Po havárii letadla u Bratislavy zemřelo 76 lidí: Před 46 lety skončili v jezeře

Autor: ČTK, Mii, VaB - 
28. července 2022
05:00

Bylo slunné letní ráno 28. července 1976. Do čtyřmotorového letadla Il-18B nastoupilo na pražském letišti v Ruzyni k letu ČSA do Bratislavy celkem 79 lidí: 69 pasažérů, jeden letecký mechanik, čtyři členové posádky, dvě palubní průvodčí a tři pracovníci aerolinií, kteří se vraceli do místa bydliště na Slovensku. Pro většinu z nich to byl poslední let v životě. Před 46 lety skončil těsně vedle svého cíle: v jezeře Zlaté písky u Bratislavy. 

Jak vůbec došlo k jedné z největších havárií v historii československého letectví? Letadlo vzlétlo v 8:52. „Start byl klidný. Za chvíli jsme se vznesli nad Prahu. Asi po dvaceti minutách ale začal hořet motor. Málokdo si toho všiml, lidé byli ještě rozespalí. Dál jsme letěli jen se třemi funkčními motory, v nouzovém stavu,“ vzpomínal pasažér osudového letadla Jaromír Kratochvíl, který jako jeden ze tří lidí let přežil. Kapitán letadla podle něj chtěl nouzově přistát v Brně.

„Na to však nedostal povolení, protože v té době tam byla vietnamská delegace. Vzápětí se tedy spojil s letištěm ve Vídni, kde mu nabídli nouzové přistání. Komunističtí pohlaváři ale tuto možnost zatrhli z prestižních důvodů. Raději riskovali naše životy, než aby letadlo ze socialistického Československa nouzově přistálo na Západě. Zůstávala nám tedy jediná možnost – letět až do Bratislavy,“ řekl v roce 2005 Kratochvíl pro slovenský list Nový čas.

Přitom let až do Bratislavy plynul z pohledu běžného cestujícího celkem normálně. Před půl desátou dostal kapitán z věže letiště v Bratislavě-Ivance povolení k přistání. Letadlo jej ale nedokončilo a začalo opakovat přiblížení.

Stroj pokračoval v letu ve velmi malé výšce zhruba čtyřiceti metrů. Motory číslo tři a čtyři, které byly na pravém křídle, už nefungovaly a letadlo se i přes úplné vychýlení kormidel doleva prudce stočilo doprava a jen těsně minulo

Pokračujte ve čtení vytvořením bezplatného účtu nebo přihlášením

Pokračovat

DanY67 ( 28. července 2021 15:02 )

Tenkrát tam zahynula myslím i Husáková manželka a manželka herce Ivana Mistrika

kacota ( 27. července 2016 00:49 )

Pavol Hammel často spomína v rozhovoroch, ako sa druhý raz narodil. Na spomínaný let - nenastúpil, pre opicu proste odlet prespal a let zmeškal Anton Tkáč mal takisto letieť tým lietadlom, osud to však chcel inak

igino ( 26. července 2016 19:19 )

článok založený na fabuláciách a jpp. ..skúste toto: http://www.planes.cz/cs/article/100002/?page=4 ešte by som doplnil info z prvej ruky. v lietadle cestoval aj vyššie postavený pracovník vtedajšej kontrarozviedky z porady v prahe. bolo nevyhnutné nájsť na dne materiály ktoré prevážal. potápači sa zapotili. kto môže, nech potvrdí.

odol ( 26. července 2016 16:02 )

Je to zvláštne,ale tento ,,príbeh,, lietadla sa ma mierne dotýka.V roku 1976 som slúžil ako príslušník rádiotechnického vojska,ktoré zabezpečovalo prehľad leteckej prevádzky v štáte a polohy všetkého,čo bolo práve vo vzduchu.Bol som vtedy desiatnik absolvent a slúžil som ako dozorný Veliteľského stanovisťa rádiotechnickej roty útvaru 5220 Trnava-rota Šurany.,,Točili,, klasický grafikón,s prístrojmi P-12 a výškomerom PRV 9.Zrazu nám volalo VS stanovisko s Hlohovca,aby sme ,,pustili,, všetky ostatné ciele,čo sme ,,viedli,,a sústredili sa na ciel v priestore Bratislavy-ktorý bol obyčajná ,,poradová,, čiže dopravné lietadlo zo smeru od Brna.Zrazu odtiaľ od lietadla prišiel signál : NÚDZA,veľký mesiačik ,,aktívneho,, signálu a potom sme ho stratili,už ho ,,nevidel,, ani výškomerPRV 9. Za 10 minút nám operačný s VS oznámil,že lietadlo havarovalo v BA,v blízkosti letiska..... Zhodou okolností vrak pomáhal vyťahovať môj bratranec,ktorý bol tiež na vojne v Martine,kde slúžil u vyslobodzovacej techniky tankového pluku a rozprával mi o fantastických autách typu TATRA 815,ich možnostiach,o telách,ktoré vytiahli rozmočené po dlkšom pobyte vo vode.....Bože,ako to bolo už dávno!

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa
Osoby v pátrání