Sobota 20. dubna 2024
Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra
Oblačno, déšť 8°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Cestovky svévolně posunují lhůtu u lex voucherů, Evě drží 40 tisíc. Co na to ČOI?

Autor: Nikola Forejtová - 
17. září 2021
05:00

Některé cestovní kanceláře nestihly v zákonné lhůtě vyplatit peníze za lex voucher. Ochranná doba skončila 15. 9., jak ale uvádí nespokojení klienti, cestovky pár dní před tím zaslaly omluvný dopis a lhůtu na vyplacení posunuly. CK Fantasy se dokonce „pojišťuje“ do konce roku a nabízí posunutí platnosti s bonusem. Klienti ale vesměs požadují peníze, na které mají právo a chtějí se obrátit na soud. Česká obchodní inspekce (ČOI) radí i mimosoudní řešení. 

V loňském roce sepsalo ministerstvo pro místní rozvoj zákon, který měl poskytnout ochranu cestovním kancelářím, na které tvrdě dopadla koronavirová epidemie. Tzv. Lex voucher umožňoval cestovkám vydávat poukaz na zájezd místo vrácení peněz. A nyní vypršela voucherům platnost a za dosud nevyužité poukazy musely cestovní kanceláře do 15. 9. 2021 všem klientům zaslat veškeré finance zpět. Ne u všech ale byl tento proces úspěšný, a jak zjistily Blesk Zprávy, některé CK dokonce svévolně posouvají lhůtu vyplácení. 

Evě drží 40 tisíc. CK: Chybí nám vyplatit třetina

Jedním z postižených klientů je i Eva, která měla zakoupený zájezd u CK Fantasy travel. „Měli jsme letět loni v červnu na Džerbu, čtyři dospělí. Zájezd byl zprostředkován přes cestovní agenturu INVIA. První platbu jsem poslala hned po uzavření smlouvy, druhou začátkem března – to už se vědělo, že se nejspíše nikam nepoletí, ale nabádali nás k doplácení kvůli možným stornopoplatkům. Nakonec jsem poslala asi 40 tisíc. Hned jak se objevil lex voucher, jsem o něj zažádala,“ popisuje Eva Blesk Zprávám, jak se k dostala ke státem chráněnému poukazu.

Jelikož některé cestovky začaly s proplácením dříve, Eva se neváhala ozvat prostřednictvím INVIA i na CK Fantasy. „Bylo mi řečeno, že mám počkat do zákonné doby, ale že už nemusím žádat znovu, jelikož mají mou žádost již přijatou. V pondělí 13. září jsem obdržela dopis, kde se mi strašně omlouvají, že nestíhají vyplácet a že peníze obdržím nejdéle do 31.12.2021,“ pokračuje klientka ve vyprávění. 

CK Fantasy tím sama posunula zákonnou lhůtu o více jak tři měsíce, což podle České obchodní inspekce, ale i ministerstva pro místní rozvoj rozhodně není v pořádku. CK se ovšem prostřednictvím Blesku brání. „Letošní sezóna byla velice složitá a komplikovaná z důvodu neustále se měnících podmínek pro vycestování a návrat z dovolené. Některé z hlavních letních dovolenkových destinací (Tunisko,……) byly po většinu sezóny uzavřeny. I přes tyto všechny problémy se nám podařilo do okamžiku informování klientů vypořádat přibližně 2/3 vystavených poukazů. Bohužel se nám nepodařilo vypořádat 100 % a stále nám schází vypořádat asi 1/3 vystavených poukazů,“ řekl Blesk Zprávám jednatel společnosti Aleš Pekař.

