"Chceme ještě jednou zopakovat, že bychom rádi, kdyby s námi kdokoliv, ať už právní zástupci nebo paní majitelka, začali alespoň jakkoli komunikovat," uvedla dnes v Peruci Dosedělová.

Síň má provozovat Galerie Benedikta Rejta v Lounech, která je příspěvkovou organizací kraje. Cílem je návrat děl kubistického malíře, což je i podmínkou darovací smlouvy z padesátých let minulého století. Na část objektu se síní má hejtmanství věcné břemeno. Filla vytvořil v Peruci sérii krajin Českého středohoří.

Hejtmanství nemá přehled o tom, jaké práce uvnitř objektu majitelka zadala. Vstup je zabedněný, dnes se na něm objevil posudek pojednávající o údajném poškození objektu nevhodným užíváním kanalizace. Ředitelka Galerie Benedikta Rejta Alica Štefančíková označila tvrzení za lživá a žádá jejich veřejné dementování.

"Poradím se s odborníky a podle toho zvážíme další kroky, ale budeme se bránit," řekla dnes novinářům Štefančíková.

Před rokem 1989 zámek patřil ministerstvu kultury, poté ho vlastnila obec, která ho později prodala soukromému majiteli. Ústecký kraj nákup objektu od tohoto majitele zvažoval, ale neuskutečnil. Poté zámek získala současná majitelka.

Za projektem obnovy objektu stojí Pavel Ondráček, majitel zámku a středověké krčmy Dětenice. Vytvoření Pamětní síně Emila Filly bylo nápadem jeho manželky, která jeho pozůstalost převedla státu. Tyto sbírky jsou podle Štefančíkové národním kulturním dědictvím a není možné je převádět jinam či jinde vystavovat. "Smyslem pamětních síní je zachování genia loci, kde umělec pobýval a ta díla tvořil," dodala ředitelka galerie.