„Online nákupy mají množství nesporných výhod – doručení až domů, snazší porovnání výrobků a nižší ceny. Obrovskou výhodou je také velký výběr rozmanitých produktů. I přes tato lákadla je však nutné brát ohled na negativní stránky internetového nakupování, zejména na anonymitu prodejců," upozorňuje právník.

Nebezpečí ale číhá na webových stránkách, které se prezentují jako »online tržiště« nebo »nákupní galerie«. Na první pohled můžou působit atraktivně, jenže za nižšími cenami a širší nabídkou se skrývají dlouhé dodací doby, složitá komunikace a minimální možnosti vrácení zboží či uplatnění reklamace.

Jeho slova potvrzuje i marketingový ředitel jednoho z největších prodejců elektra PLANEO Dominik Dolejš: „V minulosti se nekalé obchodní praktiky často týkaly obchodů s nejasným původem a zpravidla jepičím životem. Neodolatelná nabídka z těchto obchodů tak mohla rychle zhořknout a bohužel mnohdy nepomohlo ani to, že uvedené ceny byly daleko od reálné hodnoty daného produktu.“

Zákon chrání kupujícího, jenže…

Aby byl online nákup bezpečný, zákon zaručuje možnost odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku (např. přes internet) do 14 dnů bez udání důvodu. „V případě online tržišť a nákupních galerií je to však výrazně složitější,“ říká právník Zelený. Nákupní galerie jsou jen prostředníky při nákupu, takže s nimi nesjednáváte běžnou kupní smlouvu. Vrácení zboží i reklamace jsou složitější, protože je odmítají jako pouhý zprostředkovatel řešit. Odstoupit od smlouvy je často možné jen u prodejce, který ale může mít sídlo někde v Číně.

4 rady pro bezpečnou koupi

Všechna online tržiště nemusí být podvodná, vždy však platí »důvěřuj, ale prověřuj«.

Zjistěte, kde nakupujete

O tom, že nakupujete na online tržišti, by měl provozovatel informovat hned na hlavní stránce. „U každého produktu by poté měl být uveden prodejce, tedy osoba, která vám zboží zašle a na kterou se budete moci obrátit v případě problémů,“ říká.

Proklepněte kontakty

Zajímejte se o to, komu posíláte peníze. „Je nezbytné se podívat do sekce »Kontakty«, kde byste měli najít fyzickou adresu sídla a provozoven, ale také telefonický či elektronický kontakt,“ radí Mgr. Zelený. Varovným signálem může být možnost kontaktu pouze přes kontaktní formulář.

Prostudujte obchodní podmínky

Podívejte se do obchodních podmínek, které by měly být na webových stránkách na dostupném místě (většinou v horní liště, případně ve spodní části stránky). „Výstražným signálem může být informace, že se jedná o nákupní galerii, a to především v případě, že tato informace jinde dostupná není,“ popisuje právník.

Pozor na omezování vašich práv

„Pokud se třeba v obchodních podmínkách objeví zmínka o nemožnosti odstoupení od smlouvy, nutnosti zaslání zboží pouze v neporušeném originálním obalu do sídla prodejce někde v Asii nebo podobná ustanovení, která odporují zákonu, nespoléhejte na to, že se zákonných práv domůžete,“ varuje právník.

Mgr. Lukáš Zelený, člen Rady Českého telekomunikačního úřadu a odborník na práva spotřebitelů
Autor: Tonda Tran

Rada: Jak si prověřit provozovatele

Existenci (údajné) české společnosti lze ověřit na webu Ministerstva spravedlnosti or.justice.cz. „Pokud na těchto webových stránkách společnost pomocí názvu či uvedeného IČ (identifikačního čísla) nenaleznete, je pravděpodobné, že se jedná o podvodníka,“ říká Mgr. Zelený. V případě zahraničních prodejců je nejsnazší omrknout nezávislé recenzní portály.

Rada: Spojení otestujte

Máte pochybnosti o důvěryhodnosti? Před nákupem do formuláře napište dotaz na některý produkt nebo zavolejte na infolinku. Pokud nikdo nereaguje, rychle pryč.

S vrácením peněz pomůže chargeback

Vrácení peněz při problémech s nákupní galerií či e-shopem pomáhá řešit tzv. chargeback, tedy vrácení peněz neboli zpětná platba. „Pokud chcete být během předvánočních nákupů klidnější, plaťte kartou. Jako jediná nabízí chargeback,“ říká Ondřej Holoubek, mluvčí společnosti Globalpayments.cz.

„Když si přes internet objednáte vánoční dárky, zaplatíte kartou a dárky nepřijdou, stačí kontaktovat svoji banku a ta vám peníze vrátí. Musíte doložit objednávku, e-maily s e-shopem, že jste se pokoušeli situaci řešit, a jakékoliv další dokumenty, že vám e-shop nic neposlal nebo nekomunikuje,“ vysvětluje.

Jak podat žádost o vrácení peněz

1. Žádost o vrácení peněz můžete podat až poté, kdy vám mělo zboží přijít.

2. Potřebujete doklad o zaplacení – kupní doklad, účtenku nebo fakturu.

3. Shromážděte všechny e-maily, SMS, nahrávky.

4. Jděte na webovou stránku banky, která vám vydala kartu, se kterou jste zboží platili.

5. V sekci kontakty naleznete e-mail nebo chat. Zde podrobně popište svůj problém, připojte všechny dokumenty a odešlete. Můžete zajít i na pobočku.

6. Banka by měla vaši žádost vyřídit do 30 dnů.

Video
Video se připravuje ...

Šéf Heuréky v Hráčích: Jak poznáte nejen před Vánocemi falešný e-shop. hrc, GenLive/Blesk, Vera Renovica