„Práce kvapná, málo Blatná.“ Agentura si utahuje z kampaně ministerstva k očkování
Kampaň Ministerstva zdravotnictví, která měla vyvrátit mýty o očkování proti covidu-19 , sklidila v minulých týdnech zdrcující kritiku. Plakát, kde je ruka v gumové rukavici držící injekční stříkačku, se nelíbila ani premiérovi Andreji Babišovi (ANO). Jedna pražská agentura zveřejnila na svém facebookovém profilu svoje návrhy, jak by podpora očkování měla podle nich vypadat. Ministerstvu je nabízí zcela zdarma a ke stejnému kroku vyzývá i další agentury. Ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO) v pátek řekl, že na kampani bude jeho rezort spolupracovat s úřadem vlády, první video chce do světa vypustit během svátků.
„VAKCÍNA PROTI COVID-19 – SPOLEHLIVÁ CESTA K BĚŽNÉMU ŽIVOTU. TOTO NENÍ PRAVDA!“ křičí na čtenáře novin velká písmena titulků a podtitulků inzerátu zadaného ministerstvem zdravotnictví. Co tedy pravda je a co ne? Kampaň se docela podobá konspiracím a fake news, které má přitom vyvracet.
Stejně nejasně pak působí tučné mezititulky: „Vakcína bude nebezpečná. Vakcína nebude účinná. Vakcína způsobí nemoc samotnou.“ Graficky jsou zpracované jako součást novinové zprávy. Vizuál zkritizovala odborná veřejnost i premiér Andrej Babiš.
„Musí připravit nějakou kampaň. Doufejme, že bude vypadat jinak než ten inzerát, který jsem viděl, který byl úplně katastrofální,“ zkritizoval dílo ministerstva předseda vlády Andrej Babiš. Ministru Janu Blatnému (za Babišovo ANO) prý zavolal, ať si najde pořádné marketéry, za něž se nebudou muset stydět.
Práce kvapná, málo Blatná
Své služby nabídla ministrovi Blatnému pražská nezávislá agentura McShakespeare, která vytvořila své vlastní vizuály na podporu očkování s tím, že je ministerstvu dává k dispozici zcela zdarma. K podobnému kroku vyzvala na svém facebooku i další agentury.
„Práce kvapná málo Blatná. Vaší pozornosti jistě neušel nepovedený inzerát Ministerstva zdravotnictví, který má upozornit na očkování proti nemoci covid-19. Řekli jsme si, že by to šlo i lépe. Za víkend jsme dali dohromady dvě ukázky klíčových vizuálů, které podle nás myšlenku důležitosti očkování doručují efektivněji,“ vzkazuje agentura na sociálních sítích.
Ministerstvo zdravotnictví připravuje kampaň o covidu-19 společně s úřadem vlády, začít má ještě před Vánocemi. Ministr zdravotnictví Jan Blatný řekl, že bude natočeno video a kampaň bude souviset právě i s vakcínou, která by měla do Česka dorazit možná už 26. prosince. Velká kampaň za téměř 40 milionů korun má začít v lednu.
„Je snaha ve spolupráci s úřadem vlády připravit první video už kolem Vánoc tak, aby to bylo spojeno i s tou vakcinací, protože to považujeme za naprosto zásadní,“ uvedl Blatný. Není podle něj možné tuto kampaň udělat dříve, než bude vakcína schválena Evropskou agenturou pro léčivé přípravky (EMA) a Evropskou komisí.
Zakázku na kampaň původně vypsalo ministerstvo zdravotnictví, na twitteru v pátek ale oznámilo, že ji zruší a bude spolupracovat právě se Strakovou akademií.
Rozhodli jsme se zakázku na kampaň ke covid-19 zrušit z důvodu změny celkové strategie. Na obsahu jsme začali spolupracovat se @strakovka, která naváže spolupráci se skupinou předních komunikačních agentur sdružených pod AKA, @APRA_Prague a dalšími.
— Ministerstvo zdravotnictví (@ZdravkoOnline) December 18, 2020
Za nedostatečnou komunikaci kolem epidemie nového typu koronaviru, a zejména tématu očkování, kritizovala ministerstvo opozice i někteří odborníci. Kampaň měla podle nich dávno začít a je třeba se zaměřit i na vyvracení dezinformací.
Proč nemá ta babička na fotografii kus hlavy, to ji sežral koroňák nebo má grafik malý monitor ?