Úřad o tragické nehodě větroně: Proč zemřela pilotka Anička (†19)?
Příčinou tragické letecké nehody z 1. srpna 2022 u letiště v Novém Městě nad Metují na Náchodsku bylo málo nalétaných hodin na typu letadla, málo zkušeností s létáním na kluzácích a nezvládnutí manévru při cvičném letu. Při pádu bezmotorového letounu zemřela devatenáctiletá žákyně Anička. V kluzáku tehdy letěla sama.
Vyplývá to ze závěrů vyšetřování tragické nehody zveřejněné na webu Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN). Povětrnostní podmínky neměly podle zprávy vliv na vznik a průběh letecké nehody. Šlo o kluzák typu Orličan VT 116 ORLÍK ll. Při pádu byl zničen.
Podle zprávy Aeroklub Nové Město nad Metují organizoval na novoměstském letišti plachtařské soustředění, účastníky byli i pilotní žáci. Mezi nimi i nadějná mladá pilotka Anička, která si létáním zřejmě splnila svůj sen. „Nepřeháním, když řeknu, že začít létat a scházet se i se vzduchem chlazenými proudy bylo to nejlepší rozhodnutí mého života,“ napsala tehdy.
Po splnění a zvládnutí předepsaných úloh na soustředění přezkušující instruktor povoloval pilotnímu žáku provádění samostatných letů.
„Pilotka – žákyně se účastnila uvedeného soustředění. Prováděla samostatný let po okruhu. Kluzák při přiblížení na přistání ve čtvrté zatáčce přešel do vývrtky a pod velkým úhlem dopadl na pole. Pilotka - žákyně při letecké nehodě zahynula,“ uvedl ve zprávě ÚZPLN.
Příčinou letecké nehody byl podle zprávy pád do „vývrtky“ ze zatáčky o 360 stupňů se zvětšujícím se náklonem. Tuto zatáčku málo zkušená pilotka prováděla na pokyn instruktora pro úpravu výšky na přistání po čtvrté okruhové zatáčce. „Vývrtku se pilotce - žákyni, i vzhledem k malé výšce, nepodařilo vybrat,“ uvedla zpráva. Podle té k pádu došlo ve výšce zhruba patnáct metrů nad zemí. Kluzák poté dopadl do pole, kde byl zničen. Kabina, kde pilotka Anička seděla, byla kompletně oddělená.
Ze zprávy také vyplývá, že na letoun, se kterým havarovala, nebyla zvyklá, kritický let byl jejím pátým na tomto typu kluzáku. „Provedla kritický let na typu VT 116 po přestávce delší než deset měsíců na tomto typu. Měla malé zkušenosti s létáním na kluzácích," dodávají vyšetřovatelé ve zprávě.
Pilotní žák se může začít učit lítat na větroních od 14 let, možná dřív. Já jsem lítal ještě za Svazarmu, tehdy s penězi nebyl problém, spíš s časem. Hodně mi to do života dalo.
Kdyby některý z mých synů projevil přání učit se lítat, asi bych mu na to ty peníze dal. A to se v penězích zrovna netopím.
https://***.cz/ouVc1
https://***.cz/zrHyL
http://www.youtube.com/watch?v=F_qMrohT0a4