Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Sedm druhů koronaviru a jejich příznaky: Vídeňští vědci řekli, co všechno trápí nakažené

Autor: mav -
15. listopadu 2020

Tým vídeňských vědců, vedených imunologem Winfriedem F. Picklem a alergologem Rudolfem Valentou, rozlišil sedm forem covidu-19 v případě mírného průběhu. Po chorobě zůstávají v imunitním systému výrazné změny, a to i po deseti týdnech. Zjištění by mohla hrát výraznou roli v léčbě pacientů a ve vývoji vakcín.

Rakouský tým z Vídeňské lékařské univerzity publikoval závěry své studie v odborném časopise Allergy. Vědci zkoumali 109 vyléčených. Ukázali, že různé příznaky spjaté s covidem-19 se objevují ve skupinách symptomů. Identifikovali sedm skupin příznaků:

1. Symptomy jako u chřipky (horečka, zimnice, únava, kašel)
  2. Jako u nachlazení (rýma, kýchání, sucho v krku, ucpaný nos)
  3. Bolesti kloubů a svalů
  4. Bolesti očí a záněty sliznic
  5. Plicní problémy (zápal plic, dušnost)
  6. Gastrointestinální problémy (včetně průjmu, nevolnosti a bolesti hlavy)
  7. Ztráta čichu a chuti a další příznaky

„V poslední skupině jsme zjistili, že ztráta čichu a chuti převážně postihuje jedince s ‚mladým imunitním systémem', měřeno počtem imunitních buněk (T-lymfocytů), které nedávno emigrovaly z brzlíku. To znamená, že jsme mohli jasně rozlišit systemické formy (skupiny 1 a 3 postihující celý organismus) od forem vázaných na specifické orgány (např. skupiny 6 a 7),“ říká dr. Pickl v tiskové zprávě univerzity.

Symptomy se samozřejmě mohou překrývat, ovšem jednotlivé skupiny se pojí ke specifickým imunitním parametrům.

Naděje na lepší vakcínu

Zároveň vědci zjistili, že covid-19 za sebou zanechává dlouho detekovatelné změny v krvi pacientů, jakési otisky prstů; některé jsou pozitivní, jiné mohou tělu přitížit.

Například množství granulocytů (druh bílých krvinek), které jsou jindy v imunitním systému odpovědné za boj s bakteriálními patogeny, je výrazně nižší. Některé bílé krvinky zůstávají dlouho aktivované. „Značí to, že imunitní systém stále na nemoci pracuje i několik týdnů po původní infekci,“ říká dr. Pickl. To zčásti vysvětluje, proč jsou i vyléčení, lépe řečeno pacienti s už negativním testem, dlouho zesláblí. „Zároveň velmi ubývá regulačních lymfocytů, což může být nebezpečný mix vedoucí k autoimunitním potížím,“ dodává Pickl.

V krvi vyléčených též byl patrný nárůst imunitních buněk produkujících protilátky - tím větší, čím vyšší (a déle) horečky pacient s mírným průběhem měl.

„Naše výsledky přispějí k lepšímu porozumění nemoci a pomůžou nám ve vývoji potenciálních vakcín, neboť teď máme přístup ke slibným biomarkerům (indikátorům) a můžeme provádět lepší pozorování,“ píšou vědci.

„Studie ukazuje, že lidský imunitní systém bojuje s covidem-19 kombinovanou akcí imunitních buněk a protilátek - jako obrana v moderním fotbalovém týmu - a že buňky si dovedou zapamatovat jisté ‚tahy', jež virus provádí, a reagovat na ně. Teď je třeba implementovat tato zjištění a využít je ve vývoji vysoce efektivních vakcín proti covidu-19,“ dodali.

Omasta ( 15. listopadu 2020 22:55 )