Recenze: Sledují i vás a neuděláte s tím nic! Geniální příběh 1984 v nových podobách

Recenze: Sleduje i vás a neuděláte s tím nic! Geniální příběh 1984 v nových podobách
Recenze: Sleduje i vás a neuděláte s tím nic! Geniální příběh 1984 v nových podobách  (Autor: Blesk – idh)
5. května 2021
08:00

Dvaasedmdesát. Tolik let je románu, který i po takové době zůstává stejně geniální jako slavný. A děsivý svou hrozbou, že jsme sledováni na každém kroku mocí, jež je schopná vše o nás kdykoli použít.

Winston Smith, hlavní hrdina příběhu 1984 novináře a spisovatele George Orwella (†46), je obyčejný, ne právě statečný muž. Prahne po jediném – poznat nezmanipulovanou minulost, věřit tomu, co vidí na vlastní oči a mít svobodu tvrdit, že dva a dva jsou čtyři... Pracuje na Ministerstvu pravdy, jež se právě manipulováním minulosti zabývá. V dobách, kdy je veškerý život v trvale válčící Oceánii ve zbídačelém Londýně podřízen Velkému bratrovi. Kdy individualita je zločin. Nejdůležitější je pravověrnost. Sebemenší nesouhlas se Stranou nebo jen letmé zaváhaní v každodenních projevech nenávisti vede do pasti Ideopolicie.

Autor grafického románu Matyáš Namai je výtvarníkem na volné noze zabývající se zejména ilustracemi, komiksem a příležitostnými storyboardy. Autor grafického románu Matyáš Namai je výtvarníkem na volné noze zabývající se zejména ilustracemi, komiksem a příležitostnými storyboardy. | Kontrast

Téma románu 1984 britského spisovatele George Orwella zná téměř každý, i ten, kdo jej nečetl, o něm alespoň slyšel. A právě ten čtenář, který si netroufá na „těžkou literaturu“, má nyní rovnou dvě možnosti, jak trvale platný příběh vstřebat. Ať už ze stránek komiksové podoby s ilustracemi Matyáše Namaie (28), absolventa pražské Střední školy Reklamní tvorby, nebo díky audioknižní verzi načtené hercem Davidem Novotným (52). Vstřebat a rozhlédnout se.

Vždyť „Velký bratr“ sleduje nás všechny denně, sami mu pomáháme. Svými mobily, počítači, neustálým klikáním na ‚to se mi líbí‘. Pak jsou tu také kamery – na ulicích, v obchodech, domech i bytech... Patří naše myšlenky ještě nám, nebo už jsou zbožím? A televizní zprávy, internetové blogy, sociální sítě... Myslíme si skutečně, co chceme, nebo to, co chce někdo jiný? Jak dlouho by někomu trvalo přesvědčit nás, že „dva a dva NEjsou čtyři“? Chceme to opravdu vědět?

Spousty otázek, na něž není lehké odpovídat, nabízejí i zbrusu nové verze vyprávění Orwellovy knihy. Začněme komiksovou, u níž můžeme žasnout nad tím, jak příběh předkládá tak mladý výtvarník. Namai v přesných liniích formuje strach i nejistotu. Obavy i více či méně uchopitelné hrozby. Neleká čtenáře prvoplánově, ale přesto téměř hmatatelně útočí na emoce i rozum. Jeho dílo je zároveň příslibem kvalitní budoucnosti českého komiksu, jako naléhavým varováním před tím, co možná už probíhá.

Poslechněte si ukázku z audioknihy:

A pak je tu audioknižní varianta v režii olomouckého rodáka Michala Bureše (45), který má za sebou řadu ceněných titulů, jako například sérii detektivek Henninga Mankella (†67) s komisařem Wallanderem nebo Audioknihu roku 2014 Muž jménem Ove oblíbeného švédského spisovatele Fredrika Backmana (39). Svěřit načtení knihy Davidovi Novotnému, naposledy na obrazovce excelujícímu v seriálu Kukačky (2021), byl vynikající nápad.

Audioknihu 1984 načetl David Novotný, známý třeba ze seriálů Hořící keř, České století, Okresní přebor, Čtvrtá hvězda nebo Kukačky. Audioknihu 1984 načetl David Novotný, známý třeba ze seriálů Hořící keř, České století, Okresní přebor, Čtvrtá hvězda nebo Kukačky. | OneHotBook

Už v audioknižní adaptaci Planety opic (2020) dokázal, jak bravurně dokáže svou interpretací navodit správnou atmosféru. Ani tady netlačí na pilu, je více než literární postavou. Je stejně tak rozčarovaný, jako vzteklý. Zraněný i odhodlaný. Zda to jeho Winstonu Smithovi bude stačit, už můžete zjistit sami. Stojí to za to.

Ať už zvolíte jakýkoli z obou nových způsobů vyprávění, oba umějí zaútočit na ta správná místa v čtenářově nitru. Probudit zvědavost. Ale také být společníkem pro pár hodin i více než jeden večer. Oba se vryjí pod kůži silou, se kterou se možná i sám čtenář / posluchač bude chtít vzepřít manipulaci, která se na něj hrne ze všech koutů. Čemu budete věřit? Tomu, že titul 1984 je právem uznávaný a i v dvojím moderním pojetí skvělý, klidně můžete.

Hodnocení:

Grafický román / audiokniha: 95 %

George Orwell, Matyáš Namai