Voda místo dezinfekce a jiné respirátory: ČOI řeší tisíce podnětů, spálila se i Andrea

Autor: Nikola Forejtová - 
2. června 2020
05:10

Koronavirová epidemie sice pomalu končí, neznamená to ale, že je konec podvodným eshopům, které během krize roušky a jiné ochranné prostředky nabízely. Česká obchodní inspekce tak nadále vybízí k obezřetnosti a připomíná seznam varovných signálů, že s webem není něco v pořádku. Objevují se ale i problémy na seriózních webech. Andrea popisuje spolupráci s jedním takovým, který ji poslal jiný druh respirátoru a hájil se, že důležitější je obal. ČOI na to konto radí, jak se nenechat oškubat a odbýt. 

„Koupila jsem mámě respirátor, co měl být údajně FFP3. Podotýkám že v ověřeném shopu. Přišlo to, na obalu je FFP3, ale po rozbalení je tam FFP1,“ popisuje svou zkušenost s nákupem na eshopu Andrea. Tak si následně zažádala o reklamaci. 

Odpověď od eshopu ji vyrazila dech. „Ale to je jen typové označení modelu. Podstatný je popis na obalu,“ přišlo ji od eshopu, který na svých stránkách zmiňuje, že poskytuje vybavení i zdravotníkům. „Máte ffp3, více nevymyslíme. Zatím jsme neměli jedinou reklamaci,“ píše se dále ve zprávě s tím, že si má Andrea informaci potvrdit u výrobce.

Na obalu je opravdu jasně napsáno PFF-3 S, následně je ale vně roušky vepsáno PFF-1 S - tedy stejným formátem. Nesedí pak ani obrázky samotného respirátoru na stránce se samotným výrobkem. „Odlišné informace na obalu a produktu jsou jedním z důvodů, proč podat na eshop podnět nebo jít  do mimosoudního řešení spotřebitelských sporů,“ reaguje na případ jiných informací na obalu a na samotném produktu Jiří Fröhlich z České obchodní inspekce. 

Andrea se nakonec na eshop dovolala a snažila se své peníze získat zpátky. Nakonec jí bylo „dovoleno“ zažádat o reklamaci spolu s tím, že zboží má vrátit zpátky. To ji ale u roušek a respirátorů přijde zvláštní. Jedná se totiž o zboží, které by nemělo být z hygienických důvodů vráceno. 

Andree zaslali respirátor pff-3s. Na samotném zboží ale bylo napsáno pff1 -1. Podle eshopu se ale jedná o číslo modelu a jedná se o pff3Andree zaslali respirátor pff-3s. Na samotném zboží ale bylo napsáno pff1 -1. Podle eshopu se ale jedná o číslo modelu a jedná se o pff3 | Archiv respondentky

Fröhlich: Máme o třetinu více podnětů, nejvíce kvůli rouškám

Andrea si nejdříve stěžovala, že s ní eshop ani nekomunikoval. Blesk Zprávy následně od eshopu zjistily, že hodně jejich odpovědí spadlo do spamu. „Radíme lidem, aby si poštu zkontrolovali i zde. Zjistili jsme, že hodně našich odpovědí zapadlo,“ uvedl zaměstnanec eshopu pro Blesk. 

I přesto, že se v tomto případě ukázalo, že eshop s lidmi komunikuje - ať už způsobem, který Andree připadal arogantní a nesprávný - stává se i to, že spotřebitelům prodejce neodpovídá vůbec. 

„Pokud se spotřebitel dostane do slepého bodu, tak má dvě možnosti. První z nich je mimosoudní řešení spotřebitelským sporů, které je zadarmo a které můžete zažádat zde. Prodejna musí s ČOI pod hrozbou sankce 1 milionu korun komunikovat. Druhá rovina je podání podnětu,“ radí prostřednictvím Blesk Zpráv Fröhlich spotřebitelům, jak nenechat eshop „vyhrát“ bez boje. 

Česká obchodní inspekce je podobnými případy zcela zahlcena. „Během koronavirové epidemie jsme dostali o třetinu více podnětů než jsme zvyklí a které nyní řešíme. Nejčastěji to bylo spojené s nákupem roušek, respirátorů či třeba dezinfekcí - někdo kupříkladu říkal, že jim místo dezinfekce přišla voda,“ dodává pro Blesk mluvčí ČOI. Loni ČOI řešila dohromady 24 tisíc podání.

