Ostrá reakce dispečerky na pořad Linka 112: Diváci slyší špatné informace, je to zavádějící
Pořad Linka 112, který vytvořila televize Prima, vyvolal mezi odbornou veřejností velice ostré reakce. Své k němu řekla pro Aktuálně.cz Jana Poštová, která reálně pracuje jako dispečerka Pražské záchranné služby. Příliš kladů na něm nenašla. Ba naopak, pořad podle ní uvádí špatné informace a její práci, kterou vykonává už osmým rokem, zkresluje.
„Zásadní je, že to na diváka působí tak, že dispečer na lince tísňového volání 112 obsluhuje všechny složky Integrovaného záchranného systému. Tedy že s volajícím komunikuje jen on a z univerzálního operačního střediska vysílá sanitky, hasiče i policii,“ odpověděla Poštová na otázku, co je nejvíce problematické na pořadu Linka 112.
Podle slov Poštové je také nereálné, že dispečeři 112 poskytují rady po telefonu. To podle ženy a také podle příslušné vyhlášky náleží pouze pracovníkům tísňové linky 155.
Ve skutečnosti pak každý příchozí hovor na linku 112 operátor přepojuje. „V České republice „stodvanáctka“ spadá pod Hasičský záchranný sbor. Dispečeři jsou tedy de facto hasiči. Pokud přijmou volání pro záchrannou službu, tak ho v co nejkratším čase přepojí. Předají ho dispečerovi tísňové linky 155,“ řekla.
„Zároveň s tím pošlou datovou větu se základními informacemi, například s telefonním číslem volajícího,“ dodala zkušená operátorka. Jedním dechem také dodává, že i většina zdravotnických pokynů příliš neodpovídá realitě.
„Autoři prezentují pořad tak, že chtějí veřejnost vzdělat v první pomoci. A říkají: Podívejte se pod pokličku, ukážeme vám, jak to je. Když tam pak diváci slyší špatné informace, je to velmi zavádějící,“ uzavřela Poštová.
Nikdy tuhle linku nevolat...zavolat rychlou a oni uvědomí ostatní složky a neztrácím drahocené vteřiny či minuty..