tak musela řešit ona. „Když jsem rozbalila zásilku, okamžitě jsem šla volat dceři, že mi přijdou nějaké malé. Měla objednanou velikost XL a už vůbec neodpovídaly uvedené kvalitě a ceně 3369 Kč,“ přidává se paní Giovanny.

Poté, co se Patricie v Řecku pro jistotu přeměřila, zabalila její maminka šaty zpět do balíku a 13. srpna zaslala e-shopu nazpátek. „Bylo to v termínu do 14 dnů. Jenže 18. srpna se balík vrátil s popisem, že vrácení zboží zapáchá a je nošené,“ popisuje Giovanny. „Jak jsem asi mohla šaty nosit, když jsem nebyla v tu dobu na území České republiky? Přiletěla jsem až 27. srpna s tím, že obřad byl druhý den, tedy 28. srpna,“ upozorňuje Patricie.

Giovanny Micheletti se proto rozhodla obrátit na Obchodní inspekci v Ostravě. „Tam mi řekli, ať to předám do Prahy na Českou obchodní inspekci a zašlu šaty zpět. To bylo 31. srpna,“ pokračuje ve vyprávění (pozn. red. – Paní Giovanny zaslala Návrh na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu).

2. září proto vrátila šaty opět e-shopu ewomen.cz a čekala, co bude… 4. listopadu zaslala Patricii Micheletti Česká obchodní inspekce svoje stanovisko. V něm je mimo jiné napsáno, že kupní cena byla prodávajícím snížena o náklady spojené s uvedením výrobku do původního stavu. A že e-shop poukázal na účet paní Patricie částku 674 Kč namísto 3369 Kč.

„No to je naprosto neskutečný, opravdu. To vyčištění čistých šatů stálo 2695 Kč? A nakonec mi od nich ve výsledku stejně nepřišla ani koruna,“ tvrdí a rovnou se na závěr ptá: „Nevím, na koho se obrátit, aby mi pomohl. Obchodní inspekce mi napsala, ať si příště dám pozor. Nejde mi už tolik o peníze, ale o princip. Pomůže mi Ombudsman Blesku?“

Co na to ČOI?

Dle vyjádření, které Česká obchodní inspekce napsala paní Giovanny, není ČOI oprávněna do vztahů zákazníka s prodávajícím zasahovat ani dohlížet na dodržování právních předpisů. Jedinou možností je soud. 

Patricie a její maminka Giovanny spolu celou vzniklou situaci řešily přes videohovor. „Tímto způsobem jsem i dceři ukazovala, jaké šaty jí přišly,“ říká.
Autor: David Malík

Co na to e-shop?

Blesk oslovil e-shop a požádal ho o vyjádření. Na zaslaný e-mail, ani dopis ale nikdo nezareagoval… Stejně tak nikdo nezvedl telefon a neozval se ani na zaslanou SMS zprávu… 

Další podvedené zákaznice?

Jako přes kopírák jsou i další případy. Nespokojené zákaznice si sdělují svoje zkušenosti na portálu www.vasestiznosti. cz. Pokaždé si dotyčná objedná výrobek, domů jí ale dorazí něco jiného – ať už nesedí velikost, nebo materiál, rozhodne se zboží vrátit a peníze zpět jí ale už nikdo neodešle… Reakce (kráceno)

■ Petra Kotasková, 8. 9. 2020

„10. 6. 2020 jsem si na eshopu Ewomen.cz objednala šaty… Byly krásné, ale bohužel mi neseděly. Na e-shopu píšou, že vrácení do 14 dnů není problém… Asi měsíc se nic nedělo, a tak jsem na e-shop poslala e-mail a následně telefonovala. Bez odezvy..“

■ Martina Pilch, 4. 11. 2020

„V dané lhůtě 14 dní jsem zaslala nepoužité šaty zpět. Nejdříve vrácená zásilka nebyla vůbec přijata. Poté jsem zaslala zásilku znovu, opět se nic neděje.“ ■ Irena Bukovská, 14. 8. 2020 „Dne 6. 8. 2020 jsem si objednala zboží. Bohužel se mi zdvojila částka při placení. Na e-maily, ani na telefon nereagují.“

■ Julie Hollmannová, 30. 4. 2020

„V únoru 2020 jsem si objednala drahé šaty, které mi neseděly, tak jsem podle uvedeného postupu do 14 dní šaty poslala zpět se všemi vyplněnými papíry. Dodnes mi peníze nebyly vráceny a přestala i veškerá komunikace z jejich strany.“

Ombudsman Blesku: Získat peníze zpět bude náročné

Jak má postupovat paní Patricie, aby získala své peníze zpět?

„Správný postup by zřejmě byl věc předložit k rozhodnutí příslušnému soudu, nicméně s ohledem na počet stížností si lze jen obtížně představit, že paní Patricie obdrží své peníze zpět. Doporučil bych nejprve zjistit, zda jsou na e-shop vedeny nějaké exekuce,“ říká k případu Ombudsman Blesku a advokát Jakub Keresteši.

Mgr. Jakub Keresteši
Autor: archiv

A následně by měla podle něj paní Patricie zvážit buď žalobu, nebo se spojit s dalšími »podvedenými« a popřemýšlet o variantě insolvenčního návrhu. „V případě, že je návrh podáván spotřebitelem, není tento povinen hradit zálohu na náklady insolvenčního řízení ve výši 50 000 Kč, ale jen soudní poplatek,“ pokračuje Keresteši.

Jak je to s poštovným?

„Pokud e-shop zcela bezdůvodně zaslal šaty po odstoupení zpět, pak je zde nárok na poštovné za opětovné vrácení. Poštovné za vrácení zboží po odstoupení od smlouvy nese spotřebitel, byl-li obchodníkem na tento náklad upozorněn,“ odpovídá Ombudsman Blesku na další otázku v tomto případu.

Nepřiměřená částka

Paní Patricii zarazila také částka za »uvedení šatů do původního stavu«. „Tato částka musí být přiměřená. V tomto konkrétním případě se však jedná o částku zcela nepřiměřenou a neodpovídající obvyklé výši nákladů. Nadto, pokud by prodávající řádně neupozornil spotřebitele na možnost odstoupení od smlouvy včetně podmínek, lhůt a postupů pro uplatnění tohoto práva, včetně předání vzorového formuláře pro odstoupení od smlouvy podle ustanovení § 1820 odst. 1 písm. f) OZ, nemá na tyto náklady nárok,“ dovysvětlil Jakub Keresteši.

Jak se bránit proti tvrzení: »Zboží bylo nošené!«

Blesk také zajímalo, jak se má spotřebitel bránit proti tvrzení e-shopu, že vrácené zboží bylo nošené? „Břemeno tvrzení a důkazu ohledně snížení hodnoty zboží nese prodávající. Bohužel má však značně usnadněnou práci tím, že věcí disponuje a může ji tedy poškodit/znečistit dodatečně,“ tvrdí Keresteši s tím, že soud by však bezpochyby měl přihlédnout ke skutečnosti, že se nejedná o první a jediný případ jednání tohoto typu ze strany e-shopu.

Fotogalerie
5 fotografií

Žně internetových obchodů: Česká dvojka Mall.cz si prošla největším náborem lidí vůbec.

Video
Video se připravuje ...

Žně internetových obchodů: Česká dvojka Mall.cz si prošla největším náborem lidí vůbec Markéta Volfová, Lukáš Červený