Recenze: Kolo času se otáčí a ve všech svých podobách, zejména knižní, si vás získá

17. října 2023
14:00

Jeden z hlavních hrdinů ságy, Rand al'Thor (v seriálu Josha Stradowski), pozvedl svůj meč poprvé na stránkách knihy 15. ledna 1990. I po 33 letech však magie Moiraine (Rosamund Pike), patřící k Aes Sedai, bravurně omotává čtenáře, posluchače i diváky vlákny epického příběhu, který vás nepustí!

„Kolo času se otáčí a věky přicházejí a odcházejí, zanechávajíce za sebou vzpomínky, jež se mění v pověsti. Pověsti blednou v mýty, a dokonce i mýty jsou dávno zapomenuty, když se věk, jež se zrodil, vrátí. Ve třetím věku, věku proroctví, jsou svět a čas v rovnováze. Co bude i co je by mohlo padnout do rukou Stínu.“ V zapadlém Dvouříčí se místní chystají na oslavu jarnic. Do kraje po dlouhé době zavítal nejen forman se spoustou novinek, ale také kejklíř s plnými hrstmi příběhů o hrdinech, velkých láskách i zradách, smutcích i strastech. A je zde také Moirain, jedna z legendárních Aes Sedai, žen schopných ovládat obávanou jedinou sílu. Tyhle svátky budou nezapomenutelné… …jenže bohužel jinak, než by si Dvouříčští přáli.

„Kolo času se otáčí a věky přicházejí a odcházejí, zanechávajíce za sebou vzpomínky, jež se mění v pověsti...“ „Kolo času se otáčí a věky přicházejí a odcházejí, zanechávajíce za sebou vzpomínky, jež se mění v pověsti...“ | Laser, Euromedia Group, Prime Video

Uprostřed noci zaútočí trolloci, bytosti považované za monstra z mýtů. Temný pán byl sice před mnoha tisíciletími uvězněn, ale pečeti slábnou a on se opět dotýká světa. Jedinou nadějí je dávné proroctví o muži zvaném Drak. Jenže kdo má být oním Drakem? Moirain opouští kouřem a krví pokryté Dvouříčí s pěticí mladých lidí. Všichni se ve světě změní, k dobrému i zlému. A jeden z nich svět zachrání… a také zničí. První díl legendární epické fantasy uvádí do hry tato anotace, jíž se otevírá sága, která se vám zaryje pod kůži, rozbuší vám srdce. A jistojistě se stane třeba ideálním vánočním dárkem pro všechny milovníky fantasy.

Série Kolo času Roberta Jordana si plně zaslouží přízvisko nadčasový epos. Nejen, že je bez nadsázky vrcholným dílem v oblasti epické fantasy, je především čtivým příběhem, který právě u čtenářů zažívá svou renesanci. Zejména u nových, kteří chtějí poznat předlohu seriálové verze platformy Prime Video (i s českým dabingem). Anebo audioknižní, jíž jak jinak, než skvěle režíroval Hynek Pekárek a načetl Pavel Soukup. Barvitě vybudovaný svět, propracované postavy, příběh štědře rozložený do původních více než čtrnáct svazků, si dokonale podmanili čtenáře po celém světě. Ti se shodují třeba na tom, jak úžasné je Jordanovo budování světa Kola času. Je rozsáhlý, rozmanitý a neuvěřitelně detailní. Nechybí majestátní města, mystická kultura mnoha národů, rozmanitý systém moci, významu nebo magie.

Podívejte se na upoutávku seriálové verze:

Video  Kolo času se odehrává v epickém fantasy světě a sleduje osudy Moiraine (Rosamund Pike), členky Aes Sedai, která se vydává na nebezpečnou cestu křížem krážem světem s pěti mladými vesničany, z nichž jeden je – jak praví proroctví, Znovuzrozený drak... • VIDEO  - Prime Video

Pak jsou tu postavy, Rand al'Thor, Mat Cauthon, Perrin Aybara a mnoho dalších, jež poznáváme postupně, následujeme je v jejich osudech. „To, co Kolo času odlišuje od podobných sérií, je jeho schopnost plynule proplétat četné dějové linie a oblouky postav. Série je tapiserií politických intrik, epických bitev, lásky, přátelství a obětí,“ opakují po roky recenzenti a vlastně k tomu není moc co dodávat. Přestože místy se zdá, že tempo je až příliš rozvleklé a vyprávění přehnaně detailní, rozložené do více stran, než by bylo nutné, vše má svůj význam a dovoluje čtenáři o to déle pobývat ve světě, který si zamiluje. Oč je v rámci autorské licence obrána seriálová verze Amazonu (Prime Video), která je ale i tak stále poutavým a výpravným vyprávěním (vlastně si ani nelze představit, že by celá sága byla jedna ku jedné převedena do filmu nebo na obrazovku), o to hlubší je knižní vyprávění.

Poslechněte si ukázku z audioknižní verze:

A také audioknižní, jímž posluchače provází dramatický, jindy zase hravý, ale vždy plný odpovídající atmosféry, hlas Pavla Soukupa. Stvořitel zvukové verze, OneHotBook, svěřil režii ostřílenému a desítkami nejlepších audioknih zpod jeho rukou vytrénovanému režisérovi Hynkovi Pekárkovi. Ten s napětím i klidnými pasážemi umí dokonale pracovat. Ale vraťme se ke knihám, které s největší péčí vydala Euromedia pod hlavičkou své značky Laser. Již třetí vydání Kola času, jehož jsou aktuálně k mání čtyři díly v novém kabátě, je nejen skvostem knihovny, ale zejména příjemným parťákem pro tohle období, kdy se čte nejlépe. A jak už bylo řečeno, máte-li ve své blízkosti nerda či jiného milovníka fantasy, těmito svazky mu jistě nejen o Vánocích uděláte radost.

Hodnocení: 95 %

Robert Jordan

Kolo času (sága)

I. Oko světa (vyd. 2022, počet stran: 784, délka audioknihy: 41 hodin 11 minut) • II. Velké hledání (vyd. 2022, počet stran: 688, délka audioknihy: 36 hodin 1 minuta) • III. Drak Znovuzrozený (vyd. 2023, počet stran: 648, délka audioknihy: 32 hodin 48 minut) • IV. Stín se šíří (vyd. 2023, počet stran: 1000) • vydal: Laser / OneHotBook