Soudní znalec Martínek o nehodě v Pardubicích: Zabezpečovací systém je namontován... ale je neaktivní!

Autor: Jitka Pecharová, Kristýna Beránková, Zpravodajové Blesku - 
7. června 2024
05:00

Minul červenou a vjel s mezinárodním expresem do cesty nákladnímu vlaku. Lůžkový vagon, řazený za lokomotivou, náraz vymrštil z kolejí a drtivá síla ho zmačkala jako dětskou hračku. Čtyři spící cestující srážku nepřežili, 27 bylo zraněno. Proč nefungovalo zabezpečení trati?

Osobní vlak patřící společnosti RegioJet mířil z Prahy přes Slovensko do ukrajinského Čopu. V nedávno otevřené stanici Pardubice-centrum ve středu před půlnocí zřejmě minul návěstidlo »Stůj« a srazil se s protijedoucím, přes půl kilometru dlouhým, nákladním vlakem tvořeným 27 vozy. Nehodu nepřežili čtyři lidé, další skončili v péči lékařů.

Jak funguje zabezpečení vlaků na českých tratích? Blesk požádal o vysvětlení soudního znalce z oboru železniční dopravy Jiřího Martínka. „Vlaková cesta by měla být vždy zabezpečena návěstidlem. Buď ukazuje volno, nebo naopak stůj. V případě tragické srážky Regiojet neměl pro vjezd povolení. Mnozí mohou tvrdit, že u peronu byl volnoznak, to bylo ale jen na cestovém návěstidlu, kde strojvedoucí může popojet o pár metrů. Odjezdové hlásilo stůj,“ uvedl k nehodě Martínek.

Video  Železniční nehoda v Pardubicích 5. 6. 2024  - HZS PAK
Video se připravuje ...

Na drahách ale přece fungují různé zabezpečovací systémy, které mají právě i následkům »přehlédnutí« strojvůdce zabránit. „Evropský vlakový zabezpečovač (ETCS) může eliminovat lidské chyby, v Pardubicích je namontován, ale zatím neaktivován,“ konstatoval. Pomoci podle něj může i systém VNPN identifikující každé projíždějící vozidlo, který si však v rámci modernizace v místě zadavatel, tedy Správa železnic (SŽ), prý nepřál.

Proč nefungoval evropský vlakový zabezpečovač?

Evropský vlakový zabezpečovač (ETCS), který má pomoci eliminovat lidské chyby, má být podle SŽ spuštěn po úplném dokončení modernizace na podzim formou zkušebního provozu. Od příštího roku pak bude fungovat na všech nejvytíženějších tratích. „Od 1. 1. 2025 nebudou na tyto tratě vpuštěny vlaky nevybavené ETCS,“ řekla mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová a dodala: „Na místě je také třeba zmínit, že i kdyby traťová část ETCS v Pardubicích byla zapnutá, vlak podle vyjádření majitele společnosti zabezpečovačem vybaven nebyl.“

A co VNPN?

Blesk také zajímalo, proč SŽ při modernizaci nepožadovala v lokalitě nainstalovat i systém VNPN. „Tato technologie zabezpečení byla vyvinutá v 60. letech minulého století a má značná technologická omezení. Při investicích, na které navazuje spuštění výhradního provozu ETCS, dochází už rovnou k instalaci evropského zabezpečovače,“ vysvětlila mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.

ANO_nam_bude_lip ( 7. června 2024 22:36 )

Strojvůdce nebo pilota nemůže dělat nějaká kobliha. Musí mít zodpovědnost, to neznáš. Koblihy mohou jen pucovat záchody a volit Babiše.

ANO_nam_bude_lip ( 7. června 2024 14:20 )

Kdo říkal, že tam není žádné zabezpečení? To jen bublá v ANOžumpě. Původní, jaké je na všech ostatních tratích, nikdo nevypnul.

ANO_nam_bude_lip ( 7. června 2024 14:05 )

Běží tam starý zabezpečovací systém jako na ostatních tratích v republice. Až na podzim bude přepnut na ten nový.

UFO1 ( 7. června 2024 13:55 )

Spuštěné bez zabezpečení, síla

obessenalucerne ( 7. června 2024 13:52 )

Když je na semaforu červená, tak to neznamená Stůj!, ale že se mrtví svedou na Fialu.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa
Osoby v pátrání