Pekař dodává, že jim přišlo korektní informovat klienty o nezdaření jejich povinnosti a že oslovili klienty i s možností posunutí platnosti vystaveného poukazu s poskytnutím bonusu ve výši 2 tisíc korun. „Všem klientům se hluboce omlouváme za vzniklou komplikaci a děkujeme za pochopení a trpělivost. O uhrazené finanční prostředky klienti rozhodně nepřijdou a budou jim vráceny!“

Peníze by nicméně měli klienti dostat tak, jak ukládá zákon, a tedy do 15.9.2021. „Pokud CK povinnosti nesplní, hrozí jim především žaloby ze strany zákazníků a s tím spojené další náklady soudních řízení a úroky z prodlení. Eventuálně může hrozit i pokuta ze strany živnostenského úřadu. Výplatní doba je stanovena zákonem a CK ji nemohou svévolně posunovat,“ reaguje na zjištění Blesk Zpráv mluvčí MMR Vilém Frček.

Zmíněná cestovní kancelář není jedinou, která tasila na své klienty opožděné datum. Na diskuzním fóru k praktikám CK se ozval i jiný uživatel, který sdílel svou zkušenost s CK E.T.I.

Ta, podobně jako CK Fantasy, zaslala svým klientům dopis, kde se omlouvá za nedodržení povinnosti a ohlásila datum splatnosti do 15. října. Blesk Zprávy mají k dispozici oba dopisy. Oba mají v podstatě stejné znění a některé odstavce jsou zcela stejně - jen se liší datum vyplacení. Na vyjádření E.T.I. prozatím čekáme. 

Oba klienti měli zájezd u cestovek sjednaný přes cestovní agenturu INVIA. Ta klientům přeposílala informace. Mluvčí společnosti Blesk Zprávám dodává, že jakmile získají peníze, klientům je dodají nejpozději do dvou dnů. 

„Naši cestovní agenturu tato situace za naše klienty velice mrzí. Tyto cestovní kanceláře jsou naši dlouholetí, ověření a dosud bezproblémoví partneři, kteří vždy disponovali nabídkou kvalitních produktů. CK dělají vše proto, aby dostály svých závazků, a všechny své klienty o zpoždění platby informovaly v předstihu mailem i s datem, kdy klienti nejpozději obdrží jejich peníze. Klienti o své peníze nepřijdou, za zpoždění se jménem ck omlouváme,“ uvádí Andrea Řezníčková. 

MMR má svázané ruce, pomoc nabízí ČOI

Ministerstvo uvádí, že s cestovkami a asociacemi cestovních kanceláří o blížící se konci ochranné doby jednali a varovali, že bude nutné toto náročné období personálně a administrativně zvládnout. „Celá řada cestovních kanceláří již vouchery proplatila. Nejvíce voucherů vydaly samozřejmě největší cestovní kanceláře, které tvoří až 80 % trhu zájezdů v ČR,“ dodává Frček.

Frček také zmiňuje, že MMR nemá pravomoci k tomu, aby do vztahů zákazníka s CK zasahovalo. „Samozřejmě bude záležet na důvodu, pro který nebyl voucher proplacen. Může se jednat i o pouhé administrativní důvody nebo nedorozumění, kdy CK např. nemá potřebné údaje pro provedení platby. Zákazník by se tedy především měl v takovém případě obrátit na CK, sdělit údaje o bankovním spojení a vyzvat ji k neprodlenému provedení platby. Zákazníci, kterým přesto nebude voucher proplacen, se mohou obrátit s občanskoprávní žalobou na soud a hodnotu poukazu vymáhat včetně úroků z prodlení,“ radí, jak mohou klienti postupovat.

Česká obchodní inspekce k tématu dodává, že by se ale mělo MMR o případy zajímat. Mluvčí ČOI Jiří Fröhlich zmiňuje, že lze situaci vyřešit v rámci mimosoudního řešení spotřebitelských sporů.

„Věc je též vymahatelná soudně. Podotýkám, že CK jsou pojištěny proti úpadku a to se vztahuje i na případné nároky klientů, kteří obdrželi takový voucher,“ uzavírá Fröhlich pro Blesk Zprávy. 

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa