Vše o home office: Advokáti o 14 největších záludnostech práce z domova! Na co máte nárok?

  • Autor: Radka Růžičková - 
    28. 4. 2021
    05:30

    Epidemie koronaviru změnila možnost pracovat z domova z vyhledávaného benefitu v nepříjemnou povinnost. Řadě domácností povinný home office zvýšil výdaje za elektřinu a teplo nebo je nutí platit vyšší poplatky za rychlejší internetové připojení.

    A lépe asi hned tak nebude, přestože covidová čísla pomalu klesají. Podle průzkumu společnosti Profesia v České republice a na Slovensku se zaměstnanci na pracoviště naplno ještě nevrátí. Největší část firem plánuje kombinovat práci z domova s přítomností na pracovišti. V Česku se k této formě přiklání 42 % zaměstnavatelů, a na Slovensku dokonce více než polovina (51 %).

    Doma dřeme víc

    Pro řadu zaměstnanců není home office žádné leháro. Průzkum společnosti myTimi odhalil, že v době koronaviru Češi doma pracují více a jsou pod větším tlakem. Každý čtvrtý Čech má pocit, že ho zaměstnavatel během práce z domu úkoluje mnohem více. A nejde jen o pocit. Podle dvou pětin personalistů skutečně dostávají zaměstnanci domů více práce než běžně.

    Zajímavá čísla

    *kvůli pandemii využívá home office třetina (31 %) ekonomicky aktivní populace

    *skoro polovina zaměstnanců (45 %) doma stráví pracovními aktivitami více času než v zaměstnání

    *v současnosti Češi pracují v průměru 502 minut denně, přestože běžná pracovní doba je 480 minut

    *čtvrtina (23 %) zaměstnanců pracuje více než 9 hodin každý den

    Zdroj: průzkum myTimi

    Home office nejde nařídit

    Podle zákona není možné home office nařídit. Pokud s tím zaměstnanec nesouhlasí a zaměstnavatel není schopen zajistit práci na pracovišti, musí poslat zaměstnance domů v režimu tzv. překážky v práci na straně zaměstnavatele a zaplatit mu plnou náhradu mzdy.

    Práce z domova přináší problémy firmám i zaměstnancům. Zákoník práce totiž home office nijak podrobně neřeší. Podívejte se na 14 největších problémů.

  • 1.Chybějící pravidla

    Striktně daná pravidla chrání zaměstnance i zaměstnavatele. Firmy mají různé možnosti, jak je nastavit (např. vnitřní předpis, individuální dohoda ap.). Vždy se vyplatí definovat podmínky pro práci mimo pracoviště (např. místo výkonu práce, vypořádání nákladů, bezpečnosti práce ap.).

    Rada: V dohodě může zaměstnavatel např. uložit povinnost být každý den v určité době k dispozici na e-mailu nebo telefonu nebo evidovat pracovní dobu a posílat ji nadřízenému.

    Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

    Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Video se připravuje ...
Další videa