Podle průzkumu, který pro Nadaci Open Society Fund Praga, školské odbory a Českou odbornou společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV) vypracovala agentura Nielsen Admosphere, by 78 procent učitelů a 80 procent ředitelů základních škol v ČR uvítalo intenzivnější metodickou podporu od školských poraden. "Učitelé by potřebovali poradit hlavně s tím, jak pracovat se smíšenou třídou," uvedla místopředsedkyně ČOSIV Lenka Felcmanová. Průzkumu se loni zúčastnilo 507 učitelů a 126 ředitelů základních škol.

Učitelé, kteří se setkávali s obtížemi, uváděli podle Felcmanové nejčastěji jako hlavní překážku v zajištění podpory pro žáky se speciálními potřebami příliš mnoho dětí ve třídách. Nejmenším problémem je podle nich nedostatečný stupeň podpůrných opatření. Za nejnáročnější považují práci s dětmi, které mají psychická onemocnění, mentální postižení nebo vývojové poruchy chování. Velmi špatně se s nimi daří pracovat zhruba pětině pedagogů.

Více než polovina ředitelů se podle průzkumu domnívá, že učitelé na jejich škole potřebují doplnit vzdělání v přístupu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Jedna desetina ředitelů si myslí, že by se učitelé měli k inkluzi proškolit všeobecně. Dalšími oblastmi, ve kterých by kantoři podle vedení škol potřebovali školení, je tvorba individuálních vzdělávacích plánů (sedm procent) a spolupráce s asistentem (pět procent).

Spolupráci mezi učiteli a asistenty pedagoga hodnotí kladně asi 84 procent dotázaných učitelů. Šest procent se domnívá, že se spíše nedaří, a dvě procenta si myslí, že se nedaří vůbec. Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal dnes uvedl, že asistenta má ve třídě alespoň v některé vyučovací hodině polovina učitelů. Jejich vzájemná spolupráce ale podle České školní inspekce není vždy tak účinná, jak by měla být.

Problémem je zřejmě jak vzdělávání asistentů, tak i učitelů. Podle výzkumu, který na čtyřech školách udělala Dana Moree z Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy, si asistenti stěžují, že se na kurzech nedozvědí nic nového. Jsou podle nich zbytečně teoretické a odtržené od reality. Příprava na práci s dětmi by proto podle Moree měla být praktičtější a kurzy by měly asistenty i učitele seznamovat lépe s konkrétními modely, jak ve školách pracovat.