ČOI tak každým dnem aktualizuje na svých stránkách seznam těchto podezřelých webů a eshopů. Kromě klasických podvodníků, kteří zboží nikdy nedodají a kolikrát jen sbírají informace o spotřebiteli (tel. číslo, bydliště), jsou nejčastější „šmejdi“ kteří klamou spotřebitele. 

E-shop nabídne různé zboží, které slibuje dodat do několika dnů. Dodávka se ale po zaplacení objednávky prodlouží i na několik týdnů. U statusu skladem se pak ochranné pomůcky mohou nacházet skladem v Číně, nebo u jiného dodavatele. I v tomto případě se pak člověk po zaplacení nemusí dočkat objednaného zboží i po dobu 40 dnů - a třeba také vůbec. 

Podobný příběh se stal i Davidovi. Ten se svěřil, že objednal dvě roušky a rovnou je i zaplatil. Eshop měl dodání do sedmi pracovních dnů. „To jsou už dva měsíce, ale nechce se mi to už nijak řešit. Vlastně mi to po nějaké době vypadlo z hlavy,“ reagoval pro Blesk. 

Zajímavé je, že Češi se do „práskání“ webů a do sporů moc neženou. „Spotřebitelé se kvůli časové a finanční náročnosti o svá práva příliš nesoudí,“ poznamenal v rozhovoru pro idnes.cz ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Podvodné weby v Česku přibývají. Poznáte je podle velmi jednoduché grafiky i domény, která nekoresponduje s nabízeným zbožím.Podvodné weby v Česku přibývají. Poznáte je podle velmi jednoduché grafiky i domény, která nekoresponduje s nabízeným zbožím. | reprofoto www.restauracenabrehu.cz/

Pozor na nákupní galerie a vizáž stránky

A jak se tedy na eshopu nespálit? 

  • Dohledejte si údaje o provozovateli. Mělo by být jasně znát, s kým je uzavírána kupní smlouva, kdo je provozovatel, kde sídlí a jaké má IČO. 
  • Hledejte recenze. Většina podvodných webů je totiž vytvořena pouze pro onu jednu chvíli a na stránkách tak nejde dohledat názory klientů. Neberte pak ohledy na recenze, které jsou přímo na stránkách provozovatele. Účinné jsou recenze na Googlu a sociálních sítích.
  • Zkoumejte jazyk, jakým je web psaný. Řada stránek je totiž podle Fröhlicha psaných tzv. ad hoc a může tak obsahovat spoustu pravopisných a gramatických chyb. Není navíc výjimkou, že jsou vytvořené zahraničním šmejdem, který převede originál stránky do cizího jazyka pouze univerzálním překladačem.
  • Důležitá je i prezentace stránek a její vizuální složka. Profesionální stránky by měly mít kvalitní grafické zpracování, propracované proklikávání nabídkou apod.
  • Důležité jsou i ceny produktu. Ty by neměly být nápadně nízké nebo naopak i nápadně vysoké. Je tak si udělat průzkum a zjistit, jak se ceny produktů pohybují.
  • Poslední zásadní radou je probrat se obchodními podmínkami. Ty by měly být jasně viditelné a snadno dohledatelné. Viditelné by mělo být i dohledání kontaktních údajů.

Ji Bene ( 2. června 2020 09:11 )

ČOI strká hlavu do písku. Na Heuréce u hlavního produktu respirátoru "KN95/FFP2" vyjede přes 150 obchodů a v nich nemá platné CE ani výjimku snad ani jeden e-shop (ne, ty certifikáty, co tam mají to opravdu nejsou).
ČOI o tom ví, ale na tyto podněty vůbec nereaguje. Ta vám akorát řekne, jak to má být správně. Nejednáním potvrzuje již dříve potvrzené, že dodržovat zákony v ČR je konkurenční nevýhoda.

marika1 ( 2. června 2020 06:18 )

tak existují kamenné obchody a lékárny , můžou jít nakupovat tam. Např. u nás v malinké drogerii má snad všechno a docela dobré ceny .

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud