Asociace lesních školek ČR podle ní sdružuje přibližně 130 zařízení. Z toho 37 lesních školek je nyní registrováno ve školském rejstříku, a děti v nich tedy mohou absolvovat i povinný poslední rok předškolního vzdělávání.

Dalších zhruba 30 lesních školek v současnosti o zapsání do rejstříku uvažuje, uvedla Valkounová. Čekají ale, zda jim bude umožněno, aby rodiče dětem mohli i nadále dávat svačiny z domova. Dovoz svačin od cateringových firem se podle předsedkyně asociace příliš neosvědčil, protože děti v přírodě nikdy nebývají ve stejný čas na stejném místě. Dovážené přesnídávky podle ní nejsou ideální ani z hlediska výživy.

Lesní školky kladou důraz na pobyt dětí v přírodě a vzdělávání mimo učebny v přírodním prostředí. Jejich koncepci ovlivňuje Waldorfská a Montessori pedagogika. Zázemí pro odpočinek mají nejčastěji v jurtách, chatkách či maringotkách. Ve většině těchto zařízení se podle Valkounové schází každý den asi 15 dětí, o které se starají dva dospělí. Alespoň jeden z nich musí mít pedagogické vzdělání.

"Je možné zajistit podmínky pro dvouleté děti až po předškoláky. Vždycky jsou to věkově smíšené skupiny," řekla Valkounová. Do lesních školek podle ní chodí děti často jen na dva nebo tři dny v týdnu, celkem je jich tam pak zapsáno třeba 50, ale ve skupině se během týdne střídají. Do budoucna by asociace chtěla docílit toho, aby většina dětí chodila do zařízení každý den.